Gå til indhold

De unge lærte om borgerrettigheder

Hvad er mine rettigheder som ung EU-borger? Og hvad vil det sige at være udsat i henholdsvis Danmark, Ukraine, Georgien, Aserbajdsjan og Spanien? Fem unge fra Ungdomsskolen Kolding deltog i en multilateral ungdomsudveksling i Georgien og kom hjem med livet sat i perspektiv.

Borgerrettigheder (billede)KOLDING & GEORGIEN: Det var fem unge mennesker med en særlig interesse for internationalt samarbejde, der var otte dage i Georgien i forbindelse med en multilateral ungdomsudveksling med temaet: European Citizenship: Values, Rights and Obligations.
De kom fra Ungdomsskolen Kolding og mødtes med udsatte unge fra Ukraine, Aserbajdsjan, Spanien og værtslandet. Men der er stor forskel på at have følt sig udenfor i skolesystemet i Danmark og så at have oplevet langvarig borgerkrig i Georgien eller være gadebarn i Ukraine. Og det var bl.a. denne diversitet blandt EU-landenes borgere, de unge skulle have øjnene op for på udvekslingen, forklarer ungdomsskoleafdelingsleder, Michael Christensen.

Vidt forskellige lande

”Jeg havde været på et kontaktseminar i Ukraine året før, og der blev lagt op til et østeuropæisk samarbejde, hvilket vi var meget interesserede i, da disse lande og Kaukasus-landene er vidt forskellige fra andre lande i Europa. Vi har tidligere været med i tre udvekslinger støttet af EU-programmet Aktive Unge, som alle har været en succes," siger Michael Christensen, og fortsætter:

”Vi har en gruppe på ungdomsskolen, hvor vi diskuterer internationalt samarbejde, og her var der fem særligt interesserede - som havde prøvet udlandsophold før - der meldte sig til udvekslingen,” fortæller Michael Christensen, der ikke er i tvivl om, at programmet, der blev udarbejdet på et forberedende besøg, var lige i de 30 unges ånd. Der blev nemlig gjort meget ud af, at de unge deltog på egne betingelser og ikke under en voksen, lederstyret dagsorden.

Syngende og dansende workshops

”De var med i workshops med tre hovedemner, Values, Rights and Obligations, hvor der blev danset, sunget og tegnet, og vi havde sørget for at lægge ”ice-breakers” ind, så de hurtigt fik et godt sammenhold og var trygge ved at videregive erfaringer til hinanden. De skulle bl.a. diskutere menneskerettigheder, og hvordan landene tolker ord forskelligt. F.eks. var det tankevækkende, at i Kaukasus-landene hører skolen til under regeringen – vi er jo vant til at skolen hører under staten. De fik en fornemmelse af, at der er en grund til, at tingene bliver opfattet på forskellig vis alt efter nationalitet og kom nok hjem med en lettelse over at være bosat i Danmark.”

Sommercamp

Michael Christensen fortæller, at de unge skal mødes i en international sommercamp med mindst et af de andre lande, og han kan også konstatere, at ungdomsudvekslingen har sat tanker i gang om demokrati.
”En af pigerne, der var med, er netop blevet valgt som ordstyrer i vores demokrati-indsats, Unge på Tinge, som er en slags ungdoms-byråd i Kolding Kommune. Og de andre unge er stadig aktive i vores gruppe om internationalt arbejde – nu med ekstra spændende erfaringer i bagagen.”

Senest opdateret 15. august 2019