Gå til indhold

Dooley Murphy

Ph.d.-studerende, MA/cand.mag.

Populærvidenskabelig titel på dansk på dit projekt

Historiefortælling i virtual reality

Hvad handler dit ph.d.-projekt om?Dooley Murphy

Mit ph.d.-projekt undersøger historiefortælling i virtual reality (VR), og hvordan mediet benytter kropsliggjort interaktionsdesign til at kommunikere anderledes end andre audiovisuelle medier.

Projektet trækker på ideer fra kognitiv psykologi, kommunikationsteori, æstetisk teori, filmvidenskab og computerspilsforskning.

Mit mål er at levere en værktøjskasse og en teoretisk ramme, der gør os i stand til bedre at analysere og forstå opmærksomhed og indlevelse i interaktive VR-fortællinger.

Hvordan opstod din interesse for dit forskningsfelt? Og hvad motiverer dig?

Jeg har været interesseret i at forstå medierne og medieproduktion, siden jeg var helt ung. Science-fiction film som Ghost in the Shell (1995) og The Matrix (1999) ligger til grund for min brændende interesse for VR, og jeg tror på, at VR har potentiale til at skabe og dele følelsesmæssige oplevelser af nærmest drømmelignende intensitet. Film som The Matrix leverer nok en lige lovlig dyster vision af virkeligheden, men oplevelsespotentialet i VR er stærkt nok til, at vi er nødt til at passe på, at mediet ikke overtages af grådige og uansvarlige teknologifokuserede virksomheder.

Hvad er de forskningsmæssige udfordringer og perspektiver ved dit projekt?

Den primære metodiske og teoretiske udfordring for projektet er, at jeg er i gang med at studere et objekt, som både er meget nyt og i sit tidligste og mest flydende udviklingsstadie. Der er ikke nogen kanon for historiefortælling i VR, så det er helt essentielt for mig at deltage i skabende og kunstneriske miljøer uden for universitetet.

En anden udfordring, som har at gøre med formidlingsperspektivet, angår spørgsmålet om normer og best practice for feltet. Ethvert nyt medie inviterer naturligvis til radikale kreative eksperimenter, og sådan skal det være. Men hvis man ignorerer fundamentale retningslinjer for design, kan oplevelsen af VR blive stærkt skuffende, forvirrende og endda decideret ubehagelig for brugeren. Min ambition med projektet er derfor at levere en form for evidensbaseret normativ vurdering af, hvad der virker i VR – og hvad der ikke virker.

Hvad betyder et EliteForsk-rejsestipendium for dine fremtidige muligheder?

Stipendiet giver mig mulighed for et længere ophold på USA’s vestkyst – specielt San Francisco og Los Angeles – hvor størstedelen af VR-udviklingen sker i små og store virksomheder. Jeg vil også få mulighed for at besøge to af de mest prominente institutioner inden for forskning i og produktion af VR-oplevelser: University of Southern California (USC) og Stanford University.

Lidt om mennesket bag forskeren? 

Jeg flyttede til Danmark i 2014 for at studere på Københavns Universitets unikke kandidatuddannelse Cognition and Communication, og fordi jeg elsker at cykle og istandsætte gamle cykler. Man kunne måske sige, at det var en blanding af fag og cykelkultur, der kaldte på mig. Begge mine forældre har studeret et håndværk, og jeg må have arvet noget af det kreative. I min fritid arbejder jeg med selv at skabe interaktive VR-oplevelser. Jeg håber at kunne lægge sidste hånd på en VR-installation baseret på et berømt kunstværk inden for de kommende år, men jeg er alene om det, så det går kun langsomt fremad.

Gymnasium og bopælskommune
Jeg voksede op i en landsby udenfor Cambridge i England. Jeg bor p.t. på grænsen mellem Vesterbro og Frederiksberg i Københavns Kommune.

Forskningsprojektets videnskabelige titel
From Attention to Immersion: Towards a Theory of Narration in Virtual Reality Storytelling

Kontaktoplysninger
E-mail: dmurphy@hum.ku.dk, telefon: +45 3533 3638

Forskningsinstitution
Københavns Universitet, Institut for Kommunikation

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 13. juli 2020