Små børn i natur- og skovbørnehave, en middagslur i udendørskrybberne i vuggestuen, på cykeltur i byen eller på besøg i en kirke med skoleklassen. Outdoorpædagogik er de lærings- pasnings, -og udviklingsaktiviteter, der foregår uden for institutionens rammer, og i Skandinavien har vi en stærk skandinavisk tradition for at supplere de traditionelle indendørsaktiviteter med de mere alsidige indtryk, der fås i uderummet. Det forklarer Karen Barfod, der er lektor i biologi og idræt på Læreruddannelsen og HF i Nørre Nissum (VIA University College), hvor hun har været ansat i 20 år. Hun er desuden koordinator i VIA OUT - programmet for outdoorpædagogik.
Det er mange år siden, Karen erfarede, at der sker noget særligt med børns indlæringsprocesser, når aktiviteterne foregår uden for institutionens rum, og hendes interesse for outdoorpædagogik fik hende i starten til at opsøge danske konferencer, og tage kontakt til forfattere til bøger om emnet i Norge.
”Siden har jeg søgt om tilskud fra Erasmus Staff Mobility-programmet, og har nu været af sted flere gange. Jeg tager selv kontakt til outdooreksperter og de internationale koordinatorer på de skoler og uddannelsessteder, jeg gerne vil besøge, og jeg glæder mig hver gang til at møde disse inspirerende, åbne mennesker og har efterhånden fået et meget stærkt netværk, som både jeg selv og VIA UC har glæde af".
Sang om bålet
Da Karen var på sit seneste Staff Mobility-ophold tre dage i Sverige, var hun i selskab med et stort internationalt hold, der talte deltagere fra bl.a. Grækenland, Kina og Canada, der alle skulle tage en International Master i outdoorpædagogik. Programmet var intensivt med workshops, besøg på skoler og naturskoler, middag om aftenen og desuden skulle Karen, som Erasmus-programmet foreskriver, selv undervise og videregive sine erfaringer inden for området. Og foruden faglige diskussioner og oplæg fik hun også et helt konkret tip med på vejen i form af en canadisk pige, der lærte deltagerne en sang, der er god at synge omkring bålet.
”Det er fantastisk med den inspiration, jeg får og at have fået stærke internationale diskussionspartnere, jeg kan trække på, hvis der er noget, der undrer mig. Danmark er nu så stærkt positioneret inden for området, at vi f.eks. lige er blevet inviteret med i LINC, der er et svensk, finsk, italiensk projekt om brugen af uderummet i forbindelse med undervisningen af nytilkomne emigranter,” fortæller Karen, der selv modtager studerende fra andre udenlandske institutioner på VIA UC, og stærkt opfordrer sine egne studerende til at prøve en studentermobilitet.
Forskellig udendørskultur
Et vigtigt aspekt ved outdoor-pædagogikken, er at se på hvilke værdier, der bærer et samfund. For, som Karen Barfod forklarer, er der store nationale forskelle:
”I de skandinaviske lande er det omgivet af prestige at have sit barn i en skov- og naturbørnehave, hvorimod det ville være meningsløst at inkorporere et sådant koncept i Rumænien, ligesom sydeuropæiske lande ville melde forældrene til politiet, hvis de lod deres babyer sove udendørs.
Vi har også netop haft to italienske studerende på besøg, og de syntes, alt var så anderledes i Danmark: Vi cykler alle steder, her er mørkt og koldt, lærer/elev-forholdet er langt mere uformelt end i Italien osv. Det er interessant at tænke over,” siger Karen Barfod, der slet ikke er færdig med at forske og videreuddanne sig i området.
Bliv klogere på mulighederne i Erasmus+
Læs mere om mulighederne for undervisnings- og efteruddannelsesophold for undervisere på de videregående uddannelsesinstitutioner.