Budgettet i Horizon Europe-ansøgninger
- Direkte omkostninger (personaleomkostninger, omkostninger til udliciterede opgaver samt andre direkte omkostninger)
- Indirekte omkostninger.
Det samlede budget noteres i ansøgningens Part A. Her noteres også det ansøgte EU-tilskud.
Direkte omkostninger
Direkte omkostninger er de omkostninger, der kan henføres direkte til projektet og afholdes i forbindelse med projektets gennemførelse. De direkte omkostninger dækker over:
- Personaleomkostninger
- Udliciterede opgaver
- Andre direkte omkostninger (f.eks. rejser, revisionspåtegnelser, oversættelser, serviceydelser, indkøb af materialer mm.).
- Interne faktureringer
Personaleomkostninger og timeregistrering
Udliciterede opgaver til tredjepart
Det er vigtigt at indhente konkurrerende tilbud, da det skal dokumenteres, at valget er baseret på en ’best value for money’-praksis. Ellers kan du risikere at skulle tilbagebetale dele af tilskuddet.
Der er fire forskellige typer af tredjeparter:
- underleverandører
- tilknyttede enheder
- associerede partnere
- tredjeparter, der levere in-kind bidrag
Der er særlige regler, der gælder for deres arbejde i projektet.
En Affiliated entity er en organisation, som har en juridisk forbindelse til en støttemodtager. Eksempelvis kan et moder- eller datterselskab til en støttemodtager skrives ind i tilskudsaftalen som en såkaldt "Affiliated entity". Kun ved at være skrevet ind i aftalen kan dette moder- eller datterselskab gøre krav på at få finansieret sine omkostninger gennem Horizon Europe-bevillingen.
Udstyr
Længden på udstyrets afskrivningsperiode fastsættes i overensstemmelse med institutionens/virksomhedens normale regnskabspraksis og dansk lovgivning på området.
Indirekte omkostninger
Ofte dækker de indirekte omkostninger over f.eks.:
- Husleje
- Internet
- Varme
- El
- Telefonregning.
Der beregnes automatisk en flat rate på 25 % af de afrapporterede direkte omkostninger (subcontracting er undtaget), som EU-tilskud til tilskudsmodtagerens indirekte omkostninger.
Overførsel af budget under projektgennemførelse
Støtteberettigede omkostninger og aflæggelse af regnskab
Når du aflægger regnskab og udarbejder afrapporteringer på projektet, kan du kun medtage omkostninger, der efterlever følgende krav:
- De skal være faktiske, dvs. ingen estimater, budgettal eller tilskrivninger
- De skal afholdes af tilskudsmodtager, dvs. det er tilskudsmodtageren, der har afholdt omkostningerne
- De skal afholdes inden for projektperioden, dvs. at det, som udløser omkostningerne, skal ligge i projektperioden
- De skal indgå i budgettet
- De skal være opstået i forbindelse med arbejdet, som er beskrevet i ansøgningen og være nødvendige for arbejdets gennemførelse
- De skal være identificerbare og verificerbare, særligt skal de være registreret i tilskudsmodtagers regnskaber i overensstemmelse med nationale regnskabsregler og derudover i overensstemmelse med tilskudsmodtagers sædvanlige regnskabs- og administrationsprincipper
- De skal opfylde gældende, relevant, national lovgivning (skatter, arbejdsvilkår og social sikkerhed)
- De skal være rimelige, berettigede og i overensstemmelse med sund økonomisk sans, særligt vedrørende sparsommelighed og effektivitet.