Gå til indhold

Bevillinger fra Det Strategiske Forskningsråd, Programkomiteen for Transport og Infrastruktur, 2013

To innovative transportprojekter skal være foregangseksempler på elektrificering af arbejdskøretøjer og optimering af skibstransport. Projekterne modtager i alt ca. 20 mio. kr. i støtte fra Det Strategiske Forskningsråd (DSF) og Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP).

To nye projekter vil med støtte til forskning, udvikling og demonstration fra DSF’s Programkomite for Transport og Infrastruktur og EUDP udvikle mere energieffektive transportløsninger.

Aalborg Universitet og virksomheden Lithium Balance modtager sammen med to andre virksomheder 11,6 millioner kroner til projektet ACEMU, der skal fremme elektrificering af arbejdskøretøjer ved at sikre billigere og mere effektive batterier. Det skal øge el-køretøjers konkurrenceevne og udbredelse.

Projektet GREENSHIP - Green Liner Shipping skal forøge kapacitetsudnyttelsen af containerskibe. Projektet, der har fået en bevilling på i alt 8,5 millioner kroner, gennemføres af Danmarks Tekniske Universitet i samarbejde med blandt andet IT-Universitetet og Mærsk Line. Projektet vil kunne lede til en reduktion af udledningen af CO2 fra containershipping.

Programkomiteen er tilfreds med – i samarbejde med EUDP – at kunne støtte to transportprojekter, der spænder over både forskning, udvikling og demonstration, og som begge har god virksomhedsdeltagelse. Det giver gode muligheder for at omsætte forskningsresultaterne til konkrete løsninger, der kan bidrage til at fremme energieffektiviteten i transportsektoren”, siger Birte Holst Jørgensen, der er formand for programkomiteen.

Midlerne til indsatsen blev afsat på en aftale indgået mellem regeringen og Enhedslisten i forbindelse med finansloven for 2013.

Formålet med indsatsen er at få en mere energieffektiv og klimavenlig transportsektor og samtidig tilgodese samfundets behov for fortsat høj mobilitet for personer og varer som forudsætning for vækst og velfærd. EUDP’s bestyrelse og DSF’s Programkomite for Transport og Infrastruktur modtog otte ansøgninger til et samlet ansøgt beløb på 90 mio. kr.


ACEMU - Advanced Components for Electro Mobility Usage
Dansk titel: Avancerede komponenter til Elektro Mobilitet
(1313-00004B)
Bevillingsmodtager: Professor Remus Teodorescu, Aalborg Universitet og CEO Lars Barkler, Lithium Balance A/S
E-mail: ret@et.aau.dk og ba@lithiumbalance.com
Bevilget beløb: 11,6 mio. kr (heraf DSF andel: 7,3 mio. kr. og EUDP andel: 4,4)
Samlet budget: 15,4 mio. kr.
Bevillingsperiode: 2014 - 2017
Forskeruddannelse: 1 ph.d.
Partnere: Aalborg Universitet, LiTHIUM BALANCE, Banke Accessory Drives, Meldgaard Miljø A/S

Dette projekt ønsker at adressere et stort potentielt marked ved at udvikle nye power elektroniske systemer til storskala lithium-svovl-batterier, der direkte er rettet mod markedet for elektromobilitet. Elbiler er dog stadig for dyre sammenlignet med køretøjer med fossile brændstoffer. Indkøb af batterier er i høj grad ansvarlig for den høje pris på elbiler. Derudover er forbrugerne tilbageholdende med at investere i EV-teknologi på grund af sikkerhedsmæssige bekymringer med hensyn til lithiumion (Li-ion) batterier og på grund af den begrænsede kørselsrækkevidde af elbiler - i dag typisk 150 km per opladning. Konsortiet ønsker at tage fat på plads- og vægtbegrænsning ved at gennemføre forskning i Lithium Svovl-batterier (Li-S), som har op til 5 gange højere teoretisk specifik energi end traditionelle lithium-ion batterier. Li-S-celler er desuden kendetegnet ved at være meget sikre. Konsortiet vil også forske i indlejrede effektelektroniske systemer med henblik på at reducere omkostningerne, størrelse og vægt. Målet er, at Li-S-celler med den udviklede BMS kan påvises i demonstrationsfasen af projektet på et arbejdskøretøj. Målet er også, at man gennem de tilknyttede business cases kan perspektivere enheden og teknologien i forhold til forskellige interessenters markeder.


GREENSHIP - Green Liner Shipping
Dansk titel: GREENSHIP - Green Liner Shipping
(1313-00005B)
Bevillingsmodtager: Professor David Pisinger, DTU Management Engineering og chef for BI Business Partnering Jan Voetmann, Maersk Line
E-mail: dapi@dtu.dk og Jan.Voetmann@maersk.com
Bevilget beløb: 8,5 mio. kr. (heraf DSF andel: 7,5 mio. kr. og EUDP andel: 1,1 mio. kr.)
Samlet budget: 12,5 mio. kr.
Bevillingsperiode: 2014 - 2017
Forskeruddannelse: 2 ph.d.er og 2 postdocs
Partnere: DTU Management Engineering, Maersk Line, DTU Transport, IT-Universitetet, Optivation ApS

International transport udgør en af de største udfordringer i bestræbelserne på at begrænse udledningen af drivhusgasser, da det er meget svært at regulere udledningen for dette marked. En signifikant del af den internationale transport sker på containerskibe, som er afhængige af fossilt brændstof, da der ikke findes realistiske alternativer. Projektet vil undersøge, hvorledes optimeringsværktøjer kan bruges til at nedbringe brændstofforbruget på containerskibe. Dels vil der blive udviklet beslutningsstøttesystemer til planlægning af bedre last-mix, således at volumen og vægtbegrænsningerne på containerskibe udnyttes til det yderste. Ved at udnytte kapaciteten af skibe til det yderste mindskes brændstofforbruget pr. container. Endvidere vil der blive udviklet beslutningsstøtte værktøjer til design af rute-net, hvor flere partnere deles om brugen af større og dermed mere energi-effektive skibe. De udviklede prototypeværktøjer vil blive afprøvet i praksis på problemer fra Maersk Line, og energibesparelsen vil blive demonstreret og dokumenteret.

Kontakt

Christian Bræin
Chefkonsulent
Tlf.: +45 72 31 83 81
Email: chr@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 19. december 2013