Gå til indhold

Gæstelærere booster det internationale miljø

Besøg af udenlandske gæsteundervisere gør det muligt for Den Danske Scenekunstskole at tilbyde uddannelser i verdensklasse inden for dans, musical og teater.

Hvordan kan vi sikre, at vores studerende har fingeren på pulsen inden for de brancher, hvor de en dag selv skal arbejde? Vi kan supplere skolens dygtige, faste lærerkræfter med udenlandske gæsteundervisere.

Den model har Den Danske Scenekunstskole succes med, fortæller Amanda Møller Lützhøft, der er ansvarlig for internationalisering på skolen. Den Danske Scenekunstskole, som har 220 studerende og cirka 40 faste undervisere, har det seneste år haft besøg af 50 gæsteundervisere, som har undervist skolens studerende i kortere eller længere perioder – lige fra todages ’master classes’ til forløb af flere ugers varighed.

Erasmus+ giver tilskud til en stor del af de europæiske gæsteunderviseres udgifter til rejse og ophold, mens skolen betaler deres løn.

”Vi er utrolig glade for ordningen, for gæsteunderviserne er i høj grad med til at sikre, at vi kan tilbyde kunstneriske uddannelser i verdensklasse. Vi inviterer især de udøvende kunstnere, som arbejder inden for scenekunstmiljøet i Europa. På den måde kommer de studerende til at møde nogle af de bedste praktikere i undervisningen, og det er supervigtigt for kvaliteten af deres uddannelse,” siger Amanda Møller Lützhøft.

Den Danske Scenekunstskole

Studerende får kæmpe netværk

Der er mange fordele ved at benytte udenlandske gæsteundervisere, fortæller hun. En af dem er, at gæsterne bidrager til skolens såkaldte ’internationalisation at home’. Studiemiljøet får en international saltvandsindsprøjtning, og selv de studerende og undervisere, som ikke rejser ud, får en international dimension med i deres uddannelse og arbejde.

”Gæsteunderviserne booster virkelig vores internationale miljø her på skolen. Og de studerende får via dem mulighed for at få et kæmpe netværk og vigtige kontakter. Det betyder meget for dem senere hen – ikke mindst arbejdsmæssigt”, understreger Amanda Møller Lützhøft.

Den Danske Scenekunstskole blev etableret af Kulturministeriet i januar 2015, da de danske statslige og statsligt støttede uddannelsesinstitutioner inden for scenekunst på videregående uddannelsesniveau blev samlet. Det var Statens Scenekunstskole (tidligere Statens Teaterskole), skuespilleruddannelsen og dramatikeruddannelsen ved Aarhus Tea-ter, skuespillerskolen i Odense, Det Danske Musicalakademi i Fredericia og Odsherred Teaterskole.

Tidligere var de kunstneriske uddannelser fireårige, men Den Danske Scenekunstskole er i efteråret 2016 ved at blive akkrediteret til at udbyde treårige bacheloruddannelser i dans og koreografi, iscenesættelse, skuespil, musical og scenekunstnerisk produktion.Fra 2019 vil skolen også udbyde kandidatuddannelser.

Sproglige udfordringer

Amanda Møller Lützhøft har været involveret i det internationale arbejde siden 2009, hvor arbejdspladsen hed Statens Teaterskole og havde til huse på Holmen i København. Her ligger den københavnske afdeling af Den Danske Scenekunstskole stadig. Og det er den af de fem skoleafdelinger, som indtil videre benytter flest gæsteundervisere, fortæller hun.

”Især benytter vi mange gæsteundervisere på uddannelsen i dans og koreografi. Her er sproget ikke en barriere i forhold til at hente kompetencer udefra. Det kan være en større udfordring med eksempelvis skuespillerud-dannelsen, som jo naturligt er meget funderet i det danske sprog. Vi vil med tiden gerne brede brugen af gæsteundervisere endnu mere ud på vores andre afdelinger og uddannelser,” siger Amanda Møller Lützhøft. 

 

Træning i at tackle det ukendte

Hyppige besøg af udenlandske gæsteundervisere skaber uundværlig dynamik på studiet og mellem de studerende. Det fortæller Thjerza Balaj, der studerer dans og koreografi ved Den Danske Scenekunstskole.

Studerende den danske scenekunstskole”Fordi vi ofte møder nye udenlandske undervisere, er det nærmest umuligt at komme til at ’sidde fast’ i én form eller ét udtryk. Vi bliver vant til at omstille os, mere fordomsfrie, og vi bliver trænet i at tackle det ukendte. Det er jeg meget glad for!”, siger norske Thjerza Balaj, som er 21 år og 2. årsstuderende.

Hun oplever, at det klassiske lærer-elev-hierarki er mindre udtalt, når underviseren blot er på besøg i én, to eller tre uger. Gæsteunderviserne giver udtryk for, at de også lærer noget af de studerende under besøget, fortæller hun. Og der er flere fordele: ”Vi får værdifuldt indblik i dét, underviseren har brugt måske ti år på at udvikle. Samtidig kan gæsterne blive vigtige kontakter for os senere, og de kan fungere som nøgler til fremtidige arbejdspladser”, fortæller Thjerza Balaj.

 

 

Den Danske Scenekunstskoles råd om brug af gæstelærere:

  • Udenlandske gæsteundervisere færdes til daglig i det praksismiljø, hvor de studerende senere skal arbejde. Det kan give værdifuldt input til de studerendes læring.
  • Brug jeres internationale kontakter til at skaffe dygtige gæsteundervisere. Lad jer inspirere af, hvilke gæstelærere udenlandske uddannelsesinstitutioner bruger.
  • Vær opmærksom på at sikre kontinuiteten i undervisningen. Følg op på den læring, gæsteunderviserne producerer. Og invitér gerne den samme underviser flere gange.

 

 

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024