Gå til indhold

De pædagogstuderende vil være dygtige

20. februar 2015
Sofie Carsten Nielsen fulgte to studerende på pædagoguddannelsen en hel dag. Det gav hende et nuanceret billede af hverdagen på uddannelsen.

For få undervisningstimer og ingen feedback. Sådan har kritikken gennem den seneste tid lydt fra studerende på blandt andet pædagoguddannelsen.

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen ønskede derfor at få et ægte indtryk og på egen krop opleve, hvordan det er at være studerende på pædagoguddannelsen.

Pædagogstuderende for en dag

Den 19. februar fulgte hun de to studerende Stefanie Hansen og Anders Latters hverdag på University College Lillebælt (UCL) i Odense.

- Besøget gav mig et lidt mere nuanceret indtryk af uddannelsen. Det allermest givende var helt klart at mærke de studerende og underviserens store engagement, siger Sofie Carsten Nielsen.

Sofie Carsten Nielsen havde fuldt fokus på de studerende. Hele formiddagen fulgte hun undervisningen på holdet Børn og Unge 0213 på 5. semester.
Sofie Carsten Nielsen havde fuldt fokus på de studerende. Hele formiddagen fulgte hun undervisningen på holdet Børn og Unge 0213 på 5. semester.

Ministeren deltog i de studerendes undervisning og gruppearbejde og fik i pauserne lejlighed til at tale med de dem om deres valg og forventninger til fremtiden, men selvfølgelig også den kritik, der har været af deres uddannelse.

- Mange af de studerende, jeg mødte på UCL, oplever faktisk, at de får feedback. Overvejende er de også rigtig glade for deres undervisere og synes, de får god undervisning. Men de vil gerne have mere feedback og vide præcis, hvad der forventes af dem - helt fra første dag på uddannelsen. De vil gerne vide, hvordan de bliver dygtige. Det, synes jeg, er helt rimeligt, siger Sofie Carsten Nielsen.

Godt med debat

Hun roser de studerende for at tage initiativ til en debat mellem ledelsen, de studerende og underviserne, som der tydeligvis har været behov for. UCL har nu fremlagt en plan, der imødekommer de studerendes kritik.

- Det er jeg glad for. Det er prisværdigt med en rektor, der lytter til sine studerende, så vi sammen kan skabe og sikre uddannelse af høj kvalitet, siger Sofie Carsten Nielsen.

Unik mulighed

Stefanie Hansen og Anders Latter var begge tilfredse med dagens forløb.

- Det har været en unik mulighed for at få lov at vise, hvordan vi har det både studiemiljømæssigt, men også fagligt. For at vise, at der er høj faglighed i den undervisning, vi får, og at vi engagerer os, sagde Stefanie Hansen.
- Det har været fedt at kunne vise ministeren de nuancer, der er på studiet og, hvordan tingene hænger sammen herude. For det er let at læse noget i en avis og kun få den ene side af en sag, men der er altid flere sider, sagde Anders Latter.

Efter holdundervisningen deltog ministeren i gruppearbejde sammen med Anders Latter (t.v.) og hans team, der arbejder på et aktionslæringsprojekt for hjemløse.
Efter holdundervisningen deltog ministeren i gruppearbejde sammen med Anders Latter (t.v.) og hans team, der arbejder på et aktionslæringsprojekt for hjemløse.

Handlinger tilknyttet webside