Gå til indhold

Europæisk samarbejde styrker voksenuddannelsessektoren

VUC Storstrøm har i over 20 år arbejdet med at give sine uddannelser internationalt udsyn. Men hvorfor er det vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne deltager i det europæiske uddannelsessamarbejde? Og hvordan kommer din institution bedst muligt i gang? Kristian Madsen fra VUC Storstrøm giver svar.

Hvorfor mener du, at uddannelsesinstitutioner skal deltage i det europæiske uddannelsessamarbejde?

Vi er en del af en globaliseret verden, så internationalt udsyn er en vigtig brik i vores dannelse. Ved at deltage i Erasmus+ får vi som uddannelsesinstitution en ramme, som sikrer, at vi kan give vores kursister det udsyn. VUC’erne har en gruppe unge og voksne kursister, som af forskellige grunde ikke har haft – og måske stadig ikke har – mulighed for at rejse ud, så vi gør dem en stor tjeneste ved at bringe det internationale aspekt ind i undervisningen. For at vi kan sikre, at det sker, skal vores lærere have udviklet deres kompetencer. Erasmus+ gør det muligt at etablere samarbejde med dygtige partnerinstitutioner i Europa, som medarbejderne kan rejse ud at besøge og derigennem opnå erfaring med, hvordan undervisning af voksne foregår i andre lande.

Hvad betyder samarbejdet for voksenuddannelsessektoren?

Alle VUC’er i Danmark har samme kursistgrupper, og når vi herhjemme underviser de grupper, ligger det jo ofte på rygraden, hvad vi gør. Men når lærerne rejser ud, får de ny inspiration og viden, som de kan bruge i undervisningen herhjemme til gavn for kursisterne. Samtidig bliver både lærerne og institutionen også endnu skarpere på, hvad vi gør, og hvorfor vi gør det. Når du eksempelvis står i Grækenland og på engelsk skal forklare, hvilke værdier og arbejdsmetoder VUC’erne har, opnår du en faglig eftertænksomhed, som ikke bare styrker undervisningen men også institutionen som helhed – og i sidste ende hele sektoren.

Hvad betyder det europæiske samarbejde for jeres kursister og undervisere?

På VUC Storstrøm har vi deltaget i europæiske uddannelsesprojekter siden 1990’erne, og de seneste otte år har vi gennemført flere Erasmus+-projekter. Vi har set, at projekterne har løftet lærernes kompetencer, og vores kursister har fået mulighed for at få mere inspirerende undervisning med et internationalt tilsnit. Fordi vi har fået skabt dialog mellem de ansatte om det internationale aspekt i undervisningen, kan vi bedre hjælpe kursisterne i den rigtige retning. Et eksempel: I et af vores første Erasmus+- projekter samarbejdede vi med en spansk partnerinstitution, der udelukkende arbejder med fjernundervisning af voksne, og her fik vi vigtigt input til, hvordan vi kunne styrke vores egen fjernundervisning til gavn for kursisterne.

Hvad får I som institution ud af Erasmus+-projekterne?

Erasmus+-projekterne har gavnet os ved, at vi fremstår som en attraktiv arbejdsplads, som kan tilbyde internationale udviklingsmuligheder for vores medarbejdere. Det gør det lettere for os at rekruttere dygtige lærere. Erasmus+-projekterne har desuden medvirket til, at vi i 2015 fik en international strategi for VUC Storstrøm, som sætter retningen for hele vores internationale arbejde. Tidligere var det internationale perspektiv ’flødeskum’ i vores arbejde, men efterhånden som antallet af projekter voksede, begyndte vi at tænke mere strategisk, og vi har nu sat os klare mål, i første omgang for perioden frem mod 2018.

Alle vores internationale projekter bliver udvalgt og planlagt, så de understøtter de overordnede strategiske mål for VUC Stor-strøm. Som en del af vores generelle strategi for institutionen vil vi arbejde på en bedre fastholdelse af kursister med anden etnisk baggrund end dansk, og derfor har vi sidste år søsat et Erasmus+-projekt, som via mobilitetsophold skal klæde lærere og ledelse på til, at vi som institution bedre kan integrere og fastholde blandt andet kursister med flygtningebaggrund.

Oplever du barrierer for at deltage i europæisk uddannelsesarbejde?

Ja, sproget kan være en barriere. Nogle undervisere oplever, at de ikke er dygtige nok til at tale ’fagligt’ engelsk. Andre synes, at det er svært at få tid til internationalt arbejde ved siden af deres undervisning eller kan opleve det som en udfordring, at voksenuddannelse i resten af Europa er organiseret helt anderledes end i Danmark. Men barriererne kan sagtens overvindes. Når vi som institution prioriterer det internationale arbejde højt, gør vi samtidig også alt, hvad vi kan, for at støtte lærerne bedst muligt i at rejse ud, vi har eksempelvis givet tilbud om opkvalificering i undervisningsfagligt engelsk, hvis det er dét, der skal til.

Hvad er jeres vigtigste erfaringer med Erasmus+?

Vores erfaring er, at europæisk samarbejde altid nytter! Der findes ikke VUC’er i de andre europæiske lande, og VUC’erne, som er en del af det formelle uddannelsessystem, kommer ofte til at samarbejde med europæiske skoler, der tilbyder ikke-formel læring. Af den grund tror nogle måske, at samarbejde på tværs af grænser ikke er umagen værd, men dér tager de grueligt fejl. Som voksenuddannelsesinstitution skal vi ikke søge et spejlbillede af os selv, når vi henter inspiration og læring hos skoler i udlandet. I stedet skal vi sørge for at finde dygtige partnerinstitutioner, der arbejder med de samme kursistmålgrupper, men ud fra en anden national kontekst. Vi kan sagtens lære af en spansk skole – og den kan lære af os – selvom de danske og spanske voksenuddannelser er organiseret forskelligt, og vi har vidt forskellige regelgrundlag og økonomiske forudsætninger.

Hvilke råd har du til andre institutioner, der gerne vil deltage?

For det første: Skab et stærkt netværk. Brug tid på at lave et grundigt stykke researcharbejde, når I skal finde de helt rigtige partnere til jeres uddannelsesprojekter. Brug internetplatformen EPALE, som er et digitalt mødested for fagpersoner inden for hele det brede felt af voksenundervisning, voksenlæring, voksenuddannelse og folkeoplysning i 33 lande i Europa. EPALE er et rigtig godt værktøj, som I kan bruge til at finde partnerinstitutioner, og platformen rummer også mange projektbeskrivelser, hvor I kan få inspiration og ideer til jeres egne projekter.

For det andet: Lav en international strategi. Hvis I for alvor vil noget med det internationale samarbejde, så sørg for at få lagt en international strategi for institutionen. Det er vigtigt, at medarbejdere og ledelse bliver enige om, hvad I vil opnå med det internationale arbejde, og hvordan I vil gøre det. Arbejdet med at udforme en international strategi giver utrolig mange nyttige diskussioner blandt medarbejdere og ledelse og skaber et fælles engagement om det internationale arbejde i hele organisationen. Og når jeres internationale strategi er klar, bliver det langt lettere at få én fælles retning i jeres internationale arbejde, som understøtter institutionens samlede strategi.

VUC STORSTRØMS ERASMUS+-PROJEKTER

VUC Storstrøm har siden 2009 gennemført både mobilitetsprojekter og strategiske partnerskaber med tilskud fra Erasmus+.

MOBILITETSPROJEKTER:
VUC Storstrøm har gennemført to projekter, og det tredje løber i perioden fra den 1. juni 2016 til den 31. maj 2018. I alt har omkring 50 medarbejdere medvirket i uddannelsesaktiviteterne, især i form af jobshadowing i blandt andet i Spanien, Rumænien, Storbritannien, Østrig, Sverige og Finland.

STRATEGISKE PARTNERSKABER:
VUC Storstrøm gennemfører i perioden fra 2015-2018 et strategisk partnerskabsprojekt med partnere rundt om i Europa og deltager derudover i fire andre projekter, som ledes af VUC Storstrøms partnerinstitutioner forskellige steder i Europa.

 

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024

Afsendere