Gå til indhold
Du er her: Forside Publikationer 2018 ICDK Outlook rapport: Academic Makerspaces – Educational Technology in American Higher Education

ICDK Outlook rapport: Academic Makerspaces – Educational Technology in American Higher Education

Forsideillustrations tekst mangler
Det danske innovationscenter i Silicon Valley har udarbejdet en rapport, der beskriver, hvordan tre eliteuniversiteter i USA – UC Berkeley, Stanford University og MIT - arbejder med makerspaces.
: 19. april 2018
: 978-87-93468-95-5
: 2018
: 17

Makerspaces er en ny form for hands-on uddannelsesteknologi, der handler om at bruge fabrikationsudstyr til at forankre undervisning i kreativ problemløsning. Studerende bruger alt fra 3D-printere og laserskærere til ispinde og piberensere til at drive læring fremad igennem eksperimenter og prototyper i samarbejde med maskiner såvel som medstuderende. Denne form for læring understøtter blandt andet tværfaglige projekter, anvendelsesorienteret design og entreprenørskab.

I Danmark har makerspaces længe været fast inventar på særligt de tekniske uddannelser. Amerikanske universiteter udmærker sig imidlertid ved en meget bredere inddragelse, hvor makerspaces ikke kun er for ingeniører. Tværtimod investerer universiteterne store beløb i oprettelsen af nye makerspaces for at udbrede det pædagogiske potentiale ved ’making’ på tværs af fagligheder. Resultatet er en transformation af amerikansk videregående uddannelse.

Rapporten afdækker, hvordan man på amerikanske universiteter skaber gode rammer for at høste de fulde gevinster af makerspaces. Hvordan integrerer man ’making’ i formelle og uformelle uddannelsesaktiviteter, og hvordan understøtter man tværfaglighed, så humanisten har samme mulighed for at udforske og få gavn af makerspaces som ingeniøren?

Senest opdateret 19. april 2018