Hvad hedder julepynt, gavepapir, mængderabat og kvittering på engelsk? Hvordan møder man kunderne i et fint, engelsk stormagasin, og hvordan samarbejder man med de andre ansatte? Dét og meget andet fandt Julie Søndergaard og Niclas Henriksen fra Tietgen Handelsskole i Odense ud af, da de i starten af november 2013, sammen med 21 andre elever, satte sig på et fly for at tilbringe fire uger i London.
”Det var fantastisk! Den måned er en vigtig del af min uddannelse, for jeg lærte sindssygt meget. Jeg ekspederede i det fine varehus House of Fraser, og at tale engelsk med kunderne og begå sig i en noget mere formel tone end i Danmark, var en udfordring. I dag drømmer jeg om at arbejde i London, når jeg er færdig med min uddannelse,” siger 19-årige Julie Søndergaard.
”Det var udfordrende at stå i en fremmed by og være tvunget til at tale engelsk. Den største gevinst er, at jeg gjorde det! Efter kort tid snakkede jeg løs i værtsfamilien, til kunderne, kollegerne og underviserne - ikke perfekt, men de forstod det hele. Så ja, jeg har lært meget personligt, fagligt og sprogligt,” supplerer jævnaldrende Niclas Henriksen.
Skal klædes på til en global verden
Projektet ’Detailhandel og Forretningsliv i London’ er startet i 2006 af Tietgen Handelsskole og Intuition London Limited, som er en uddannelsesinstitution inden for business. I 2009 udvidede partnerskabet sig til også at omfatte Aarhus Købmandsskole og Aalborg Handelsskole. Hvert år tager 40-50 elever til den engelske hovedstad - og i løbet af de sidste syv år har i alt ca. 300 været afsted.
”Vi ønsker, at opholdet giver vores elever nogle interkulturelle, sproglige, faglige og personlige kompetencer. De får ny viden, oplever andre pædagogiske og arbejdsmæssige sammenhænge og bliver inspireret til at gøre tingene anderledes, skabe kontakter og netværk i udlandet. Vi lever i en global verden, og derfor skal vi klæde dem på til det globale arbejdsmarked,” siger Trine Vorre, der er international koordinator på Tietgen Handelsskole.
Vi tror på vores elever
Trine fortæller, at langt fra alle HG-elever har ressourcestærke forældre, der kan støtte dem i at få internationale erfaringer. Og selvom disse unge måske gerne vil på udlandsophold, har de brug for en ekstra indsats fra skolens side:
”Vi organiserer, opmuntrer, motiverer og tror på, at de kan. Blandt andet er der lærere til stede i London til at støtte op. Vi ønsker at se disse elever vokse fagligt og især menneskeligt og få troen på, at de kan konkurrere med alle andre på arbejdsmarkedet, fordi de har noget af stor værdi at byde ind med,” siger Trine Vorre.
Eleverne indkvarteres i private hjem og undervises første og sidste uge hos Intuition London Limited, afbrudt af to ugers praktik. På grund af skolens gode kontakter i London er der blandt andet mulighed for praktik i supermarkedskæderne Waitrose og Budgens, rejsebureauet EF Language Travel eller House of Fraser, hvor eleverne både stod i forretning og hjalp til på lageret.
”Udover at ekspedere kunderne hjalp vi til med at indrette juleafdelingen sammen med en dekoratør. Det var meget spændende. Og bagefter fik vi ros, fordi vi var så effektive på lageret,” siger Julie Søndergaard, som ikke står alene med sin drøm om at vende tilbage til London.
”Det kunne være fantastisk. London virkede stor og fremmed, inden vi tog afsted. Nu føler jeg, at jeg kender byen godt, jeg ved, at folk er flinke, og jeg kunne godt tænke mig at bo og arbejde der – meget gerne sideløbende med en fodboldkarriere,” siger Niclas Henriksen.
Fakta om ’Detailhandel og Forretningsliv i London’
Projektet har fået tilskud på 53.000 euro fra Leonardo Da Vinci-programmet (Leonardo Mobility), og er et samarbejde mellem tre danske handelsskoler i Odense, Aalborg og Aarhus og en partnerskole i London. Samarbejdet har eksisteret siden 2006.
Projektet udsender HG-elever på fire ugers ophold i London med to ugers undervisning hos den engelske partnerskole og to ugers praktik i en virksomhed. Undervisningen gennemføres som en integreret del af uddannelsen, og praktikken tilpasses elevens ønsker for fremtidig elevplads.
Undervisningen indeholder emner som britisk detailhandel, forretningssprog, markedsføring, branding, forbrugerforhold og lancering af danske produkter i England. Viden, som eleverne skal omsætte i praksis under praktikken, der finder sted i eksempelvis supermarkedskæderne Budgens eller Waitrose eller på rejsebureauet EF Language Travel.
Målet er, at eleverne opnår interkulturelle, personlige, faglige og sproglige kompetencer. Målet er også, at opholdet giver eleverne mod på at gennemføre deres elevpladstid i udlandet eller i en dansk virksomhed med afdelinger i udlandet – og måske en dag arbejde i udlandet.
Efter en afsluttende præsentation i London, bliver eleverne evalueret, og de modtager en skriftlig vurdering, en udtalelse og et diplom fra den engelske partner samt et Europass til gavn for deres CV.