Gå til indhold

Mobilitet for ungdomsarbejdere skal hjælpe Julie mod drømmejobbet

26 ungdomsarbejdere er samlet på Blåkilde Efterskole, da KFUM's Idrætsforbund er værter for en Erasmus+-aktivitet. Julie Bak Jensen er en af deltagerne, som håber at kunne bruge de redskaber, hun tager med derfra, til at nå drømmen om at blive efterskolelærer.

For Julie Bak Jensen var der ingen tvivl om, at det var godt at deltage i Erasmus+-projektet, fordi hun kunne tage både nye øvelser, konstruktiv sparring og nye relationer med sig derfra. Foto: Christoffer Schyth Kjær.
For Julie Bak Jensen var der ingen tvivl om, at det var godt at deltage i Erasmus+-projektet, fordi hun kunne tage både nye øvelser, konstruktiv sparring og nye relationer med sig derfra. Foto: Christoffer Schyth Kjær.

I en stor gymnastiksal med højt til loftet og akustiklister fæstnet til væggene løber en gruppe på 26 unge mennesker rundt i den fjerne ende. Ved første blik ser det forvirrende ud, for de løber rundt mellem hinanden som legede de børnelegen "kluddermor".

Men hurtigt viser det sig, at de er opdelt i par, hvor den ene part med lukkede øjne bliver guidet forbi og igennem forhindringer af den anden. Når dem med lukkede øjne er kommet igennem den første forhindring, skal de op på en stor madras, som bølger under fødderne på dem, for at nå en skumbold, inden de skal tilbage til startlinjen. 

De må ikke røre de andre deltagere undervejs, så det er den guidende partners opgave at holde dem fra hinanden. Og så går det samtidig ud på at komme først. Nogle tonser afsted i blinde, mens andre holder hænderne op foran sig med et beskyttende formål, når nu øjnene er lukket. 

Hvad er Mobilitet for ungdomsarbejdere?

  • Det er projekter, som styrker ungdomsarbejderes kompetencer. Det kan være studiebesøg, netværksmøder og træningskurser.
  • Et projekt kan også understøtte organisatorisk udvikling, herunder erfaringsudveksling, udvikling af værktøjer og udbredelse af innovative metoder. 
  • En ungdomsarbejder er en person, som professionelt eller frivilligt arbejder med unge mellem 13 og 30 år via ikke-formel læring. 

Der bliver grinet og heppet, mens der bliver udstukket ordrer fra de guidende. Legen slutter, når den første med lukkede øjne har været frem og tilbage. Og der bliver fulgt op med en evaluering i plenum.

De 26 deltagere er samlet i en uge på Blåkilde Efterskole for at udveksle erfaringer inden for det, der i Erasmus-regi hedder Mobilitet for ungdomsarbejdere. Deltagerne kommer fra Italien, Nordmakedonien, Sverige, Tyskland, Finland og Danmark. De danske deltagere er fra KFUM's Idrætsforbund, som arbejder for at udvikle idrætsmiljøer for børn og unge.  

Formålet med Erasmus+-aktiviteten er at styrke de unge træneres ledelseskompetencer inden for deres idræt under titlen "Physical Literacy and Valuebased Approach in Youth Work".

"Vi får god feedback på vores internationale projekter gennem Erasmus. Vi bruger det her kursus som en slags overbygning på den uddannelse, vi har. Det er en del af vores strategi med den her overbygning, som består af international lederuddannelse, " forklarer Richard Mathiesen, der er generalsekretær i KFUM's Idrætsforbund og fortsætter: 

"Vi arrangerer det her, fordi vi oplever, at det giver et større indblik i idrætten, når man ved, hvordan det fungerer i andre lande." 

På vej mod drømmejobbet

Da øvelserne er slut, bliver der lagt en pause på tyve minutter ind, og straks finder nogle af ungdomsarbejderne redskaber fra andre sportsgrene frem og udnytter "fritiden" til at spille. En griber den nærmeste basketball og begynder at skyde løs efter ringen, mens et par andre finder badmintonketsjere frem og tager et kort spil.

En af de badminton-ivrige er 23-årige Julie Bak Jensen. Hun deltager i Erasmus+-projektet, fordi hun ved siden af lærerstudiet er gymnastiktræner. Hun mener, at det er udbytterigt for hendes gymnastik-faglige kompetencer at være en del af projektet.

”Jeg synes, at det giver nogle nye perspektiver at se, hvilke øvelser de andre kommer med. Og det er godt at idésparre med deltagerne fra de andre lande på grund af de kulturelle forskelle. Det er med til at udvikle min profil som træner,” siger Julie Bak Jensen. Hun håber, at den styrkede trænerprofil kan hjælpe hende på vej mod hendes ønskejob. 

"Jeg drømmer om at blive efterskolelærer," siger hun med et smil på læben og håber, at gymnastikken så kan blive en del af hendes fagområde. 

Ungdomsarbejderne bor sammen på efterskolen. Det betyder, at ugen byder på intensivt samvær med kollegerne, og det bliver udnyttet, forklarer Julie Bak Jensen. For det er ikke sådan, at deltagerne fordufter til deres værelser, så snart der er pauser eller dagens programlagte aktiviteter er overstået.

”Vi hygger med spil og udfordrer hinanden i forskellige sportsgrene som basket eller badminton – ja, faktisk i alt hvad vi kan finde på,” forklarer Julie Bak Jensen og tilføjer:

”Vi skal til Italien, hvor vi mødes igen til efteråret, og det giver noget tryghed at kende hinanden, når vi nu skal derned.”

KFUM's Idrætsforbund har søgt og er blevet bevilget penge til at afholde projektet gennem Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. 

Kontakt

Christian Boye Rasmussen
Specialkonsulent
Tlf.: +45 72 31 79 91
Email: chbr@ufm.dk
Line Katja Mex-Jørgensen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 84 06
Email: lkmj@ufm.dk
Mai Hostrup Brunse
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 89 01
Email: mhb@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 19. december 2022

Afsendere