Gå til indhold

Sprogsamarbejde fusionerer det bedste fra alle verdener

At flere voksne europæere bliver bedre til sprog. Det er målet med en ny type sproglæring, udviklet i fællesskab af undervisere og forskere i sprog på tværs af Europa.

I snart to år har ti institutioner i fem europæiske lande sammen udviklet, testet og implementeret en ny type sproglæringssystem, som bygger på den nyeste viden om, hvad der er vigtigt, når moderne mennesker lærer sprog.

Samarbejdsprojektet, som har titlen “Learner-Based Training: An Innovative Approach to Foreign Language Learning”, er udsprunget af en mangeårig drøm om at udvikle et koncept for sprogundervisning, som kan få flere voksne til at lære fremmedsprog. Og målet er tæt på at være indfriet, vurderer Christoph Schepers, projektleder og idemanden bag projektet:

"Jeg har i mange år drømt om at samle den bedste viden om læring fra forskellige verdener i en ny type sproglæring, som kan bruges på tværs af landegrænser. Det er vi lykkedes med i dette projekt. Forhåbentlig vil det få flere europæiske borgere til at melde sig til sprogundervisning og få større udbytte af det", siger han.

Til gavn for mange

Christoph Schepers arbejder som chefkonsulent på Studieskolen, en sprogskole der udbyder undervisning til voksne i københavnsområdet. Han har arbejdet med udvikling af sprogundervisning i årtier og har længe haft en drøm om at udvikle et nyt koncept for sproglæring, som kombinerer ny, evidensbaseret viden om læring - sprogdidaktik - fra forskellige læringstraditioner:

"Det er min vurdering, at sprogundervisning kan blive meget bedre ved at bygge oven på ny viden om læring (sprogdidaktik), som viser, at en elev bedst lærer sprog, når undervisningen opleves som relevant og tager udgangspunkt i elevens individuelle måde at lære på. Undervisningen skal også have fokus på det sociale element eksempelvis ved at bruge sproget sammen med andre i undervisningen. Mit ønske var at lave et konkret koncept med fokus på dette". 

Det stod ham fra start klart, at Studieskolen ikke ville kunne løfte opgaven alene. Dels ville det kræve for mange ressourcer, dels ville det ikke være muligt at teste konceptet i stor skala og på tværs af lande. Så han besluttede at forsøge at skabe et europisk samarbejdsprojekt om opgaven.

"For mig har det været vigtigt at udvikle et koncept, der kan bruges på tværs af lande og til mange typer sprogundervisning, og til det formål viste et europæisk partnerskabsprojekt sig at være den helt rigtige løsning, for dermed kan man sikre det helt rigtige mix af viden og kompetencer", fortæller Christoph Schepers.

Omhu i partnervalg

Christoph Schepers var omhyggelig med at vælge partnere til projektet for at skabe en god balance mellem praktikere og forskere.

"Det har været vigtigt at have stor diversitet i partnerkredsen. Det har sikret, at vi kom både 'op i helikopteren' og helt i dybden".

Ud over Studieskolen indgår Forsvarsakademiet, der har lang tradition for sproguddannelse, folkeuniversiteterne i Norge og Sverige, en tysk Volkshochschule og et rumænsk institut, der uddanner tysklærere, og som besidder en unik viden om sproglæringsteori.

Der er til projektet også tilknyttet en forsker fra et universitet i Barcelona og én fra RUC, som skal evaluere projektet, og Christoph Schepers valgte også at invitere to interesseorganisationer med i samarbejdet, nemlig ICC, som er en international sammenslutning af sprogskoler og testinstitutter samt Dansk Folkeoplysnings Samråd. Og den beslutning er han glad for.

"Organisationerne har ikke spillet så stor en rolle i produktionsfasen - men har været gode sparringspartnere og vil spille en vigtig rolle i projektet i forhold til at sikre, at det koncept, vi har udviklet, kan få stor udbredelse bagefter. Vi ville ikke bare udvikle noget, partnerne selv fik glæde af. Vores produkt skal kunne bruges i vidt forskellige læringsmiljøer, siger Christoph Schepers.

Det koncept for sproglæring, som partnerne sammen har udviklet, har tre elementer :

  • Praksisbaseret holdundervisning
  • Individuel sprogcoaching for at målrette læringsprocessen. Underviseren arbejder  med hver elev om elevens individuelle behov og mål med sproget.
  • Eleven arbejder selvstændigt med sproget på en læringsplatform på nettet, hvor eleven kan samle alle relevante værktøjer i sit eget læringsrum og kan finde inspiration til det videre arbejde i en ressourcebank.

I projektet er der også udviklet et efteruddannelsesforløb for undervisere i, hvordan de arbejder med konceptet, og efter projektet vil både værktøjer, afprøvede undervisningsforløb og efteruddannelsesmoduler stå til rådighed som åbne læringsrum for interesserede undervisere.

Vigtig læring undervejs

Det første år i projektet gik med designe en hjemmeside og undervisningsforløb, finde undervisere, der ville teste konceptet og at lære dem at arbejde med det.

En vigtig læring undervejs var, at underviserne i projektet havde brug for at holde fysiske møder oftere, end der var lagt op til. Så når der efterfølgende etableres en egentlig sprogcoachuddannelse for undervisere, skal deltagerne mødes relativt hyppigt, fastslår Christoph Schepers.

En tredje vigtig læring for Christoph Schepers har været at være sikker på, at en potentiel partner virkelig har hjertet med, inden der indgås aftale om medvirken. Ellers kan det komme til at knibe med motivationen undervejs.

"Inden man går i gang, skal man sikre sig, at alle er super dedikerede, ellers risikerer engagement at ryge undervejs i et projekt, der løber i tre år. Tag ikke en partner med, bare fordi det ser fint ud på en støtteansøgning, hvis ikke partneren har hjertet med", fastslår Christoph Schepers.

Klar til nye samarbejder

Projekt slutter i november 2017 med publiceringen af en forskerrapport, der evaluerer projektet og en konference, der skal præsentere metoden. Christoph Schepers er spændt på resultatet, men oplever selv, at succesen allerede er i hus:

"Det er fantastisk at opleve, at en ide inde i mit hoved nu er realiseret og afprøvet i fem lande og ser ud til at fungere. Og det tyder endda på, at vores koncept giver eleverne mere end sproglæring. De reflekterer også over egen læring, hvad der motiverer dem, og hvordan de kan nå de mål, de sætter sig. Det er jeg stolt af at bidrage til".

Han har også selv fået nye erkendelser ved at deltage i projektet.

"Jeg er typen, der ved, hvad jeg vil, og her har jeg givet det bedste af det bedste, som jeg nogensinde har tænkt, i hænderne på et antal partnerne, som har arbejdet med det på helt andre måder, end jeg selv ville have gjort. Resultatet er både et andet og meget bedre end noget, jeg selv kunne skabe, så jeg er blevet rigere som menneske og har fået udvidet min faglige horisont.

Projektet har kun givet ham mere lyst til mere europæisk samarbejde. Og en ny ansøgning om tilskud fra Erasmus+ til et partnerskab, som skal følge op på projektet ligger næsten klar. 

Om projektet “Learner-Based Training: An Innovative Approach to Foreign Language Learning”

Et Erasmus+-støttet partnerskab om at udvikle, afprøve og implementere et sproglæringsforløb, der kombinerer individuel sprogcoaching, selvlæring og kommunikativ sprogundervisning.

Der bliver i projektet udviklet en samling onlineværktøjer og et efteruddannelsesforløb for undervisere.

Slutmålet er at øge antallet af deltagere i sprogundervisningen og det udbytte, de får ud af deres sprogundervisning betragteligt.

Projektet varer 27 måneder og afsluttes i november 2017

Deltagerne er:

  • Studieskolen
  • Folkeuniversitet Sverige
  • Folkeuniversitet Norge
  • Volkshochschule Wiesbaden, Tyskland
  • Royal Danish Defence College (Forsvarsakademiet)
  • Teacher Training College Sibiu, Rumænien
  • Universitat Autònoma de Barcelona
  • International Certificate Conference
  • Danish Adult Education Association (dfs)

Sådan er projektets organiseret

En styregruppe med en repræsentant fra hvert land håndterer økonomien. Mødes ca. hver 2. måned.
En sproggruppe for hvert sprog (engelsk, spansk og tysk): alle undervisere mødes jævnligt på Skype, en teamleder per sprog driver processen.
Fællesmøder for alle undervisere i projektet fire gange i løbet af projektet til efteruddannelse og koordinering af arbejdet.
To uddannelsesmøder for undervisere i hver af i alt tre regionale enheder, hvor der arbejdes konkret med coaching,
… og et hav af telefonsamtaler, mails og individuelle skype-samtaler.

 

Læs mere om projektet:
http://www.learnbase.org/ eller kontakt gerne projektleder Christoph Schepers på chsc@studieskolen.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024

Afsendere