I 2010 rejste 372 studerende ved Aarhus Universitet (AU) ud på studieophold i et andet europæisk land gennem Erasmus-programmet, og i 2016 var tallet steget til 597 – eller 60 procent flere. I dette studieår bliver tallet formentlig endnu højere – over 600 studerende vil rejse ud med støtte fra Erasmus+, fortæller Rikke Nielsen, international chef på Aarhus Universitet.
”Vores studerende efterspørger i stigende grad at komme til udlandet, og det er meget positivt, for det er vigtigt, at de bliver uddannet til at være verdensborgere. Danmark er et lille land, og uanset om vores studerende efter studiet får job herhjemme eller i udlandet, kommer de til at agere i en international kontekst, hvor de vil møde de mange andre nationaliteter. Et udlandsophold giver dem sproglige og interkulturelle kompetencer, som er værdsat på arbejdsmarkedet, og vi ser gerne, at endnu flere rejser ud i fremtiden,” siger Rikke Nielsen.
I dag: Fire ud af ti udvekslingsstuderende rejser med Erasmus+
Sidste studieår rejste i alt 1.600 af AU’s studerende ud på et på studie- eller praktikophold et andet sted i verden. Mere end fire ud af ti af dem rejste ud med tilskud fra Erasmus+. Især ophold på universiteter i Tyskland, Frankrig og Spanien trækker, og også Italien, Holland og Storbritannien er populære rejsemål for de aarhusianske Erasmus+studerende.
Aarhus Universitet er også et populært rejsemål for udenlandske udvekslingsstuderende. Af de 1.000 studerende, universitetet sidste år modtog fra resten af verden, ankom seks ud af ti gennem Erasmus+programmet.
”Et studie- eller praktikophold i udlandet gennem Erasmus+programmet er virkelig en fantastisk mulighed for vores studerende. Det er en succeshistorie, at det er lykkedes at opbygge et så stort og flot program, som giver så mange unge i Europa mulighed for at få internationale erfaringer under ordnede forhold,” siger Rikke Nielsen, som har i alt ti års erfaring med internationalt arbejde fra videregående uddannelsesinstitutioner.
Udlandsophold hjælper studerende til at finde ståsted
Et udlandsophold giver ikke alene kompetencer, som er i høj kurs hos arbejdsgiverne, men leverer også vigtige brikker til de studerendes dannelse og personlige udvikling:
”Når du studerer eller er i praktik i et andet land, får du vigtig læring, som du ikke kan få herhjemme. Du får et helt andet og bredere perspektiv på dig selv og din faglighed, og det hjælper dig til at finde dit eget ståsted både menneskeligt og fagligt,” siger Rikke Nielsen.
De studerende, der tager af sted, fortryder det da heller ikke, tværtimod. Flere end ni ud af ti af de studerende fra Aarhus Universitet, der var i udlandet gennem Erasmus+programmet i studieåret 2015/16, var enten tilfredse eller meget tilfredse med deres ophold, fortalte de i deres evalueringer. Lige så tilfredse var de ca. 600 europæiske studerende, der i samme periode gæstede Aarhus Universitet med støtte fra Erasmus+.
Erasmus lagde fundament til internationalisering
Aarhus Universitet har været med i det europæiske uddannelsessamarbejde, lige siden Erasmus-programmet åbnede i 1987.
”Tanken bag Erasmus-programmet om, at uddannelsesinstitutioner i Europa skulle samarbejde om at udveksle studerende, var helt ny for godt 30 år siden. Forskning er jo international i sit dna, men det var uddannelserne slet ikke dengang. Muligheden for at kunne samarbejde med partnerinstitutioner i andre lande om studentermobilitet lagde et fundament for, at Aarhus Universitet – ligesom mange andre uddannelsesinstitutioner herhjemme og i resten af Europa – kunne begynde at arbejde strategisk med internationalisering af uddannelserne,” siger Rikke Nielsen.
2009: Første internationale strategi blev søsat
I løbet af 1990’erne fik internationalisering af Aarhus Universitets uddannelser plads i universitetets overordnede strategi, og i 2009 vedtog AU for første gang en samlet international strategi for at styrke arbejdet. Den seneste internationale strategi, som er fra 2014, løber frem til 2020.
I dag er internationalisering af uddannelserne højt på dagsordenen på alle Aarhus Universitets fire fakulteter, som helt i tråd hermed har engelske navne: ’Arts’ med humanistiske uddannelser, ’Health’ med sundhedsvidenskabelige uddannelser, ’Science and Technology’ med tekniske og naturvidenskabelige uddannelser og Aarhus BSS (School of Business and Social Sciences) med samfundsvidenskabelige og merkantile uddannelser.
Omkring 3.000 af universitetets 35.000 fuldtidsstuderende er udenlandske og læser på de over 60 engelsksprogede kandidat- og bacheloruddannelser, som AU udbyder i dag.
Banede vejen for international journalistuddannelse
”Erasmus+programmet har kæmpestor værdi for os som uddannelsesinstitution. Vi bliver holdt på tæerne i forhold til at samarbejde med en lang række af de bedste universiteter i Europa. De er vores konkurrenter, men igennem Erasmus+ bliver de i endnu højere grad vores samarbejdspartnere. Vores lange, kontinuerlige samarbejde betyder, at vi lærer af hinanden og dermed udvikler og kvalitetssikrer vores uddannelser,” siger Rikke Nielsen.
Udover at gøre det muligt for et stort antal studerende at rejse ud har Erasmus+ betydet, at Aarhus Universitet i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har kunnet udbyde den internationale kandidatuddannelse ”Journalism, Media and Globalisation” siden 2005. Uddannelsen er en såkaldt Erasmus Mundus-uddannelse, hvor videregående uddannelsesinstitutioner kan gå sammen med europæiske partnerinstitutioner i et konsortium og få tilskud til at oprette en fælles kandidatgrad under Erasmus+.
Det første år på uddannelsen tilbringer de studerende i Aarhus, og på andet år specialiserer de sig i én af fire retninger, enten ’War and Conflict’, ’Business and Finance’, ’Media and Politics’ eller ’Journalism and Media Across Cultures’ ved et universitet i enten London, Swansea, Amsterdam eller Hamborg.
”Det er et fantastisk uddannelsesprogram på meget højt, internationalt plan og et godt eksempel på, hvad europæisk uddannelsessamarbejde kan blive til. Når vi samarbejder med vores partnerinstitutioner, kommer vi jo hver især med forskellige kompetencer og styrker og kan supplere hinanden. Vi laver projekter, hvor 2 plus 2 giver 5 til gavn for os alle,” siger Rikke Nielsen.
I dag: Ja tak til samarbejde med lande uden for Europa
Siden 2015 har det været muligt for videregående uddannelsesinstitutioner at indgå samarbejde med lande uden for EU om at sende studerende og medarbejdere på studie- og efteruddannelsesophold gennem Erasmus+. Det benytter Aarhus Universitet sig af, og i øjeblikket samarbejder universitetet med to universiteter i Israel og to universiteter i Libanon om at udveksle studerende, administrativt personale og undervisere og er også i færd med at udbygge samarbejdet.
”Det er dejligt, at Erasmus+programmet er blevet mere fleksibelt og har åbnet for at yde støtte til samarbejde med lande uden for EU. Det giver os som institution muligheder for at opbygge nogle andre typer samarbejde, som har stor værdi for os,” siger Rikke Nielsen.
Ønsker til fremtiden: Mulighed for korte samarbejdsprojekter
Rikke Nielsen ønsker sig, at Erasmus+ i fremtiden fortsat vil prioritere at støtte uddannelsessamarbejde med universiteter uden for Europa, gerne med flere midler, end der er til rådighed i dag.
Hun kunne også godt tænke sig, at et element, der tidligere fandtes i programmet, nemlig det såkaldte ’Intensive Programme’, blev genoplivet: Muligheden for at europæiske universiteter kan få støtte til i fællesskab at udvikle korte undervisningsmoduler af helt ned til 14 dages varighed for studerende, fx en sommerskole.
”Hvis det blev en mulighed igen, kunne vi etablere samarbejde med nye partneruniversiteter og lære dem at kende på fælles, mindre uddannelsesprojekter, som vi senere kunne bygge ovenpå. Samtidig er sommerkurser en god mulighed for, at studerende, som ikke kan overskue at rejse ud helt semester, alligevel kan få internationale erfaringer,” siger Rikke Nielsen.
Europæisk uddannelsessamarbejde i tal
- Over 130.000 danske elever, studerende, undervisere og frivillige har siden 1987 rejst ud og dygtiggjort sig gennem EU’s Erasmus+program.
- I løbet af de 30 år har i alt 9 millioner europæere benyttet sig af programmet, der har til formål at styrke læring på tværs af landegrænser.
- Det samlede budget for Erasmus+ i 2014-2020 er ca. 110 milliarder kroner.
- I programmet indgår i dag 33 lande, nemlig de 28 EU-medlemslande, EØS-landene Norge, Island og Lichtenstein samt Tyrkiet og Makedonien.