Gå til indhold

Populærvidenskabelige beskrivelser

Korte populærvidenskabelige beskrivelser af de to projekter.

Cykelfremme for bæredygtig transport og folkesundhed

v/Gertrud Jørgensen

Projektet tager sit afsæt i regerings ønske om at forbedre cyklisters forhold (Regeringen at al 2009). Formålet er at udvikle viden og metoder til fremme af cykling som en bæredygtig og sund transportform. Projektets bidrag til viden og metodeudvikling skal kunne anvendes i dansk planlægning og forvaltning, i forbindelse med investeringer i cykelprojekter samt i forbindelse med planlægning af nye bydele, byomdannelsesprojekter o.l.

Projektet fokuserer på cyklismens sociale, kulturelle og fysiske forudsætninger, samt den enkelte cyklists præferencer, motivationer og adfærd. Dermed skabes grundlag for vurdering ændringer i befolkningens anvendelse af cykeltransport som følge af ændringer i cykelinfrastrukturen og bystruktur; samt sociale/kulturelle/demografiske ændringer i befolkningen.

Der arbejdes projektet i med en stigende detaljeringsgrad fra en national repræsentativ undersøgelse; over kvartersundersøgelser af oplevede og reelle cykelmuligheder (bike-ability); til undersøgelser af enkelte cykelstisystemer, der kan kædes sammen med cyklisters adfærd. Projektet vil anvende og integrere såvel kvalitative (interviews, log-/dagbøger) som kvantitative (GPS, GIS, Agent-baseret simulering, statistisk regression) metoder. Det forventes at projektets resultater vil blive efterspurgt nationalt såvel som internationalt, hvor de danske erfaringer med cykelfremme vil være af stor interesse for byer, der arbejder med bæredygtig byudvikling i forhold til klima og folkesundhed.

 

Bedre trafiksikkerhed – grundlag for samfundsøkonomisk prioritering af trafiksikkerhedstiltag

v/Liisa Hakamies-Blomqvist

Traditionelt er vækst i samfundet blevet fulgt af vækst i transportvolumen. En negativ omkostning ved transport er imidlertid uheld. Hvert år koster trafikuheld og skader forårsaget heraf samfundet mere end 11 mia. kr., på trods af at betydelige trafiksikkerhedsindsatser sættes i værk.

Projektet vil udvikle et værktøj til at prioritere forskellige trafiksikkerheds¬tiltag, så indsatsen bliver så omkostningseffektiv som muligt.

Inden for vurdering af trafiksikkerhed har antallet af uheld i mange år udelukkende været set som en funktion af vejtype og trafikvolumen. Projektet vil gennem state-of-the-art uheldsmodellering etablere bredere sammenhænge, nemlig sammenhænge mellem på den ene side uheld af forskellig alvorlig¬hedsgrad og trafikanters (risiko)adfærd, socio-økonomiske status og bilejer¬skab samt på den anden side infrastruktur og økonomisk aktivitet i samfundet.

Endelig vil projektet udvikle en ny metode til værdisætning af omkostninger i forbindelse med trafikuheld. Projektet forventes at give et bedre grundlag for en mere effektiv priori¬tering af trafiksikkerhedstiltag og dermed mere trafiksikkerhed for pengene.

Projektet vil som noget nyt bruge både politi- og sygehusregistrerede uheldsdata til uhelds¬modelleringen, ligesom socioøkonomiske variable vil blive brugt i anonymiseret form for hver enkelt dansker. Dette vil give mere præcise resultater end hidtil. Projektet vil drage fordel af bidrag fra internationalt førende eksperter på uheldsmodelleringsområdet.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 13. februar 2013