Det danske skolesystem kæmper med tre store udfordringer: 1) at inkludere det stigende antal svage og udsatte elever i uddannelsessystemet, 2) at det danske samfund skal leve af innovation, 3) at den danske folkeskole ofte kaldes verdens dyreste.
Uddannelse, læring og kompetenceudvikling
Du kan downloade alle INNO+ indspil, der relaterer sig til temaet Uddannelse, læring og kompetenceudvikling her.
Implementering af kreativitet, innovation og digitale medier i det danske undervisningssystem under det bredt organiserede initiativ “Animated Learning”.
Digitale informationsløsninger indeholder store potentialer til på en og samme tid at højne kvalitet og tilgængelighed af information for borgerne og samtidig frisætte offentlige ressourcer. Denne vej er allerede betrådt, men der er muligheder for at nå langt større resultater.
Danmark har med den store institutionsdækning og ditto pædagogprofession en unik mulighed for at sætte stærkere ind overfor udsatte børn og samtidig udbrede denne viden til andre lande. Og det bør vi gøre.
Mode er den største enkeltaktør indenfor de kreative industrier med en eksport på 25 mia. kr. i 2011 og en vækstrate på 13,4%. For at fremtidssikre dansk mode- og tekstildesign skal der arbejdes mere ressourceeffektivt og etisk ansvarligt. Projektet foreslår en didaktisk indsats.
Danmark har en førerstilling i forhold til integration af it i undervisningen. Men de digitale læremidler der produceres i dag, indfrier kun i begrænset omfang de forventninger der er til læremidler der understøtter projektorienterede undervisningsformer.
Et veludviklet, innovativt uddannelsessystem kan udvikles til at skabe progressive løsninger inden for et felt af kompleksitet og markedsmuligheder i forhold til såvel nationale, som internationale forhold.
Studerende skal støttes i at udvikle markedsidéer og virksomheder og dermed bidrage til at fastholde en effektiv og konkurrencedygtig produktion i Danmark. Meritering af forskning er baseret på kriterier opbygget over mere end 100 år. Det samme skal påbegyndes for innovation.
FoU-projektet vil skabe et konkret bindeled mellem ungdomsuddannelse og videregående uddannelse og mellem lokale virksomheder og professions- og erhvervsuddannelserne ved hjælp af intensiv brug af digital kommunikation
Målet er, at der oprettes interdisciplinære og tværkontekstuelle udviklings- og forskningsnetværk, hvis formål er at skabe viden om, hvordan man kan tilrettelægge og gennemføre velfærdsrettede uddannelsesforløb, som sigter mod udvikling af innovationskompetence.
Den Danske Filmskole vil gerne i samarbejde med The Animation workshop i Viborg, Ministeriet for Børn og Undervisning, samt firmaet Square Enix Ltd. stå for et forskningsprojekt, med henblik på at undersøge og udvikle digitale, interaktive undervisningsmaterialer.
Udvikling og implementering af lege- og læringsteknologier, der kan give børn og unge muligheder for at lære på deres måde. Lege- og læringsteknologier skal give børn og unge nye muligheder for udvikling af faglige og personlige kompetencer samt for nye former for oplevelse.
Ved at målrette udvikling af produkter der kan indgå i den skolemæssige dagligdag vil det blive muligt at kombinere fysisk aktivitet, læring og digitale læringsmidler på en måde, hvor nye muligheder opstår, og de bedst mulige forudsætninger skabes for at elevene kan tilegne sig ny viden.
Skolen skal først og fremmest give børnene mulighed for at være aktive deltagere i social innovation, men skolen er eller kan også være en naturlig ramme og mødeplads for andre aktører i denne sammenhæng.
For at Danmark skal kunne høste mere på sine uddannelsesinvesteringer, skal vi blive bedre til at skabe sammenhæng og synergi på tværs af uddannelseshierarkierne.
Målet er at udvikle alternative virtuelle og/eller fysiske samarbejds-, lærings- og produktionskontekster for innovation, som understøtter, at aktører på tværs af offentlige/private kontekster, fagligheder, kulturer etc. kan indgå i brobyggende og kreative fællesskaber.
Ved videreudvikling af fjernundervisningskoncepter sikres løbende videreuddannelse af centraladministrationens medarbejdere under en fastholdt produktion og dermed opnås større faglighed, professionalisme og effektivitet for færre midler.
Danmark har særlige forudsætninger for at udbygge sine nationale styrkepositioner, hvis vi styrker arbejdskraftens innovative kompetencer.
Danmark har en førerstilling i forhold til integration af IT i undervisningen. For at nå et mål om at hver enkelt elev får den maksimale uddannelseskvalitet, foreslås et samfundspartnerskab, der gennem en ambitiøs og didaktisk informeret udvikling kan sikre innovation i uddannelsessystemet.
Handlinger tilknyttet webside