Gå til indhold

Farvel fængsel – goddag samfund

”The Inmates Social Inclusion Project” klæder de indsatte i Statsfængslet ved Horserød bedre på til at møde samfundet igen. Her fortæller uddannelsesvejleder og projektkoordinator Gitte Lumholdt om inklusionsprojektet, der også tæller partnere i Polen, Ungarn og Italien.

At skulle vende tremmerne ryggen og sige goddag til friheden - det må da være enhver indsats drøm. Eller hvordan? Ifølge Gitte Lumholdt, der er uddannelsesvejleder i Statsfængslet ved Horserød, er sandheden ofte en anden.

”Forestil dig, at du skulle til middag hos Dronningen: Så ville du med største sandsynlighed føle dig ret forkert og være bange for at træde ved siden af. På samme måde kan de indsatte have det, når de skal ud i det virkelige liv”, forklarer Gitte Lumholdt.

”Det kan være hårdt, for hvor i samfundet skal de hen? Der eksisterer nogle koder og samværsformer, der adskiller sig fra dem, de kender bag murene, og nogle af de indsatte har slet ingen uddannelse.”

Af samme grund understreger Gitte, at der altid er brug for inklusionsprojekter, hvor marginaliserede grupper bliver inddraget i en større gruppe (her samfundet). Og derfor er hun også projektkoordinator på ”The Inmates Social Inclusion Project” - et Grundtvig Læringspartnerskab med Polen, Ungarn og Italien - som går ud på at ruste de indsatte til at møde samfundet igen.

”Vi har skabt et OPP (Offentligt-Privat-Partnerskab) med en erhvervsskole, et stilladsfirma og High:Five, der assisterer virksomheder med at udvikle socialt ansvar. Partnerskabet kører på tredje runde nu,  hvor man kan sige, at vi leverer råmaterialet, skolen uddanner og firmaet ansætter,” siger Gitte, og uddyber, at mange i stilladsbranchen har en fortid i fængsel, fordi der ikke kræves ren straffeattest.

”Tanken er: Hvorfor ikke uddanne dem, mens de er i fængslet? Vi går derfor rundt på de forskellige afdelinger og værksteder i Horserød og rekrutterer. Flere indsatte har faktisk efterspurgt et sådan projekt, så vi har fået en meget positiv modtagelse – også blandt de ansatte.”

Fokus på individet

Gitte fortæller, at de indsatte, der tager imod tilbuddet, får tre ugers system-stilladskursus med undervisning hver dag fra kl. 8-15. Her lærer de at bygge et stillads. Det højeste er på 26 meter. Desuden er der 3-4 ugers interne kurser med en underviser fra AMU, og der hersker generelt en god og koncentreret stemning, når undervisningen er i gang.

I partnerskabet har de fire lande tre overordnede temaer, der er møntet på de ansatte i fængselssektoren: At få udviklet en informationsguide, der informerer om, hvad der er godt at vide, når man arbejder med inklusion, kigge på den teoretiske baggrund og ikke mindst have fokus på de etiske overvejelser. ”Vi skal ikke bare presse vores projekt ned over hovedet på de indsatte, men møde dem som individer med forskellige behov”, understreger Gitte og nævner ordet ydmyghed: Det er sårbare mennesker, der er tale om”.

Succes at få et diplom

Landene har forskellige tilgange til inklusion: Italien arbejder eksempelvis meget med familierelationerne, Polen med beskæftigelse, mens Danmark altså har satset på uddannelse. Alle 20 pladser blev fyldt op i sidste forløb, og målet er, at ca. 1/3 går videre i branchen. Men bare det at ”smage på” at være i et uddannelsesforløb tæller som en succes, understreger Gitte.

”Her i morges var der en indsat, der sagde: ”Hvor har det været godt at være med”, og selvom han ikke ville videre i stilladsbranchen, kunne han bruge det, han havde lært, som et afsæt”, siger Gitte, der også bliver glad, når hun kan se, hvordan de indsatte motiverer hinanden til at tage imod uddannelsen.

”Det smitter jo, når nogle af de hårdkogte siger ja. Og selvom ikke alle fuldfører hele forløbet, får de diplomer for hvert enkelt gennemført kursus. Det kan være en stor succesoplevelse for en mand, der aldrig har fået en uddannelse”, afslutter Gitte Lumholdt.

Blliv klogere på mulighederne for uddannelsesprojekter på voksenuddannelsesområdet

 

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 10. november 2021