Gå til indhold

Mode er ikke et modefænomen

Uddannelsesminister Morten Østergaards tale ved arrangementet ’Future of Fashion’ den. 1. juli 2013 i København.

Det talte ord gælder.

Det er en udsøgt fornøjelse at være med til at byde velkommen til Future of Fashion 2013.

Først og fremmest; et stor tillykke til alle dimittenderne fra Designskolen i Kolding, fra Kunstakademiet og fra TEKO/Via University College.

I er ikke kun sluppet igennem et nåleøje for at komme ind på jeres uddannelse – I er også kommet ud gennem den anden ende. Det kan I med god grund være stolte af.

Jeg har glædet mig meget til at se jeres afgangsprojekter her i dag! Og jeg har glædet mig til at møde kreative, energiske og ambitiøse unge designere.

Er mode et modefænomen? – sådan kunne nogen måske fristes til at spørge. Er det noget forbigående? – noget vi ikke skal tage helt seriøst?

Mit svar er et rungende NEJ!

Mode og design er en vigtig del af Danmarks fremtid.

Evnen til at kunne kombinere æstetik og funktion bliver vigtigere og vigtigere på flere og flere områder. Og Danmark har en lang tradition for at bruge kreative erhverv til at skabe nye innovative løsninger.

Designere skal reagere på en verden, der forandrer sig. I skal være på forkant med udviklingen.

Inden for tøjdesign ved jeg, at man flere steder arbejder med mode og bæredygtighed.

Zero-waste for eksempel – der handler om, at der ikke må gå stof til spilde under produktionen, så produktionen bliver langt mere miljøvenlig. Det må være er noget af en udfordring, kan jeg forestille mig.

Men det viser, at der er en vilje til at finde kreative løsninger på globale problemer – også inden for modebranchen.

Og så skal vi ikke glemme modebranchens umiddelbare økonomiske betydning.

Mode er Danmarks fjerdestørste eksporterhverv. Mode skaber arbejdspladser og vækst. Og det er en branche med et stort potentiale.

Forbrugere fra alle verdenshjørner har fået flere penge mellem hænderne. Og de bruger en stadig større del af deres ndkomst på kreative produkter - ikke mindst på mode og design. Denne tendens vil fortsætte ikke mindst i de nye vækstlande, hvor økonomien buldrer derudaf.

Danmark skal have del i den vækst.

Derfor kom regeringen også her i starten af 2013 med en vækstplan for de kreative erhverv og design.

Planen skal løfte Danmarks potentialer på det kreative erhvervsområde. Og vi skal have særligt fokus på et styrket og bredt samarbejde, når det gælder uddannelse og forskning.

For uddannelse og forskning er fundamentet for fremgang i både de kreative erhverv og i resten af samfundet. Vi bliver på flere niveauer et fattigere samfund, hvis vi ikke dyrker vores talenter inden for mode.

For en ting er vækst, BNP og cool cash. Men mode er meget mere end det. Mode er en del af vores historie og kultur. Mode er identitetsskabende.

Og det kunstneriske element er med til at udvikle os som mennesker - det er med til at udvikle vores samfund og vores fællesskab.

Det er et flot og fremsynet arrangement, der er stablet på benene i dag.

Og jeg vil gerne rette en stor tak til Designskolen Kolding, Kunstakademiets Designskole og TEKO for at etablere Future of Fashion 2013.

Ved at samle de tre skolers dimittender til dette show får både danske og internationale modevirksomheder lejlighed til at få en god smagsprøve på danske talenter inden for mode og design.

Det er helt rigtigt set, at I på denne måde har asfalteret en bred catwalk fra uddannelsen og de studerende til erhvervslivet og aftagerne.

Og titlen Future of Fashion er velvalgt – for der er masser af fremtid i modebranchen.

Og til alle jer dygtige dimentender i dag. Endnu engang tillykke.

I kommer ud i en branche, hvor der er masser af muligheder. Ikke mindst internationalt.

Men det er også en hektisk branche, hvor konkurrencen er ligeså skarp som stilethælen på en Christian Louboutin kreation.

Så jeg kan kun sige:
Bliv ved med at være kreative.
Bliv ved med at være energiske.
Bliv ved med at være ambitiøse.

Og tag nu ud og erobr verden.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 07. februar 2024