Gå til indhold

Danmarks Forskningspolitiske Råds årsrapport 2012

Forsideillustrations tekst mangler
Det værdiskabende universitet. Rådet har i 2012 sat fokus på, hvordan vi kan styrke den forskningsbaserede uddannelse ved universiteterne. Desuden har rådet i 2012 arbejdet med temaet internationalisering af universiteter og dansk forskning.
: 21. marts 2013
: 978-87-92776-71-6
: 978-87-92776-72-3
: Danmarks Forskningspolitiske Råd. Styrelsen for Forskning og Innovation
: 92

I en krisetid er der ekstra fokus på, hvad samfundet får igen for de offentlige investeringer i forskning. Omsættes forskningen i tilstrækkelig grad til velstand i samfundet? Og er de forskellige aktører gode nok til at samarbejde, skabe synergi og merværdi for samfundet?

Forskningsbaseret uddannelse i ’det værdiskabende universitet’

Allerede i 2011 tog Danmarks Forskningspolitiske Råd denne tråd op med sit fokus på ’det værdiskabende universitet’, og i 2012 har rådet fastholdt dette fokus ved at dykke dybere ned i en af universiteternes kerneaktiviteter nemlig den forskningsbaserede uddannelse. Mere specifikt har rådet diskuteret, hvordan vi sikrer den bedste sammenhæng og synergi mellem den excellente forskning ved universiteterne og den forskningsbaserede uddannelse.

En klar kobling mellem undervisning og forskning af høj kvalitet

Danmarks Forskningspolitiske Råd påpeger i Årsrapport 2012 en række udfordringer forbundet med den forskningsbaserede uddannelse i dag. Én af dem er, at det varierer fra uddannelse til uddannelse, hvor godt det lykkes universiteterne at udbyde forskningsbaseret uddannelse af høj kvalitet. Derfor bør det være et vigtigt fokuspunkt for universitetsledelserne at sikre en klar kobling mellem undervisning og forskning af høj kvalitet. I den forbindelse er tendensen til, at eksterne forskningsmidler bruges til at finansiere ’frikøb’ af forskere fra undervisning et problem. Danmarks Forskningspolitiske Råd ønsker at frikøb reduceres markant.

Derudover påpeger Danmarks Forskningspolitiske Råd, at der er behov for at ’rydde op’ i udbuddet af uddannelser. Rådet ønsker en sikring af, at uddannelsesprogrammer forankres i stærke forskningsmiljøer Der er desuden behov for, at universiteterne øger informationen om bl.a. uddannelsernes kvalitet, forskningsgrundlag, særlige talentudviklingsinitiativer og fremtidige karrieremuligheder.

’Give and get’: internationalisering af universiteter og dansk forskning

Danmarks Forskningspolitiske Råd mener, at internationalisering ikke må ske for internationaliseringens egen skyld men bør være et middel til at opnå højere kvalitet. I den forbindelse foreslår rådet bl.a. en ny incitamentsordning, der vil give et væsentligt økonomisk incitament til forskere og forskningsinstitutioner til at søge og opnå forskningsmidler i international konkurrence. Det skal bidrage til, at vi får endnu stærkere forskningsmiljøer i Danmark.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 15. august 2019