Miljøbeskyttelse, ingeniørvidenskab, informationsteknologi, nye energikilder. Dette er eksempler på områder af stor, samfundsmæssig vigtighed, der samtidig kræver gode matematiske færdigheder.
Projektet ”Cooperation to strengthen the Citizens’ Math Skills” handler netop om at styrke matematikkens rolle i de baltiske landes bæredygtige udvikling.
”Evnen til at forstå og bruge matematik på jobbet og i dagligdagen er essentiel – for den enkelte og for hele samfundet. Undersøgelser viser, at der er brug for, at borgerne kan forbedre deres matematikfærdigheder efter endt uddannelse – men at de mangler muligheder. Der er et stort behov for uformel matematikundervisning for voksne i de baltiske lande”, siger universitetslærer Anna Vintere fra Education Innovations Transfer Centre i Letland.
Derfor tog hun og to andre undervisere fra Estland og Litauen i 2013 initiativ til Math Skills-projektet, der har fået tilskud fra Nordplus Voksen-programmet.
Vi skal have vendt udviklingen
I tæt samarbejde har projektets tre partnere udvekslet erfaringer, identificeret uddannelsesbehov, givet anbefalinger til udbydere af voksenuddannelser og udarbejdet redskaber til voksenundervisere på fem sprog.
”Projektet tager afsæt i en fælles interesse i at forbedre borgernes matematikfærdigheder for at bidrage til udviklingen af vores velfærd. De baltiske lande har fælles udfordringer af historiske årsager – det gælder også inden for matematik. Målinger af matematikniveauet viser ikke en forbedring over årene - tværtimod. Hvis vi skal have vendt samfundsudviklingen og styre ud af krisen, er der brug for en satsning - ikke kun på fremmedsprog, men også matematik, som er fundamental for udvikling af nye løsninger, bl.a. inden for handel på tværs af grænser”, siger gymnasielærer i matematik, Olga Wolf fra Innova Estonia.
Relevante, brugbare løsninger
Et mål for løsningerne har været, at de skal være relevante – ikke kun for partnerorganisationerne – men også for politiske beslutningstagere og arbejdsgivere, der har brug for medarbejdere med matematisk viden. Bl.a. har projektet gennemført interviews og seminarer med centrale aktører i alle baltiske lande for at afdække arbejdsmarkedets og samfundets udfordringer og behov.
”Her i Vilnius inddrog vi fx 600 studerende fra vores voksenundervisningscenter, lærere fra flere uddannelsesinstitutioner, forskere og andre borgere. Generelt har vi inddraget alle aktører i alle tre lande for at sikre innovative løsninger, som kan implementeres i praksis. Det var meget spændende og lærerigt”, siger projektkoordinator fra Litauen, Kristina Martinaviciute.
Debatten har spredt sig
Der er bred enighed om, at Math Skills-projektet er en succes.
”Projektets resultater har været og er vigtige for politiske beslutningstagere, uddannelsesudbydere og undervisere. Vi er tilfredse, fordi vi har nået alle mål – og lidt til. Bl.a. som følge af diskussioner på seminarer i de enkelte lande fik vi startet debatter, som har spredt sig bl.a. på internettet og i nye netværk”, siger Anna Vintere, der som lettisk partner har koordineret projektet.
”Vi er lykkelige for, at vi nu har haft mulighed for at forene vores kræfter, viden og erfaringer i bestræbelserne på at få opprioriteret matematik til gavn for regionen og på sigt hele Europa, som vi er en del af og samarbejder med på alle planer”, siger Olga Wolf fra Estland.
Alle tre partnere understreger betydningen af livslang læring for velfærdssamfundet. Matematik skal borgerne lære i skolen, på gymnasiet og i videre uddannelse – men også på mere uformelle kurser for voksne.
Om Projekt ‘Cooperation to strengthen the Citizens’ Math Skills’
- Projektet fandt sted fra 2013-2014 i et samarbejde mellem projektpartnere i Estland (Innova Estonia), Litauen (Vilnius Gabriele Petkevicaite-Bite Adult Education Centre) og Letland (Education Innovations Transfer Centre), hvoraf sidstnævnte har koordineret projektet.
- Målet var at styrke matematikkens rolle i de baltiske landes samfundsudvikling og velfærd, bl.a. ved at sætte fokus på og styrke uformel undervisning for voksne. Fælles for de tre lande er, at befolkningerne mangler tilstrækkelige kvalifikationer inden for faget.
- Projektet har resulteret i analyser af undervisning, udpegning af uddannelsesbehov samt udvikling af en fælles platform for udveksling af erfaringer vedr. matematiske færdigheder inden for livslang læring, fx oversigt over kurser, undervisningsmateriale, vejledere, mv.
- Der har været afholdt seminarer i de tre lande i løbet af projektperioden, og der er blevet udarbejdet en guide til matematikundervisning på estisk, lettisk, litauisk, russisk og engelsk for voksenundervisere.