Mette Skovgaard Ernlund, leder af international afdeling på UC SYD, University College South Denmark
UC SYD gør brug af både studenter- og medarbejdermobilitet og indgår i en lang række Erasmus+-støttede strategiske partnerskaber om udvikling og forskning, eksempelvis et partnerskab for universitetsskoler med studenter- og medarbejdermobilitet og fælles forskningsaktiviteter.
Hvad er jeres udbytte ved at have en strategi?
Det er blevet tydeliggjort, hvordan internationalisering på UC SYD bidrager til at realisere institutionens overordnede strategi, særligt med fokus på at styrke kvalitet og relevans i vores uddannelser. Strategien sætter et naturligt fokus på det internationale arbejde og skaber rammerne om det.
Hvad kendetegner især en god strategi?
Den er rammesættende for de internationale aktiviteter og tydelig omkring, hvordan den bidrager til at realisere institutionens overordnede strategi. På den måde giver den mening for medarbejderne og ledelsen.
Den gode strategi prioriterer samtidig forskellige indsatsområder i tråd med institutionens mål og den politiske agenda, og den giver rum for internationale aktiviteter på tværs af institutionens forskellige uddannelsesprogrammer og afdelinger. Den skaber en rød tråd mellem grunduddannelser, videreuddannelser og forskning.
En god strategi revideres desuden løbende, så den hele tiden matcher såvel den politiske dagsorden som institutionens egen dagsorden.
Hvilke trin og faldgruber er der i processen frem mod en strategi?
Først er det vigtigt at få afdækket institutionens aktuelle internationaliseringsniveau og kapacitet: Hvor er vores styrker og svagheder? Hvad er ambitionerne for fremtiden?
Dernæst er det vigtigt at involvere medarbejdere og ledere bredt i institutionen med henblik på at få skabt fælles visioner på det internationale område. Det satte vi skub i med en forandringsworkshop, hvor vi lod en ekstern innovationsekspert drive processen og med godt resultat. Som vidensorganisation er inddragelse vigtig for at få medarbejderne til at føle et medejerskab til strategien. De skal jo i høj grad holde den levende efterfølgende.
Hvis medarbejderne kan se sig selv i strategien, bakker de naturligt bedre op om den ved at engagere sig i de aktiviteter, der tilbydes, eksempelvis mobilitet, projekter, netværk, undervisning, events og uddannelseseksport. Vi holdt også en idegenereringsworkshop for studerende på tværs af uddannelser, så de også fik fokus på institutionens internationale arbejde. Derefter skrev jeg et udkast til strategi, som blev drøftet i udvalgte fora og til slut besluttet i den øverste ledelse.
Hvordan holder I strategien levende?
Ledelsesforankring er altafgørende. Der skal være opbakning i toppen til strategiens indsatsområder, hvis den skal leve og udfoldes på alle niveauer. Den skal også være synlig og tilgængelig, hvis det skal lykkes at udbrede det internationale arbejde til at omfatte alle medarbejdere og studerende – og ikke kun de, der i forvejen har interesse for feltet. Strategien skal gerne åbne flere øjne for mulighederne i internationalt samarbejde.
På UC SYD drøftes og præsenteres strategien derfor jævnligt i forskellige fora. De gode fortællinger er enormt vigtige for strategien - både internt og eksternt. De er med til at udbrede kendskabet til internationalisering, hvad det handler om, og hvordan det bidrager til at styrke vores uddannelsers kvalitet og relevans – eksempelvis ved at bidrage til at styrke vores undervisere og forskeres vidensgrundlag, globale udsyn og nysgerrighed og ved at udvikle de studerendes personlige, faglige, sociale, interkulturelle og sproglige kompetencer.