Gå til indhold

Fra det finske LEARN til et dansk læringsbarometer

Læringsbarometeret tager udgangspunkt i det finske LEARN og er udviklet til at kunne måle på tværs af uddannelsestyper og i en dansk kontekst.

Udviklingen omfatter inddragelse af eksperter, repræsentanter for studerende og institutioner og en række tests blandt igangværende studerende for at gøre det retvisende på tværs af alle de videregående uddannelser:

  • Den eksisterende danske oversættelse af LEARN, som er blevet oversat og testet af forskere på Aarhus Universitet, er blevet justeret med tæt inddragelse og sparring med ekspertpanelet tilknyttet arbejdet. Desuden er repræsentanter for studerende og institutioner (referencegruppen) og øvrige ressourcepersoner inddraget med henblik på at kunne fungere på tværs af hele det videregående uddannelsessystem i Danmark. En række ekstra spørgsmål om henholdsvis uddannelsernes praksistilknytning og forskningsgrundlag er tilføjet i dialog med ekspertpanel og referencegruppe.
  • Spørgeskemaet er testet kvalitativt gennem interviews med studerende fra forskellige uddannelsestyper og fagområder.
  • Spørgeskemaet er testet kvantitativt blandt 3.500 studerende og 1.500 nyuddannede på tværs af uddannelsestyper og fagområder.
  • Valideringsanalyser af spørgeskemaet gennemføres på baggrund af resultater fra kvantitativ pilottest.

I løbet af foråret 2018 har der været tæt dialog med institutioner, som er interesserede i at samarbejde om kvalitetsmålingen med henblik på at bruge resultaterne til internt kvalitetsarbejde.

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024