Som det fremgår af tabel 1 neden for, udgjorde andelen af undervisere med en ph.d.-grad i 2015 samlet set 10 pct. i professionshøjskolesektoren. Dette dækker over betydelig variation, med en andel på 5 pct. på UC Syd og UCN op til 19 pct. på Metropol.
Tabel 1: Antal og andel undervisere med ph.d.-grad
Kilde: Danske Professionshøjskoler, PROF Viden http://danskeprofessionshøjskoler.dk/wpcontent/uploads/2015/11/PROFVIDEN-Professionsh%C3%B8jskolernes-Videnregnskab-2015.pdf
Et led i at styrke videnbaseringen på professionshøjskolerne var etableringen af Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning i 2011. Formålet med ph.d.-rådet er i følge Globaliseringsaftalen 2011-12 at styrke uddannelsesforskningen rettet mod folkeskolen gennem uddannelse af ph.d.er, gennem uddannelse af ph.d.er i samarbejder mellem universiteter og professionshøjskoler.
I perioden 2011-2014 uddelte Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning i alt 45 ph.d.-stipendier. I 2015 blev Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning midtvejsevalueret af NIFU1.
Evalueringen berører en række aspekter af rådets formål og virke.
Professionshøjskolerne og universiteterne indgik i 2016 en fælles forståelse om styrket samarbejde og øget videndeling mellem institutionerne om ph.d.-uddannelse målrettet professionshøjskolernes uddannelser, herunder uddannelser til velfærdsprofessionerne.
Aftalepapiret kan findes på professionshøjskolernes hjemmeside:
1.Evaluering av Ph.d.-rådet – et initiativ til styrket uddannelsesforskning rettet mod folkeskolen, Rapport 17/2015, NIFU
.