Gå til indhold

Viden udefra professionaliserer undervisningen

En målrettet satsning på efteruddannelse af undervisere via udlandsophold er en succesopskrift for foreningen Permakultur Danmark. Resultaterne er bedre kurser, og at foreningen nu kan sende sin viden om blandt andet bæredygtige dyrkningsmetoder videre til andre lande i Europa.

Foto: Cathrine Dolleris
Foto: Cathrine Dolleris

De tanker, som den lille organisation Permakultur Danmark bygger på, kommer oprindeligt fra den modsatte side af kloden. Derfor er det ikke bare naturligt, men også helt nødvendigt at rejse ud for at hente den nyeste viden og de kompetencer, der skal til for at styrke foreningens undervisningsaktiviteter. Det fortæller Cathrine Dolleris, projektkoordinator hos Permakultur Danmark.

”Den rivende udvikling, som Permakultur Danmark har gennemgået de seneste år, har især været mulig, fordi vi tre år i træk har kunnet sende undervisere på udlandsophold i Europa med tilskud fra Erasmus+. Englænderne er langt fremme inden for undervisning i permakultur-principperne, og de har et effektivt undervisningssystem, som vi har ladet os inspirere af. Derfor kan vi professionalisere og systematisere vores egen undervisning, og det gør en kæmpe forskel”, siger Cathrine Dolleris.

Oprindeligt var det to australske økologer, der i 1970’erne udviklede en planlægningsmetode ved navn permakultur, der skulle gøre det muligt at dyrke jorden bæredygtigt. I dag dækker begrebet over både en helhedsfilosofi om bæredygtig livsstil og over helt konkrete planlægningssystemer, kaldet designs, til indretning af en husholdning eller et lokalsamfund. Designs skal være genopbyggende for miljø og mennesker og modvirke klimaforandringer.

Henter system til at måle læringen

Indtil nu har 20 af Permakultur Danmarks medarbejdere været på udlandsophold med tilskud fra Erasmus+. De har blandt andet været i Irland, England og Sverige, hvor permakulturisterne er blandt de allerdygtigste i Europa til at gøre deres dyrkningssystemer både bæredygtige og økonomisk rentable – og til at undervise i, hvordan de gør, understreger Cathrine Dolleris.

”Vi har eksempelvis hentet inspiration til at opgradere vores diplomsystem efter den engelske model. Den bygger på fast definerede læringsmål og objektive vurderinger af, hvornår kursisterne har nået målene. Derudover har vores undervisere deltaget i kurser og fået nye didaktiske kompetencer, som løfter deres undervisning til gavn for kursisterne”, siger Cathrine Dolleris, der selv er diplomholder.

Nye landbrugsmetoder fra Frankrig

Samarbejdet på tværs af grænser betyder, at undervisere fra Permakultur Danmark har besøgt Ridgedale Permaculture i Sverige – en lokal fødevareproducent og kursusarrangør, som er førende i Europa, når det gælder innovative dyrkningssystemer, eksempelvis metoden ’holistic grazing management’. Og for nylig har to undervisere været på kursus i Frankrig for at lære, hvordan de kan designe genopbyggende landbrug.

”Disse dyrkningsformer eksisterer stort set ikke i Danmark, så der er virkelig et potentiale i, at vores undervisere rejser ud og tilegner sig den viden, bruger den i praksis og lærer fra sig igen”, siger Cathrine Dolleris.

Importen af kompetencer har medvirket til, at Permakultur Danmark de seneste år har oplevet en kraftig vækst både i antallet af medlemmer og i kursusaktiviteter. Foreningen havde for fire år siden 50 medlemmer. Medlemstallet ligger nu på 300. Og hvor der i 2012 var kapacitet til at afholde tre kurser årligt, er kursusaktiviteten nu øget til 50-70 kurser om året. Kurserne spænder fra korte workshops til kurser af længere varighed.

”Hos os foregår undervisningen ikke på en central skole, men ude på de såkaldte LAND-centre efter engelsk forbillede. Ideen med centrene er, at du oplever helhedstanken bag permakultur, når du besøger dem. Når du eksempelvis deltager i en workshop om grøntsagsdyrkning i køkkenhaven, ser du samtidig også, hvordan du kan vande haven med regnvand og lade hønsene gøde jorden”, fortæller Cathrine Dolleris.

Når netværket af LAND-centre i Europa skal udbygges, kræver det, at viden krydser grænserne, fortsætter Cathrine Dolleris. Permakultur Danmark udveksler eksempelvis erfaringer med samarbejdspartnere i Norge om, hvordan LAND-netværket etableres og drives.

Godkendt uddannelse på vej

Permakultur hører i Danmark til den ikke-formelle læring, men både i England, Irland, Tyskland, Frankrig og Holland er der tegn på, at uddannelse inden for permakultur langsomt bliver mere formaliseret og anerkendt. Englænderne har således et formelt godkendt 14-dages grundkursus i permakultur.

Og i Holland er en masteruddannelse i permakultur på vej, fortæller Cathrine Dolleris.

”Permakulturdesign må gerne blive mere anerkendt, for vi har dyrkningsmetoder, som er effektive som alternativ til konventionelle landbrugsmetoder. Vi vil være opdaterede og med på den bølge, og her er det afgørende, at vi har fået opbygget et så stort og godt europæisk netværk. Tiden er også med os, for mange interesserer sig for bæredygtighed og økologi”, siger Cathrine Dolleris.

Opbygningen af kompetencer i Permakultur Danmark betyder, at foreningen nu oplever øget interesse fra sine mange europæiske samarbejdspartnere om at dele ud af sin nye viden.

”Kompetencerne er jo sprunget fra England til Danmark, og nu er vi klar til at sende dem videre. Norge, Sverige og Finland vil meget gerne lære om LAND-netværket, og jeg håber, at vi snart kan tage ud og undervise i de baltiske lande, som også har vist interesse”, fortæller Cathrine Dolleris.

 

Om Permakultur Danmark

  • Udbreder viden om permakultur, som handler om helhedsdesign af menneskers liv på jorden med hensyntagen til både mennesker, dyr og naturen. Udtrykket permakultur kommer fra ’permanent agriculture’, som betyder vedvarende eller bæredygtigt landbrug.
  • Er en netværksbaseret organisation med ca. 300 medlemmer.
  • Har ni læringscentre kaldet LAND-centre rundt omkring i landet, hvor interesserede kan lære om permakultur i praksis. LAND står for Læring, Aktivitet, Netværk og Demonstration. Centrene er almindelige husholdninger i byer og på landet, der er selvforsynende og støtter en bæredygtig livsstil, eksempelvis en byhave på Nørrebro og et husmandssted på Bornholm.
  • Afholder 50-70 workshops og kurser årligt.
  • Udsteder ’certifikat i permakultur’ og ’diplom i permakulturdesign’ baseret på et fælles ikke-formelt internationalt system for uddannelse inden for permakultur-netværket.

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024