Projektets organisering
Projektet var organisatorisk forankret i Kontoret for Institutionsøkonomi under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (UFS). Projektet samarbejdede med flere kontorer i UFM og trak desuden på ressourcer fra Økonomistyrelsen.
Styregruppen var sammensat af vicedirektør og styregruppeformand Niels Christian Beier og kontorchefer fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Regnskabsudvalget, det stående udvalg og den tekniske referencegruppe
Det stående udvalg og den tekniske referencegruppe afholdte i perioden fra 2019 til 2021 en række møder med styrelsen, og gav rådgivning på hhv. strategisk og teknisk niveau. Den tekniske referencegruppe erstattes fra 2022 af et regnskabsudvalg, som skal rådgive styrelsen om både fælles kontoplan, årsrapporter og øvrige regnskabsmæssige forhold med relevans for de videregående uddannelsesinstitutioner. Det stående udvalg fortsætter, men uden aktuelle mødeindkaldelser.
I det stående udvalg og det nye regnskabsudvalg repræsenteres hver delsektor (universiteterne, professionshøjskolerne, erhvervsakademierne, samt de kunstneriske og maritime videregående uddannelsesinstitutioner) med 1-3 repræsentanter, der er udpeget af institutionernes sekretariater.
På siderne nedenfor kan du finde flere informationer om det nye regnskabsudvalg, det stående udvalg og den tekniske referencegruppes opgaver, medlemmer, mødemateriale, mm.
- Læs mere om regnskabsudvalget
- Læs mere om det stående udvalg
- Læs mere om den tekniske referencegruppe
Erfaringsmøder (ERFA) for hver delsektor
Siden efteråret 2020 har UFS faciliteret online ERFA-forløb for hver af de fem delsektorer. Disse møder har til formål at understøtte institutionerne, på et teknisk niveau, med overgangen til den fælles kontoplan, samt sikre at erfaringer om arbejdet med den fælles kontoplan udveksles på tværs af delsektoren.
Spørgsmål? Skriv til faelleskontoplan@ufm.dk