Gå til indhold

Konference om voksenlæring stillede skarpt på spørgsmålet om, hvad den danske sektor for voksenlæring kan lære af Europa, og hvad Europa kan lære af os

Der blev lyttet, diskuteret, stillet spørgsmål, grinet og udvekslet mailadresser, da cirka 100 engagerede aktører fra hele den danske sektor for voksenuddannelse den 20. november 2015 deltog i konferencen ’Dansk Voksenlæring – hvad kan vi lære af Europa, og hvad kan Europa lære af os’.

Tekst: Ulla Høst og Marianne Meinke

På konferencen på Hotel Scandic i Sydhavnen var det europæiske udsyn til stede fra første sekund, da dagen blev kickstartet af Cirkus Stjerneskuds unge artister fra både Stockholm, Berlin og Bornholm med en akrobatikopvisning under reference til det europæiske samarbejdsprojekt CATE (Circus Adults Training in Europe).

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen, der holdt åbningstalen, var med egne ord glad for at få lejlighed til at sætte ord på voksenlæring og læring for livet. ”Læring gennem hele livet er væsentligt. Man uddanner sig til livet og bliver klogere gennem sine erfaringer. Voksenlæring styrker ikke alene vores position på arbejdsmarkedet, men bidrager også til vores personlige udvikling og gør os til aktive samfundsborgere, hvor arbejdet er naturlig del af livet. Uddannelse giver både arbejdsduelighed og livsduelighed. Et livsdueligt menneske får selvindsigt og kan forandre sin livssituation.”

Ministeren pointerede, at Danmark ikke er en ø, men en del af en globaliseret verden. Når vi samarbejder med andre lande, finder vi ud af, at vi har opfundet nogle dybe tallerkener, men at vi ikke er verdensmestre på alle områder. For eksempel ligger Danmark i OECD-undersøgelser under gennemsnittet på en række områder, når det gælder voksnes kompetencer. ”Det er et klart signal om, at vi fortsat skal udvikle voksenuddannelsen. Det er glædeligt, at området i høj grad har taget Erasmus+ til sig, for det kan styrke kvaliteten, samtidig med, at vi fra dansk side kan være med til at løfte i hele verden,” sagde ministeren. Han slog også værdien af den danske voksenlæring og folkeoplysning fast: ”Vi har en stolt tradition, der går tilbage til Grundtvig. Ude i verden er Danmark kendt for vores voksenundervisning. Sektoren har ry for at være veludbygget, velstruktureret, velorganiseret - og i forhold til mange andre europæiske lande – velfinansieret”. Men ministeren påpegede også, at vi i Danmark har udfordringer, som skal håndteres i sektoren. For eksempel ligger Danmark i OECD-undersøgelser under gennemsnittet på en række områder, når det gælder voksnes kompetencer.

”Det er et klart signal om, at vi fortsat skal udvikle voksenuddannelsen. Det er glædeligt, at området i høj grad har taget Erasmus+ til sig, for det kan styrke kvaliteten, samtidig med, at vi fra dansk side kan være med til at løfte i hele verden,” sagde ministeren og understregede:”Når danske uddannelsesorganisationer indgår i internationale projekter, styrker I ikke blot egne kompetencer. I er også med til at videregive jeres kompetencer.”

Uddannelses- og forskningsministeren fremhævede desuden EPALE (ePlatform for Adult Learning in Europe), som var et centralt omdrejningspunkt på konferencen, som et digitalt værktøj, der giver mulighed for at udveksle viden, drøfte aktuelle emner og ikke mindst lære af hinanden.

Millioner af voksne europæere mangler uddannelse

Dette tema blev også taget op af Martina Ni-Cheallaigh, policy officer for adult learning i Europa-Kommissionen, da de cirka 100 deltagere blev præsenteret for den europæiske agenda for voksenlæring i et video-transmitteret oplæg. En alt for stor del af de voksne europæere har så mangelfulde grundlæggende færdigheder, at de har svært ved at klare sig på arbejdsmarkedet og deltage i samfundet på kvalificeret vis. Faktisk er der i EU-landene i øjeblikket 11,5 millioner voksne, der er brug for at sikre uddannelse til, sagde Martina Ni-Cheallaigh. ”De er fanget i ufaglært arbejde med få læringsmuligheder og en lav løn. De er også præget af ringe samfundsdeltagelse og dårligt helbred,” sagde hun. Martina Ni-Cheallaigh talte varmt for dansk deltagelse i indsatsen for at løfte voksnes uddannelsesniveau på europæisk plan. ”Danmark har et højt udviklet uddannelsessystem, som det er inspirerende at lære af. Det er ekstra vigtigt, at et land som Danmark deltager i den fælles agenda, og samtidig kan Danmark lære af de andre lande,” sagde hun.  

Hvad kan vi lære af Europa, og hvad kan Europa lære af os?

Fire paneldeltagere indtog podiet for at give hvert sit bud på, hvad danske voksenlæringsorganisationer kan lære af Europa – og omvendt. Ole Christian Madsen fra Center for Frivilligt Socialt Arbejde betonede værdien af, at det frivillige Danmark samarbejder med resten af Europa. Et aktuelt eksempel kunne være organisationer, der lærer fra partnere i lande, som har fået flygtningestrømme før os. Erfaringerne er, at når der sker europæisk samarbejde, så giver det videndeling, læring, sproglige og kulturelle kompetencer. ”Men der er ikke stor tradition for at bevæge sig uden for landets grænser. I 2010 viste en rundspørge blandt 8000 frivillige, at kun få foreninger havde modtaget støtte fra EU i det forløbne år,” sagde Ole Christian Madsen. Per Paludan Hansen, formand for Dansk Folkeoplysnings Samråd, fremhævede, at vores folkeoplysende tradition trækker folk til Danmark, men at de danske folkeoplysende foreninger må til udlandet, hvis de skal udvikle og forny sig. ”Den fremherskende holdning har nok været, at det især er os danskere, der kan lære resten af Europa noget. Men modsat hvad mange tror, trives den ikke-formelle læring i høj grad også i andre europæiske lande i NGO-regi. Vi kan lære meget af at se, hvordan de andre gør tingene,” sagde Per Paludan Hansen.

Ifølge professor Henning Salling Olesen fra Roskilde Universitet har Danmark opfundet i hvert fald to dybe tallerkener inden for voksenlæring: Vores danske folkeoplysende uddannelsestradition og system for arbejdsmarkedsuddannelse, AMU. ”Med AMU fik vi noget unikt: En grundlæggende uddannelse til dem, der havde fået nok af skolen som unge, og en uddannelse, som var tæt knyttet til arbejdsmarkedet og med opbakning fra både fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer,” sagde Henning Salling Olesen, der påpegede, at vi desværre er ved at knalde denne tallerken på grund af øget markedsstyring og brugerbetaling.

Den fjerde paneldeltager, Peter Zinckernagel, næstformand i Lederforeningen for VUC, pointerede, at VUC var en tredje dyb tallerken: ”Vi har en høj uddannelsesfrekvens i Danmark, men der er tendens til at glemme, at en tredjedel af dem, der tager en ungdomsuddannelse, faktisk gør det som voksne bl.a. ved at tage HF hos VUC. Derfor får 93 procent af danskerne en ungdomsuddannelse, før de fylder 30 år, og her kan Europa lære noget af Danmark,” sagde Peter Zinckernagel, der nævnte et område, hvor Danmark har brug for inspiration udefra: ”Hver 6. voksne dansker kan næsten ikke læse. Her kan vi lære af andre europæiske lande,” sagde han.

EPALE – et digitalt forsamlingshus

Den europæiske onlineplatform EPALE blev officielt lanceret i Danmark på konferencen. EPALE, som står for ePlatform for Adult Learning in Europe, er et digitalt mødested for fagpersoner inden for voksenundervisning, voksenlæring, voksenuddannelse og folkeoplysning i Europa. EPALE er for danske og europæiske kolleger inden for det brede felt af voksenuddannelse, og den samler alt, hvad der er værd at vide for jer, på ét sted. EPALE skal formes efter jeres ønsker. Brug den, den er jeres,” lød opfordringen fra Christina Birgitte Andersen, Styrelsen for Videregående Uddannelser.

Formålet med EPALE er at styrke sektoren for voksenlæring og voksenundervisning ved at skabe muligheder for, at fagfolk kan danne netværk, udveksle viden og erfaringer og blive opdateret på relevant og interessant nyt på tværs af grænser og herigennem finde inspiration til at styrke og udvikle læringsmetoder og praksisser. Alle, der beskæftiger sig professionelt med formel, uformel og ikke-formel voksenlæring, kan være med, for platformen er åben og gratis for udbydere af almen og erhvervsrettet voksenundervisning, folkeoplysende foreninger, frivillige organisationer, beslutningstagere, forskere og andre aktører inden for sektoren. Indholdet produceres af brugerne og af mere end 30 nationale kontorer i Europa. Hovedsproget er engelsk, men derudover er 24 sprog repræsenteret på EPALE, heriblandt dansk.

Selvfølgelig deltager jeg i konferencen

I pauserne summede det af engagerede konferencedeltagere, der talte sammen på tværs af organisationer, foreninger og landsdele. ”Selvfølgelig deltager jeg i konferencen, for den handler om voksenlæring og oven i købet i et internationalt perspektiv,” sagde Hanne Urup, uddannelsesvejleder i Statsfængslet Østjylland. Hun ser et potentiale i onlineplatformen EPALE: ”Så mange vejledere i fængsler findes der jo ikke i Danmark, så jeg har ikke så mange kolleger. Jeg kan også høre, at det gælder for en del af de andre deltagere – at de tilhører små grupper. Derfor er det oplagt at søge inspiration og samarbejde ude i Europa,” sagde Hanne Urup. Hun samarbejder med danske VUC’er og tekniske skoler om at sikre indsatte formel læring, fx 10. klasse eller et svendebrev i løbet af deres fængselsophold. Den slags samarbejde er det oplagt at krydse landegrænser for at få inspiration til, mente hun. ”Det ville også være meget relevant at samarbejde med de lande, som udvisningsdømte indsatte skal retur til. Det kan være mange år siden, de indsatte har været i deres hjemland, og forholdene kan have ændret sig meget. Hvis vi samarbejder med det fængsel i udlandet, der skal stå for rest-afsoningen, kan vi sikre den indsatte et uddannelsesforløb, der ruster vedkommende til at vende hjem.”

Studieskolen: Vi kan lære meget af Europa

Derefter præsenterede tre organisationer hver deres internationale projekt. Først var det Studieskolen, som fortalte om Studieskolens arbejde med at udarbejde en strategisk tilgang til internationalisering: ”Studieskolens lærere har altid rejst ud, men det er først med Erasmus+-programmet, at vi har kunnet sætte det i system, arbejde strategisk og sikre, at 30 af vores cirka 100 undervisere har deltaget i udvekslingsophold og efteruddannelsesaktiviteter i udlandet,” sagde Christoph Schepers, chefkonsulent på Studieskolen. Projektet består af tre delprojekter: Opkvalificering af undervisere, udveksling af værktøjer og erfaringsudveksling for undervisere i små sprog. Men hvad kan Studieskolen så lære Europa – og omvendt – blev der spurgt om fra salen. ”Vi kan lære meget af hinanden! F.eks. har vi hver især udviklet ting, vi kan kopiere eller lade os inspirere af, da vi ikke er konkurrenter. Vi har f.eks. udviklet et sprogpædagogisk it-kørekort, vores europæiske partnere kan bruge, og vi lærer af Tyskland, der har skabt et minipædagogikum. Et land som England er langt fremme, når det handler om sprogdidaktik,” sagde Christoph Schepers.

Europæisk samarbejde giver både stærkere kompetencer og ny viden til danske voksenlæringsorganisationer

I 2012 til kastede Cirkus Tværs sig med projektleder Mikkel Pørksen i spidsen med midler fra Grundtvig-programmet ud i et europæisk samarbejdsprojekt, hvor cirkusfolk fra 10 lande udvekslede metoder og deltagere. Formålet med projektet var at udvikle et fælleseuropæisk uddannelsesprogram for cirkusinstruktører med nye pædagogiske rammer og metoder for læring for voksne tilpasset cirkuskunsten. Det europæiske samarbejdsprojekt muliggjorde, at erfaringen og ekspertisen fra de 10 europæiske cirkusorganisationer kunne forenes og skabe et fælles uddannelsesprojekt. ”Cirkusfolk er rimelig uorganiserede, og bølgerne er gået højt. Så ville skotterne det ene, og italienerne det andet. Men det lykkedes! Og de fleste deltagende lande har kunnet lære os danskere noget. Med projektet fik vi skabt struktur, uden at det gjorde ondt,” sagde Mikkel Pørksen.  

Cathrine Dolleris fra Permakultur Danmark fortalte om behovet for at hente europæiske kompetencer hjem til organisationen – noget, der lykkedes via et projekt med tilskud fra Erasmus. ”På grund af projektet har vi fået et kæmpe europæisk netværk og ved præcis, hvem vi skal tale med i fx Portugal eller Bulgarien,” sagde hun. Permakultur Danmark har to gange modtaget tilskud fra det europæiske uddannelsesprogram Erasmus+, hvilket bl.a. har resulteret i, at Permakultur Danmark har professionaliseret underviserne og udvekslet undervisningsmateriale,” fortalte Cathrine Dolleris.

Bertel Haarder citerede Shu-bi-dua

”Der findes andre mennesker end dem, der er danske. De bor i huler og slås hele dagen. Er det ikke sådan Shu-bi-dua synger om den danske selvforståelse? Gennem tiden er alt det onde kommet sydfra – fra Europa: Hundegalskab, svenskerne kom fra syd, da de erobrede os i 1658. Som folk er vi skeptiske over for Europa, og det er derfor, vi statistisk set stemmer nej til hver anden folkeafstemning om EU,” indledte en munter kulturminister, da han holdt konferencens afslutningstale om den danske folkeoplysningstradition, og om hvad traditionen kan give videre til Europa. ”Men reformationen kom også sydfra, sammen med juletræet, kulturradikalismen – og arbejderbevægelsen. Brandes tog til Berlin, de tyske navne florerer i Danmark, og det bliver det ikke dårligere af!” sagde kulturminister Bertel Haarder.

Kulturministeren kastede i sin tale bl.a. et blik bagud i den danske folkeoplysnings historie for at forklare, hvad der gør den særlig: ”Det er enestående, at bønderkarle og piger fra ludfattige kår tilbragte halve år på højskoler – alene det at arbejdskraften blev undværet. Samtidig sendte købmænd og smede lærlinge på skole. Det bidrog også til, at Danmark blev et uddannelsesland, og at vi er blevet kaldt for verdens mest oplyste folk.”

Bertel Haarder gav udtryk for, at vi har meget at bidrage med på europæisk og globalt plan, men at man ikke i alle tilfælde kan omplante vores tradition til andre lande, hvis ikke der er den samme tillid og sammenhængskraft som i Danmark. Men man kan inspirere, sagde Bertel Haarder. 

Nye perspektiver på voksenlæring

Det var en vellykket konference, bl.a. fordi både praktikere og forskere var til stede, mente en af deltagerne, Ann Thorsted, underviser i AOF Randers, Djursland og Favrskov. ”Jeg fik nye perspektiver på voksenlæring i dansk og internationalt regi, og jeg fik talt med mulige samarbejdspartnere bl.a. fra kunstverdenen, som jeg jo ellers aldrig ville møde. Det var en fornøjelse at tale med Henning Salling Olesen fra RUC. Jeg er nysgerrig på, hvordan vi i højere grad kan få tilknyttet forskning til folkeoplysningen, som er en af de dybe tallerkener, som Danmark har opfundet,” sagde Ann Thorsted.

Kort om EPALE

Den europæiske onlineplatform EPALE blev officielt lanceret i Danmark på konferencen den 20. november. EPALE, som står for ePlatform for Adult Learning in Europe, er et åbent og interaktivt læringsrum for fagpersoner inden for voksenundervisning, voksenlæring, voksenuddannelse og folkeoplysning i Europa og er finansieret med støtte fra Europa-Kommissionen.

 

Det får du på EPALE:

  • Partnersøgnings-værktøj: Find europæiske samarbejdspartnere til sparring og vidensdeling og til etablering af stærke projektpartnerskaber inden for voksenuddannelse, voksenlæring og folkeoplysning.
  • Eventkalender: Samlet oversigt over begivenheder, kurser og seminarer.
  • Nyheder: Bliv opdateret på den politiske udvikling, nye initiativer og finansiering mv.
  • Debatforum: Drøft relevante temaer med kolleger både i Danmark og internationalt.
  • Ressourcer: Artikler og undersøgelser om voksenuddannelse, voksenlæring og folkeoplysning. 

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 05. marts 2024