”Erasmus+ har haft stor betydning for udvikling af studentermobiliteten og det internationale arbejde hos os. For da Metropol åbnede i 2007, havde uddannelserne allerede lang erfaring med at udveksle studerende med partnerinstitutioner rundt omkring i Europa - de fleste siden 1990’erne,” siger Birgit Breusch, der er international konsulent hos Metropol.
For 30 år siden: Faste rammer satte arbejdet i gang
”Det betyder meget, at udvekslingen af studerende er organiseret i et program som Erasmus+. Fordi der fra starten var en fast ramme og værktøjer til at sikre kvaliteten i studentermobiliteten – fx klare regler for dokumentation af læringsforløb og merit – var det let for uddannelserne at komme i gang og indgå aftaler med partnerinstitutioner,” fortæller Birgit Breusch, der havde 12 års erfaring med europæisk uddannelsessamarbejde fra en anden institution, da hun begyndte i jobbet som Erasmus-koordinator.
Antallet af studerende, der forlader Metropols otte adresser i København, Hillerød og på Bornholm for at tage på studie- eller praktikophold med tilskud fra Erasmus+, er stille og roligt steget gennem årene. I dag pakker omkring 80 studerende årligt kufferten og sætter kursen mod en af Metropols ca. 100 Erasmus+-partnerinstitutioner over hele Europa. I alt omkring 450-500 af Metropols knap 10.000 studerende rejser hvert år ud på ophold ét sted i verden. Og i 2016 havde 18 procent af årets dimittender været udenlands i løbet af deres studietid.
Praktikophold i Europa er populært
Muligheden for at komme i praktik i et andet europæisk land gennem Erasmus+ bliver brugt flittigt af især sygeplejerske-, socialrådgiver- og lærerstuderende hos Metropol.
”Det er så vigtigt, at de studerende får det internationale perspektiv med sig, for det skal de bruge, når de skal tænke innovativt i deres fremtidige profession. Når de rejser ud, får de et bredere perspektiv på deres faglighed, og de ser, at tingene kan gøres på andre måder, end vi gør i Danmark. Samtidig får de sproglige kompetencer og bliver trænet i at begå sig i forskellige kulturelle sammenhænge,” siger Birgit Breusch.
Hvert år gæster ca. 200 udenlandske studerende Metropol, og omkring 150 af dem gør det med støtte fra Erasmus+. Alle bliver de modtaget på et fælles introforløb, som løber af stablen ved starten af hvert semester. Her introduceres de til den danske velfærdsmodel, til studielivet på Metropol og får samtidig hjælp til alt det praktiske i forbindelse med deres ophold i Danmark. Herefter begynder deres studie- eller praktikophold, fx på et dansk hospital eller i en dansk skole. De fleste af Metropols uddannelser udbyder i dag engelsksprogede valgfag, og Metropol har også en hel uddannelse, ’Global Nutrition and Health’, som foregår på engelsk.
I dag: Frugterne høstes – nyt europæisk semester på vej
Metropol høster i dag frugterne af, at flere af institutionens 16 professionsbacheloruddannelser har haft langvarige og tætte samarbejder med partnerinstitutioner i Europa gennem Erasmus+, fortæller Birgit Breusch. Senest har Metropols socialrådgiveruddannelse i samarbejde med socialrådgiveruddannelser i Finland, Holland, Belgien og Tyskland udviklet et helt nyt og fælles engelsksproget semester, som hedder ’Social Work in Urban Areas’. Metropol åbner dørene for det første hold på omkring 25 studerende i København i august 2017.
De studerende, som bl.a. kommer fra partnerinstitutionerne, vil blive undervist både af Metropols egne lærere og af undervisere fra uddannelsesstederne i Helsinki, Gent, Amsterdam og Berlin. Og fremover vil institutionerne så skiftes til at udbyde semestret, der på den måde rykker rundt mellem de fem europæiske storbyer i en fast turnus.
Fælleseuropæisk nytte i praksis
”Projektet er et rigtig godt eksempel på, at uddannelser, som har arbejdet sammen i mange år om udveksling af studerende har tænkt ’kan vi gøre noget mere?’ – og så gør det! Erasmus-programmet betød, at uddannelserne kunne lære hinanden at kende på tværs af landegrænser og samtidig få økonomisk støtte til det. Det skabte et værdifuldt grundlag, som vi i Metropol har kunnet bygge videre på,” understreger Birgit Breusch.
Det nye semester på socialrådgiveruddannelsen ligger fint i tråd med tankegangen bag Erasmus-programmet, som så dagens lys i 1987 og i år fejrer 30 års fødselsdag, mener hun.
”Når uddannelserne i de fem lande samarbejder om at udbyde et internationalt semester, får alle partnerinstitutionerne – inklusive os selv – jo noget særligt, som de og vi ikke selv havde i forvejen – til gavn for de studerende. Det er fælleseuropæisk nytte!,” siger Birgit Breusch.
Flere studerende og medarbejdere skal rejse ud
Metropol har ikke en overordnet internationaliseringsstrategi, i stedet skal ”den internationale tankegang være ’driver’ for den faglige udvikling på de enkelte uddannelser”, fortæller Birgit Breusch. De indsatsområder, som uddannelserne arbejder med, kan de søge hjælp til at udvikle i samarbejde med deres partnerinstitutioner.
Metropol har som mål, at både flere studerende og flere medarbejdere skal rejse ud i fremtiden. I øjeblikket tager ca. 30 undervisere hvert år på udlandsophold gennem Erasmus+.
”Når underviserne rejser ud, får de et langt dybere kendskab til det faglige udbud, som vores studerende kan møde på partnerinstitutionerne. Det øger kvaliteten i udvekslingsarbejdet, og derfor ser vi gerne, at flere lærere rejser ud”, siger Birgit Breusch.
Også administrative medarbejdere kan rejse ud og lære nyt med tilskud fra Erasmus+. Birgit Breusch har selv været af sted på kurser i både Sverige og Portugal og oplevet, hvor givende det er at møde kolleger fra hele Europa, udveksle erfaringer og udbygge sit netværk. Og tre gange siden 2012 har Metropol med stort udbytte arrangeret fælles medarbejdermobilitet for administrativt ansatte fra alle sine partnerinstitutioner. Ved de lejligheder har 70-80 udenlandske gæster, der arbejder med alt fra kommunikation over internationalisering til IT, været gæster hos Metropol og delt viden med hinanden.
Europæisk uddannelsessamarbejde i tal
- Over 130.000 danske elever, studerende, undervisere og frivillige har siden 1987 rejst ud og dygtiggjort sig gennem EU’s Erasmus+-program.
- I løbet af de 30 år har i alt ni millioner europæere benyttet sig af programmet, der har til formål at styrke læring på tværs af landegrænser.
- Det samlede budget for Erasmus+ i 2014-2020 er ca. 110 milliarder kroner.
- I programmet indgår i dag 33 lande, nemlig de 28 EU-medlemslande, EØS-landene Norge, Island og Lichtenstein samt Tyrkiet og Makedonien.
Artiklen er skrevet af journalist Ulla Høst.