At sikre transfer af medarbejderens udbytte fra ophold i udlandet er en svær, men vigtig opgave for en uddannelsesinstitution. Sådan siger Mette Jørgensen, leder af UCC´s internationale område.
UCC sender hvert år et større antal medarbejdere ud i verden og har derfor et stærkt fokus på at sikre det størst mulige udbytte af medarbejdermobilitet. Det kræver, at ledelsen er opmærksom på at anerkende de nye kompetencer, medarbejderne har med tilbage, siger Mette Jørgensen:
”Vi skal udtrykke faglig anerkendelse af de medarbejdere, der vælger at rejse ud, og udtrykke anerkendelse af den viden, de kommer tilbage med”.
Uddannelsesledelsen på UCC er derfor meget bevidst om, at der skal være et efterløb ved medarbejdermobilitet, fortæller hun. Efter hjemkomsten skriver medarbejderen typisk en lille rapport om opholdet og tilskyndes også til at holde en kort præsentation for lærerkollegiet. Det vigtigste udbytte er dog det ændrede mindset, medarbejderen kommer tilbage med. Det er en varig forandring, som ikke går tabt i hverdagen efter et udlandsophold, siger Mette Jørgensen.
Nyt mindset med hjem
UCC er en af Danmarks største udbydere af lærer- og pædagoguddannelser og sender et stigende antal medarbejdere på uddannelses- og træningsophold i udlandet. Cirka 50 medarbejdere var afsted i skoleåret 2015-16, og interessen vokser: I skoleåret 2016-17 sender UCC i alt 75 undervisere og medarbejdere på uddannelsesophold, hovedparten med tilskud fra Erasmus+.
”Vi ansporer vores medarbejdere til at rejse ud, fordi det blandt andet træner deres evne til at forskyde perspektivet på verden. De får lejlighed til at se deres faglighed og profession gennem et andet blik”, siger Mette Jørgensen.
Mette Jørgensen har selv oplevet det. Under et partnerbesøg på en skole i Sydkorea så hun et verdenskort med Sydkorea og Stillehavet i midten og Europa og Danmark oppe i hjørnet.
"Kortet er et godt billede på et globalt syn på verden, og vi kan kun uddanne vores studerende til globale verdensborgere, hvis vores egne medarbejdere også er det. De skal have en klar forståelse af, at verden ikke er én ting, men at der er multiple måder at se og forstå den på”.
Mette Jørgensen har formuleret og bruger i sit arbejde følgende definition af, hvad ophold i udlandet skal give de studerende, undervisere og medarbejdere:
"Det skal give dem viden, erfaring og kompetencer, der gør dem i stand til - inden for deres profession - at kommunikere, agere og navigere i en global verdens forskellige kulturelle kontekster".
Fokus på udbyttet
Det er væsentligt også at lægge vægt på, at medarbejdere, før de rejser ud, har en klar fornemmelse af, hvilken viden, de skal have med hjem. Ellers kan det være svært efterfølgende at omsætte udbyttet i praksis.
Men forventningerne til udbyttet skal ses i den enkelte medarbejders faglige kontekst, fastslår Mette Jørgensen. At fastlægge det ønskede udbytte meget konkret er en udfordring for en uddannelsesinstitution som UCC, vurderer hun:
”Vi skal som uddannelsesinstitution være opmærksom på, hvad vi forestiller os, der skal komme ud af opholdet. Det er i den forbindelse vigtigt at have for øje, at der er mange fortællinger om værdien af mobilitet og andre internationaliseringsindsatser”.
For lederen af en businessskole er det lettere at definere relevansen af medarbejdermobilitet, da markeder i dag er globale. For ledere og undervisere på lærer- og pædagoguddannelser er øvelsen ofte mere udfordrende, da de traditionelt har været lokalt og nationalt funderede.
Men at sende kommende lærere og pædagoger ud for at få nye internationale perspektiver er uhyre relevant, vurderer Mette Jørgensen.
”Internationale emner som medborgerskab og demokrati fylder på uddannelsesinstitutioner, der uddanner undervisere. Måden hvorpå, vi laver uddannelser og tænker læring er under indflydelse af internationalisering. Selv klasseværelset er globalt. Det er fyldt med devices, der perforerer væggene og skaber kontakt til verden udenom”.
Mette Jørgensens råd til det strategiske arbejde med udlandsophold for undervisere og medarbejdere:
- At ledelsen ser internationalt samarbejde og udlandsophold som en vigtig del af sine medarbejderes faglige og kompetencemæssige udvikling.
- At medarbejderne har en klar fornemmelse af, hvad de forventer at have med hjem fra et udlandsophold, inden de tager afsted.
- At medarbejderne har gjort sig tanker om, hvordan den nye viden kan bruges i det daglige arbejde efter hjemkomst.
- At der i uddannelsesinstitutionen er tydelige rammer for kriterier, ansøgningsproces og forventninger til medarbejdermobilitet.
- At der findes et forløb efter udlandsopholdet, hvor medarbejderen støttes i at omsætte sine erfaringer til daglig praksis.