Gå til indhold

BRIK- og vækstmarkedsstrategier

Regeringen ønsker at styrke indsatsen på vækstmarkederne og lancerede derfor i maj 2012 vækstmarkedsstrategier for henholdsvis Brasilien, Rusland, Indien og Kina.

Ambitionen er, at Danmark skal være blandt de bedste til at udnytte de muligheder, som internationaliseringen giver til gavn for langsigtet, bæredygtig vækst og beskæftigelse.

Der er i efteråret 2012 igangsat et arbejde med vækstmarkedsstrategier for udvalgte "andenbølgelande" (de såkaldte Next Eleven-lande) med det formål at styrke handels- og investeringsarbejdet til fordel for vækst og udvikling af dansk erhvervsliv.

I løbet af 2012-2013 vil der blive udarbejdet vækstmarkedsstrategier for Indonesien, Mexico, Tyrkiet, Sydafrika, Sydkorea og Vietnam. Uddannelsesministeriet er en del af dette arbejde, da der i flere af landene er gevinster på forsknings-, innovations- og uddannelsessiden ved at øge samarbejdet. Danmark ønsker på forsknings- og uddannelsesområdet at få del i den udvikling med positivt afsmittende effekter for dansk erhvervsliv og videnmiljøer.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 15. august 2019