Når du arbejder grundigt og målrettet med at fortælle andre om resultaterne af dit projekt, bliver det ved med at kaste værdi af sig - også længe efter, at projektperioden er slut. For hvis du er dygtig til at skabe opmærksomhed om projektet, får både du selv, din organisation, de øvrige projektdeltagere og mange andre unge i Danmark og udlandet gavn af dine erfaringer.
Sådan lyder det fra Jonas Sidenius. Som projektkoordinator hos organisationen Dansk ICYE (International Cultural Youth Exchange) har han koordineret Erasmus+ projektet ’EntreRural – Exploring Entrepreneurship in Rural Areas.’
Formålet med projektet var at fremme entreprenørskab blandt unge i udkantsområder i Danmark, Georgien, Armenien og Estland. Unge fra alle de fire lande deltog i møder og ophold i meget forskellige land- og naturområder. De besøgte for eksempel et økologisk landbrug i Sønderjylland og et feriested med træhytter i et naturskønt bjergområde i Armenien. I en øde beliggende landsby i Georgien arrangerede de unge, i samarbejde med lokale folk, en ’festival’. De mangeartede aktiviteter gav projektdeltagerne indblik i de forskellige muligheder for at arbejde – og lykkes med forretningsideer i både land- og udkantsområder. Formidlingen af projektets resultater var tænkt ind lige fra starten.
En blog blev etableret til første møde
”EntreRural er et projekt, vi har været rigtig glade for i Dansk ICYE, og som har været en kæmpe oplevelse for mig som koordinator,” siger Jonas Sidenius, der er 25 år og har en bachelorgrad i uddannelsesvidenskab fra Aarhus Universitet.
”Mens projektet kørte, var vores primære målgruppe for formidlingen af projektet og dets resultater alle projektdeltagerne. Allerede til det første planlægningsmøde mellem de fire deltagende organisationer oprettede vi en blog. Her kunne både deltagerne og projektkoordinatorerne i de forskellige lande skrive og dele billeder, uploade videoer, lydfiler og opdatere projektet undervejs. Dét kom der en masse gode historier ud af,” fortæller Jonas Sidenius.
Arbejdet gik på omgang
Arbejdet med formidling på tværs af landegrænser og mange projektdeltagere var stort, og derfor blev det delt ud på flere hænder og gik på omgang mellem deltagerne.
”Vi holdt mange møder i løbet af projektet, og ved begyndelsen af hvert af vores fire delprojekter udnævnte vi tre-fire deltagere, der skulle stå for at lave indhold til bloggen. Derudover bad vi alle deltagere om at bruge sociale medier ved at tage billeder og bruge hashtagget #entrerural, så vi fik stor synlighed om projektet, mens vi udførte vores forskellige aktiviteter,” siger Jonas Sidenius.
Hjemmearbejde holdt gryden i kog
Formidlingen blev en integreret del af projektet bl.a. ved, at de fire projektkoordinatorer gav deltagerne hjemmearbejde mellem møderne. ’Lektierne’ sikrede, at deltagerne – selvom de befandt sig flere tusinde kilometer fra hinanden – arbejdede løbende med både projektets indhold og formidling. Det resulterede i flere tiltag:
”For eksempel lavede den danske deltagergruppe en Facebook-side med historier om fantastiske steder på landet kaldet Countryside Magic #countrysidemagic. Og den estiske gruppe arrangerede en fotokonkurrence via Facebook kaldet Rural Side,” fortæller Jonas Sidenius.
Blog blev forvandlet til hjemmeside
Fra begyndelsen var det egentlig tanken, at bloggen skulle bruges som kanal til at samle alle projektets resultater. Men i praksis blev bloggen hurtigt for uoverskuelig til det formål, fortæller Jonas Sidenius. Derfor oprettede de projektansvarlige og deltagerne hjemmesiden ’entrerural.com’, og her ligger al projektets materiale nu tilgængeligt, inklusive information om de involverede organisationer, de fire meget forskellige landområder, som deltagerne har besøgt, og de elektroniske læringsressourcer, som blev konkrete resultater af projektet. Her kan man for eksempel finde en trin for trin guide til, hvordan man arrangerer større events i land- eller udkantsområder samt en håndbog med gode råd om arbejdet med spredning og udnyttelse af projektresultater.
”Da projektet var færdigt, kunne vi se, at vi havde fået unik erfaring i at arbejde med og i landlige områder. Vi ville gerne formidle vores resultater til en bred målgruppe af unge i andre lande, der også arbejder med land- og udkantsområder, så de kunne få gavn af vores erfaringer. Derfor lavede vi to brochurer, der i en håndgribelig form opsummerer vores resultater og giver nemme trin-for-trin-anvisninger, når andre har lyst til at gøre som os. I Dansk ICYE deler vi brochurerne med andre organisationer, og vi kan også selv bruge dem i vores videre arbejde med udkantsområder,” fastslår Jonas Sidenius. Ligeledes kan deltagerne i projektet bruge materialet fra de forskellige ophold, når de vil fortælle andre, hvad de har udrettet i projektforløbet.
Facebook gav genlyd
Det intensive fokus på formidlingen og energien brugt på udviklingen af hjemmesiden har givet god genlyd understreger Jonas Sidenius:
”Da vi delte hjemmesiden på Facebook, fik vi positiv respons fra deltagere, som følte sig stolte over at have været en del af projektet. Samtidig fik vi henvendelser fra andre unge, der slet ikke kendte EntreRural - men som blev nysgerrige og godt kunne tænke sig at deltage i lignende projekter i fremtiden. Så selvom vi har haft en masse arbejde undervejs og også bagefter med at lave hjemmeside og pjecer, så har det altså virkelig været sliddet værd”.
Opdaterer stadig med nyt indhold
For at holde liv i hjemmesiden og projektets Facebook-side efter projektet er afsluttet, har de projektansvarlige også en idé:
”Til vores allersidste aktivitet i projektet skulle alle deltagerne skrive en A4-side om deres oplevelser fra projektet. Disse beskrivelser vil vi løbende lægge på hjemmesiden og på Facebook, så siderne fortsat er aktive,” afslutter Jonas Sidenius.
Jonas Sidenius’ 6 gode råd til at formidle jeres projektresultater
- Involvér så mange projektdeltagere som muligt i at formidle projektets resultater. Er du alene om det, bliver arbejdet alt for stort.
- Når mange deltager i formidlingen, får I flere spændende vinkler med, og chancen for at nå jeres målgrupper og få skabt synlighed bliver større.
- Brug en blog og sociale medier som Instagram og Facebook til dele erfaringer og resultater (fx film, fotos, lydoptagelser og skriftlige beretninger) mellem projektdeltagerne undervejs i projektet.
- Når I ved projektets afslutning står med værdifulde erfaringer og resultater, som andre kan have gavn af, så lav overskuelige elektroniske ”trin-for-trin”-guides/pjecer, som kan hjælpe og inspirere andre.
- Lav en hjemmeside for projektet. Her kan I til slut samle al materialet fra projektforløbet, beskrivelse af deltagerorganisation(er), læringsressourcer mv., så det er nemt for andre at få del i jeres erfaringer.
- Selvom projektet er afsluttet, behøver hjemmeside og Facebook-side ikke at dø. Opdatér løbende med nyt indhold.
EntreRural-projektet
- ’EntreRural – Exploring Entrepreneurship in Rural Areas’ løb fra september 2014 til august 2015.
- Formålet var at fremme entreprenørskab hos unge samt at sætte fokus på de muligheder, der er i udkantsområder og landdistrikter, for at unge kan arbejde og søsætte forretningsideer under hensyn til både lokale behov og bæredygtighed.
- Projektet blev udført på frivillig basis og var et samarbejde mellem Dansk ICYE og tre organisationer i hhv. Georgien, Armenien og Estland.
- Unge fra de fire lande deltog i aktiviteter i vidt forskellige landområder i landene.