Forskere og lærere vil lære skolebørn, hvor maden kommer fra

Topbillede
Skolebørn mangler viden om, hvor maden kommer fra, og det kan gå ud over deres helbred. Skoler og universiteter i seks lande vil med tilskud fra Erasmus+ styrke elevernes viden om fødevarer, ernæring og sundhed.
Kontakt
Line Clemmensen Stage
Webredaktør
Tlf.: +45 72 31 89 42
Email: lcs@ufm.dk

Hvor kommer tomater og bønnespirer fra? Fra supermarkedet, vil mange børn nok svare.

Og selvom svaret ikke er forkert, er det et problem, at skolebørn mangler viden om, hvilken rolle naturen spiller i den mad, de putter i munden. Det mener forskere og skolelærere i seks europæiske lande. Gennem et stort, fælles uddannelsesprojekt vil de styrke skolebørns viden om mad, fødevareproduktion og natur for at forbedre børnenes sundhed.

Vi ved fra forskning, at når børn får beskidte fingre ved selv at være med til at dyrke grøntsager, så vækkes deres sanser, og de nyder i højere grad smagen af grøntsagerne.

Det strategiske partnerskab, der har modtaget tilskud fra Erasmus+, bliver ledet af arkitekt og ph.d. Anna Marie Fisker. Hun er lektor ved Aalborg Universitets Institut for Byggeri og Anlæg og leder af Center for Food Science, Design & Experience og forsker i madkultur.

Om projektet

Learn4Health er et treårigt Erasmus+ strategisk partnerskab, som løber til og med august 2019.

Forskere og lærere vil i samarbejde give børn indblik i, hvor maden, de spiser, kommer fra og på den måde skabe læring inden for forskellige fag.

Projektet har modtaget 312.184 euro i tilskud fra Erasmus+.

”Vi ved fra forskning, at når børn får beskidte fingre ved selv at være med til at dyrke grøntsager, så vækkes deres sanser, og de nyder i højere grad smagen af grøntsagerne. Det er vigtig viden, når vi vil forbedre børns sundhed og forebygge fedme og andre livsstilssygdomme,” siger Anna Marie Fisker.

I projektet Learn4Health udvikler, afprøver og tilpasser partnerne nye undervisningskoncepter og -materialer, fortæller hun.

”Vi håber, at materialet – når det er færdigudviklet – kan inspirere skoler i hele Europa til at iværksætte projektbaserede undervisningsforløb både i og uden for klasselokalet. Forløb, der gør det spændende og sjovt for lærere og elever sammen at eksperimentere sig frem til viden om sammenhængen mellem fødevarer, natur og sundhed,” siger Anna Marie Fisker.

Køkkenhaven ruller ind i klassen

Projektpartnere

  • Aalborg Universitet (Danmark)
  • Arden Skole (Danmark)
  • Fundació per a la Universitat Oberta de Catalunya (Spanien)
  • Fundació Escoles Garbí (Spanien)
  • Center za Zdravje in Razvoj Murskasobota Zavod (Slovenien)
  • Osnovna sola Franceta Preserna Crensovci (Slovenien)
  • Lietuvos Sveikatos Mokslu Universitetas (Litauen)
  • Karmelava Balys Buracas Gymnasium (Litauen)
  • Health Education Trust ltd (England)
  • Haworth Primary School (England)
  • Wageningen University (Holland)
  • Schoolvereniging de hoge hof (Holland)

Lærere og forskere i de enkelte partnerlande arbejder tæt sammen om at udvikle forskellige bud på undervisningsforløb og -udstyr, fortæller Anna Marie Fisker. Arden Skole og Aalborg Universitet har således i samarbejde designet og konstrueret en ”spirevogn”, som lærerne på skolen kan bruge i undervisningen på tværs af fag som biologi, matematik og fysik.

Eleverne kan være med til at dyrke for eksempel bønne- og broccolispirer eller tomat- og chiliplanter i vognen. De kan få illustreret fotosyntesen, mens de måler, undersøger og beregner den vandmængde, lysintensitet og jordkvalitet, der er nødvendig for, at planterne kan vokse og trives.

Samtidig bliver der grønt drys til den mad, eleverne laver i skolekøkkenet i faget hjemkundskab. Eller spirerne kan bruges som sund og velsmagende pynt på rugbrødsmadderne i madpakken.

”Arden Skole vil lade spirevognen have base ved kantinen, og derfra kan den nemt trækkes ind i klasselokaler og blive inddraget i undervisningen. Lærere og elever kan justere lys, temperatur og eventuelt også vanding af planterne i vognen, som vil være en unik ramme om ’hands on’ læringsaktiviteter på alle klassetrin,” siger Anna Marie Fisker.

Arden Skole udvikler undervejs i projektet undervisnings- og instruktionsmateriale, der følger spirevognen, så andre skoler i Europa, der har lyst til følge eksemplet, kan komme i gang.

Slovenske børn øver sig på iværksætteri

Det er både inspirerende og lærerigt at arbejde på tværs af landegrænser om at udvikle undervisningen, fortæller Anna Marie Fisker.

”Kreativiteten og energien er imponerende! Vores slovenske partnere bygger for eksempel højbede med optimal arbejdshøjde for børnene til brug i skolehaven. Lærere og elever dyrker forskellige krydderurter, som ellers er gået i glemmebogen. Senere skal eleverne tørre urterne og sælge krydderierne på lokale markeder, så børnene også øver sig i at være iværksættere,” siger Anna Maria Fisker.

Når projektet er slut, bliver resultatet en såkaldt HOFA-håndbog (Hands-On Food Activities). Skoler, forskere og andre interesserede i hele Europa vil fra september 2019 frit kunne downloade og benytte det digitale, engelsksprogede idékatalog med en række forskellige undervisningsforløb og -materialer.

Studerende med på fødevaretopmøde

Omkring 40 studerende fra hele verden deltog i slutningen af august 2018 i en såkaldt ’Case Competition’, som blev afholdt i forbindelse med det internationale fødevaretopmøde ’World Food Summit – Better Food for More People’ i København. De studerende, som på den måde blev bidragydere til Learn4Healthprojektet, arbejdede i løbet af tre dage som ’food innovators’ i tværnationale og tværfaglige grupper.

De udviklede kreative svar på udfordringen: ’Hvordan kan vi bedst lære børn om de komplekse fødevaresystemer, som producerer børnenes mad? Hvordan kan vi udvikle et undervisningskoncept, som fungerer som et redskab til at bygge en sundere, mere bæredygtig og lige verden?’

De fire grupper, der leverede de bedste koncepter, præsenterede dem for topmødedeltagerne (forskere, virksomhedsledere, kokke, fødevareproducenter og politikere) fra hele verden, inklusive miljø- og fødevareminister Jakob EllemannJensen, på Christiansborg. Aalborg Universitet udbød sommerkurset, som var rammen om konkurrencen, og rekrutterede studerende til kurset, som gav 2 ECTS-point. Undervisere fra

Learn4Health-partnerinstitutionerne stod for undervisningen, og vinderforslaget vil indgå i det digitale idékatalog, som bliver tilgængeligt efter Learn4Health-projektets afslutning.

Kontakt


Leder af Center for Food
Science, Design & Experience og
lektor ved Institut for Byggeri og
Anlæg, Aalborg Universitet.

 Foto: Learn4Health

 

Senest opdateret 26. marts 2019