Gå til indhold

Samarbejde i stor skala skaber bedre byer

Seks europæiske universiteter tilbyder i samarbejde med virksomheder og bystyrer deres studerende fælles valgfag og sommerskolekurser i bæredygtig byudvikling. Copenhagen Business School (CBS) leder programmet med tilskud fra Erasmus+ programmet Knowledge Alliance.

Deltag i et internationalt og tværdisciplinært uddannelsesprogram og vær med til at sætte urbane udfordringer på dagsordenen. Dette fristende tilbud får kandidatstuderende på en række forskellige studieretninger på universiteter i seks lande som led i det fælles program, Urban Challenge. De studerendes interesse for at deltage er stor, fortæller Ditte Lindharth Tellgren, projektleder på CBS og på programmet Urban Challenge, som løber fra 2016-2018:

Ditte Lindharth Tellgren”Der er stor søgning til de fem valgfag og sommerskolekurser, som vi har udviklet sammen med vores partnere i programmet, og evalueringer fra de studerende, der har deltaget i de kurser, som indtil nu har været afholdt, vidner om et stort udbytte”. 

De studerende oplever at få både mere viden om bæredygtig byudvikling, et europæisk netværk og værdifulde kontakter til potentielle arbejdsgivere. Og det er præcis nogle af de centrale mål med projektet, som CBS har været initiativtager til og fået 991.509 euro i tilskud til at realisere fra Erasmus+-programmet Knowledge Alliance.

Studerende fra Helsinki-Copenhagen Urban Challenge - kurset holder oplæg hos IBM i Danmark.
Studerende fra Helsinki-Copenhagen Urban Challenge - kurset holder oplæg hos IBM i Danmark.

Første danske modtager

CBS er den første danske uddannelsesinstitution, der har opnået støtte til et projekt fra Knowledge Alliance-programmet, så institutionen var spændt, da ansøgningen blev sendt afsted, fortæller Ditte Lindharth Tellgren: 

”Vores ide til Urban Challenge svarede godt til de ansøgningskriterier, der opstilles i Knowledge Alliance-programmet, da vi forestillede os et stort antal partneruniversiteter og ville inddrage virksomheder og bystyrer. Og vi kunne se, at der lå en mulighed for at bygge oven på de gode erfaringer, vi i forvejen havde med at samarbejde om udvikling af kurser på tværs af institutioner, fagligheder og om byudvikling. Så vi besluttede os for at søge, selvom der ikke tidligere er givet den type af tilskud til et danskledet projekt”.

EU-ekspertpanel opfordrede

Ideen til at søge fik Ditte Lindharth Tellgren og hendes chef Luise Noring, da de læste en opfordring fra et EU-ekspertpanel om at søge midler til kurser i byudvikling via Knowledge Alliance. 

I 2010-14 samarbejdede CBS med Københavns Universitet og DTU om kurser på tværs af fagligheder for kandidatstuderende. Ét af kursusprogrammerne havde fokus på grøn innovation i byer, og det samarbejde gav CBS appetit på også at samarbejde med internationale partnere om kurser i byudvikling. Det resulterede i et samarbejde i 2013 med universiteter i Beijing og Delhi om sommerskoler med kurser i byudvikling.

”Så da vi så opslaget om Knowledge Alliance og læste mere om det, kunne vi se, at det præcis var, hvad vi allerede havde gjort i dansk og internationalt regi og meget gerne ville gøre mere af i et nyt samarbejde med europæiske partnere”, fortæller Ditte Lindharth Tellgren.

Fik hjælp til ansøgningen

Luise Noring og Ditte Lindharth Tellgren gik i gang med at finde potentielle programpartnere. De søgte i deres netværk og opfordrede de valgte partneruniversiteter til at inddrage virksomheder. Som initiativtager var det naturligt for CBS at påtage sig rollen som projektleder.

”Som koordinator har man jo det store overblik, og da vi allerede havde udviklet rammerne for kurserne i tidligere projekter, var det naturligt, at CBS skulle påtage sig denne rolle”, siger Ditte Lindharth Tellgren. 

Da partnerskabskonstruktionen var aftalt, skrev Ditte Lindharth Tellgren, sammen med kolleger fra CBS, ansøgningen. Det tog tid, men var ikke nogen meget besværlig proces, vurderer hun: 

”Det var ikke så svært, fordi vi sammen med vores partnere på forhånd havde defineret en struktur, og vi fik assistance fra Dekansekretariat for Forskning på CBS, der leverede skabeloner til ansøgningen og vejledning om procedure, udarbejdelse af budget og gav respons på projektbeskrivelsen før deadline. CBS har lang erfaring med ansøgning om og administration af partnerskabsaftaler, da vi indgår i mange internationale partnerskabsprojekter og partnerskaber med uddannelsesinstitutioner i hele verden”. 

Studerende besøger lokale urban gardens i Rom.
Studerende besøger lokale urban gardens i Rom.

Travlt første halvår

Der gik otte måneder fra ansøgningen blev sendt, til der kom svar, og bevillingen vakte stor glæde og betød samtidig akut travlhed, husker Ditte Lindharth Tellgren: 

”Vi fik virkelig travlt, og det første halve år var ret hektisk, for der var kun få måneder fra bevillingen kom i hus, til de første kurser skulle udbydes. Inden da skulle vi have styr på både det faglige indhold, den praktiske tilrettelæggelse og have kurserne implementeret i de deltagende universiteters studieform og valgfagskatalog”. 

Det viste sig at være en stor opgave, forklarer Ditte Lindharth Tellgren. For hvert universitet har egen struktur, kultur og deadlines, som skal respekteres. Programmet skulle præsenteres af universiteternes administrationer, så de blev aktive medspillere, og der skulle findes undervisere. 

”Det har også været tidskrævende at finde en løsning på, hvor mange ECTS-point deltagelse i et kursus skal give den studerende på deres eksamensbevis, for på det punkt er universiteterne meget forskellige. Det kan godt give lidt brok fra studerende”, fortæller Ditte Lindharth Tellgren. 

Ditte Lindhardt Tellgren forklarer samtidigt, at det har været sværere end forventet at involvere de virksomheder, som deltager i programmet og som spiller en central rolle, da de skal deltage i konsortiemøder og har været med til at skrive curriculum for de udbudte kurser. 

”Der gik næsten et år fra virksomhederne sagde ja, til samarbejdet reelt blev sat i værk, og i mellemtiden havde vores kontaktpersoner i flere af virksomhederne fået nye arbejdsopgaver, så det har taget tid at få deres afløsere involveret. Vi har også erfaret, at det kan være svært for en virksomhed at afsætte den fornødne tid til programmet i en travl hverdag”, siger Ditte Lindharth Tellgren.

Unikt tilbud til studerende

Afviklingen af kurserne er nu i fuld gang. De første fem kurser af fire ugers varighed blev afholdt i 2016 – to i foråret og tre i sommer/efteråret. I 2017 og 2018 holdes et tilsvarende antal kurser. 

På hvert kursus deltager 15 studerende fra hvert af de seks universiteter, og de deles ind i små grupper på tværs af nationaliteter og studieretninger. Hvert kursus foregår på to af de universiteter, der medvirker i programmet, og de studerende er to uger i hver by, og møder også repræsentanter for de virksomheder og bystyre, som er med i projektet. 

Det unikke ved programmet er, at akademiske institutioner, virksomheder og bystyrer samarbejder om at adressere presserende urbane udfordringer, og at kurserne udbydes til studerende på studier, der ikke normalt bliver undervist sammen, men som alle underviser i forskellige aspekter af byudvikling, fastslår Ditte Lindharth Tellgren: 

”Vi sender studerende fra en række forskellige uddannelser sammen afsted på skræddersyede kurser, så eksempelvis økonomer, geologer, arkitekter, ingeniører og logistikspecialister, der alle sammen har deres faglige tilgang til byudvikling, også har et fælles sprog og en fælles forståelse af bæredygtig byudvikling, fordi de er blevet undervist i det sammen under deres uddannelse”.

Kræver godt overblik

Ditte Lindharth Tellgren anser det for realistisk, at programmet Urban Challenge fortsætter efter den treårige projektperiode. 

”Vi forventer at søge om tilskud til at forlænge projektet et ekstra år, og formentlig vil vi derefter have en permanent kursusstruktur, og måske det også på sigt kan afføde en ny masteruddannelse eller en minor i bæredygtig byudvikling”. 

At koordinere så omfangsrigt et projekt kræver overblik samt gode kommunikative evner, fastslår Ditte Lindharth Tellgren, der uden tøven ville søge om så stort et projekt igen: 

”Som koordinator skal du have forståelse for, hvordan ambitioner, engagement og vokabularer hos de forskellige typer af partnere ikke nødvendigvis er de samme. Der er eksempelvis andre incitamenter for at være med på et projekt som dette for en SME end for en større virksomhed eller en vidensinstitution”.   

CBS’ rolle i Urban Challenge programmet

  • Står for administrationen af kurserne i samarbejde med partneruniversiteterne og har den overordnede kontakt med virksomhederne mht. at inddrage dem i udvikling af curriculum og i selve kursusforløbene. 
  • Arrangerer årlige møder i konsortiet og er ansvarlige for den årlige afrapportering samt den endelige afrapportering i projektets slutfase.  
  • Som projektkoordinatorer varetager CBS al kontakt til EU’s Erasmus+ agentur i Bruxelles Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA).

Råd om tilrettelæggelse af et Knowledge Alliance-program

  • Vær klar over, at det tager tid at deltage i og lede et program af så stor kaliber. Så afsæt den fornødne tid.
  • Det er en god idé at samle et team, som står for at skrive ansøgningen, og cirkulér gerne de forskellige dele af ansøgningen mellem kollegerne.  
  • Visionerne skal være realistiske, og noget institutionen rent faktisk mener at kunne levere. Derfor kan det være en idé at udarbejde en projektbeskrivelse, som er tæt relateret til projekter, som institutionen allerede kører eller har gennemført.
  • Det er ikke nødvendigt at opfinde den dybe tallerken hver gang, men fokuser snarere på at videreudvikle eller upscale en idé.

Råd om virksomheders rolle i et Knowledge Alliance-støttet program

  • Vær tydelig om forventningerne til deltagelse – hvor meget tid skal afsættes?
  • Forklar virksomhederne, at de forpligter sig på et langvarigt projekt, og at det kræver kontinuitet og tålmodighed.
  • Sørg for at virksomhederne udpeger de rette kontaktpersoner og deltagere. Der skal helst både være en visionær produktudvikler og en dygtig administrator.
  • Vær omhyggelig, når det aftales, hvad virksomheden får i støtte for medvirken. Små og store virksomheder har vidt forskellig økonomi. 

 

Om Urban Challenge programmet

Et tværdisciplinært, tværinstitutionelt og tværkulturelt uddannelsesprogram, der tilbyder fem valgfag og sommerskolekurser til kandidatstuderende på otte samarbejdsuniversiteter.

De deltagende universiteter er Aalto University i Helsinki, Finland, University of Edinburgh i Edinburgh, HafenCity Universität i Hamburg, Tyskland, University of Latvia i Riga, Letland, Sapienza Università di Roma i Rom, Italien og CBS i København, Danmark. 

Herudover deltager både små og store virksomheder i projekt-konsortiet og repræsentanter fra flere bystyrer har også bidraget med gæsteforelæsninger samt givet feedback på de studerende projektpræsentationer.

Programmet varer tre år med mulighed for et års forlængelse og har fået 991.509 euro i tilskud fra Erasmus+.

 

Om Knowledge Alliance  

Knowledge Alliance er et program under Erasmus+ Videregående uddannelse, der støtter transnationalt samarbejde mellem institutioner for videregående uddannelse og erhvervsvirksomheder om innovationsprojekter, der eksempelvis udvikler nye undervisningsformer, uddannelsesprogrammer til virksomhederne og fælles løsninger på komplekse problemstillinger. 

Formålet med en Knowledge Alliance er at skabe innovation i de videregående uddannelser og erhvervslivet, øget udveksling af viden mellem videregående uddannelser og erhvervslivet samt udvikling af kompetencer inden for iværksætteri. 

Samarbejdet skal være to- eller treårigt og omfatte mindst seks uafhængige organisationer fra mindst tre programlande – heraf mindst to institutioner for videregående uddannelse og mindst to virksomheder fra den private sektor. Organisationer fra partnerlande kan også deltage. 

En af de seks organisationer fra programlande ansøger om tilskud på vegne af hele alliancen. 

Knowledge Alliance administreres af EU-Kommissionen i Bruxelles. 

Hidtil har relativt få projekter modtaget tilskud. I 2014 10 projekter, i 2015 10 projekter, herunder CBS’ projekt ”Knowledge Alliances for Urban Challenges” og i 2016 fik i alt 20 projekter støtte.

 

 

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024

Afsendere