Der er to formål med ECVET: At fremme livslang læring og at øge mobiliteten mellem medlemslandene i Europa. Disse formål tilgodeses gennem anerkendelse, akkumulering og overførelse af læring mellem forskellige læringsmiljøer og på tværs af landegrænser og systemer i Europa. ECVET skal således skabe en fælles forståelse og ikke mindst et fælles sprog for anerkendelse og overføring af læring og kvalifikationer i Europa.
Det særlige ved ECVET er, at det sætter fokus på læringsudbyttet, Learning Outcome – det vil sige på, hvad en person kan og ved - og ikke på, hvordan han eller hun har opnået denne kunnen eller viden. ECVET kan bruges både til nationale og tværnationale aktiviteter, men vi har i Danmark valgt udelukkende at bruge det i forbindelse med mobilitet på tværs af landegrænser, både når vi sender elever ud, og når vi modtager udenlandske elever inden for de erhvervsrettede uddannelser.
Baggrunden for etablering af ECVET
I 2002 vedtog EU medlemslandene København-deklarationen, der blandt andet drejer sig om at styrke mobiliteten i erhvervsuddannelserne gennem gennemsigtighed og merit.
Siden 2002 har de involverede europæiske lande arbejdet sammen om at udvikle politikker, strategier og værktøjer, der kan medvirke til at implementere København-deklarationen - ECVET er et af disse værktøjer.
Brügge-kommunikéet fra 2010 har revideret og videreført København-deklarationen. De europæiske erhvervsuddannelsessystemer skal frem til 2020 gøres mere attraktive, relevante, innovative, tilgængelige og fleksible end i 2010. Det betyder blandt andet, at kvalifikationssystemerne skal gøres mere gennemsigtige, således at mulighederne for at overføre og akkumulere læringsresultater samt opnå anerkendelse af kvalifikationer på tværs af grænserne forbedres.