Jeg blev meget glad og stolt over at modtage undervisningsprisen. Når man gennem mange år har lagt mange kræfter i at eksperimentere med og udvikle forskningsbaseret undervisning på alle niveauer fra første semesters intro til universitetet til specialevejledning, så er det vidunderligt med anerkendelsen. Prisen er en opmuntring til at fortsætte.
Det er vigtigt at sætte fokus på kvaliteten af undervisning, fordi undervisning befinder sig i hjertet af vores uddannelses- og forskningsinstitutioner. Undervisning er et afgørende møde mellem studerende og de undervisere, som skal vise dem de fantastiske faglige horisonter og problemstillinger, som uddannelserne rummer.
Undervisning rummer elementer af fortid og fremtid, disciplinering og frihed, improvisation og fælles tænkning, og betydningen af undervisning for vores kultur og samfund kan næppe overdrives.
Jeg har brugt midlerne til at udvikle nye undervisningsforløb, som har krævet meget forberedelse, og jeg har holdt seminarer for både kolleger og studerende om god undervisning.
Det har været vigtigt for mig at give tilbage til mine gode kolleger, til de studerende og til mit universitet, som bakker op om nytænkning og den vigtige og kritiske samtale om, hvad god undervisning er. Man kan ikke lave god undervisning alene.
/Jakob Egholm Feldt, september 2024.