Inden for de seneste ti år er der kommet langt flere ansatte i ældreplejen, som har en anden etnisk baggrund end dansk. Danske social- og sundhedsassistenter arbejder i dag side om side med kolleger med ikke-vestlig baggrund, og personalet skal stå for pleje af både danske ældre og ældre med etnisk minoritetsbaggrund.
De politiske vinde har ændret sig, siden de store flygtningestrømme ankom til Europa i 2015. Men behovet for at håndtere kulturelle dilemmaer i ældreplejen er mere aktuelt end nogensinde før.
Er det en nem opgave? Nej, for kulturelle dilemmaer kan opstå – både imellem kolleger og i kontakten til borgere og deres pårørende. Sådan lyder det fra partnerne i et Erasmus+ strategisk partnerskab. Løsningen ligger imidlertid lige for: Social- og sundhedselever og plejepersonale skal hjælpes til at tackle de kulturelle forskelligheder. Og derfor har partnerne – uddannelsesinstitutioner og udbydere af ældrepleje i fire europæiske lande – sammen udviklet nye undervisningsmaterialer.
Projektpartnere:
- FOA, Danmark
- Aarhus Kommune, Danmark
- SOSU Østjylland, Danmark
- Pflegeeinrichtungen Steinbuck stb-care, Tyskland
- AWO Schleswig-Holstein gGmbH, Tyskland
- The St Monica Trust, England
- Phoenix Social Enterprise Limited, Storbritannien
- ASP Martelli, Italien
- Giovani Valdarno Società cooperativa sociale, Italien
Undervisningsfilm træner plejepersonale
Fagforbundet FOA stod i spidsen for projektet, der blev afsluttet i 2017. Faglig konsulent og projektleder Jens Folkersen siger:
”Vores medlemmer har brug for konkrete værktøjer til at håndtere en udfordring, der kun bliver endnu større på fremtidens multikulturelle arbejdsmarked. Hjælpen kommer nu i form af undervisningsmaterialer, som kan bruges af både social- og sundhedsskolerne og af kommunerne.”
Det danske materiale består blandt andet af fem undervisningsfilm udviklet af Aarhus Kommune og SOSU Østjylland i fællesskab. Filmene bygger på dilemmasituationer, som er fortalt, udviklet og indspillet af multikulturelt personale på kommunens plejehjem og i hjemmeplejen.
Materialet bruges allerede nu på SOSU Østjyllands afdelinger i Aarhus, Silkeborg og Skanderborg til at undervise eleverne på socialog sundhedsuddannelserne. Også Aarhus Kommune benytter kursusmaterialerne, blandt andet til kompetenceudvikling af ledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter i ældreplejen.
Om projektet
Handling Multiculturality in Care (MultiCul) er et treårigt Erasmus+ strategisk partnerskab, som løb fra den 1. september 2014 til den 31. august 2017.
Partnerskabet har udviklet undervisningsmateriale til personalet i ældreplejen, så de bliver trænet i at håndtere kulturelle dilemmaer, både i forhold til kollegaer og i forhold til ældre og deres pårørende.
Projektet modtog 370.201 euro i Erasmus+ tilskud.
Samarbejder over landsgrænser betaler sig
At udvikle uddannelser på tværs af landegrænser er arbejdskrævende, men giver bonus, mener partnerne.
”Det giver så meget inspiration at se, hvordan de arbejder i skolerne og virksomhederne i de andre partnerlande. Italienerne har fx udviklet nogle interessante dialogværktøjer, som vi i Danmark kan overveje at arbejde videre med,” siger Jens Folkersen.
Hvert land udviklede forskellige uddannelsesprogrammer og -materialer, der blev testet, evalueret og justeret tre gange undervejs i projektet. Fremover skal resultaterne udbredes, så mange flere end partnerinstitutionerne kan få glæde af dem.
”De politiske vinde har ændret sig, siden de store flygtningestrømme ankom til Europa i 2015. Men behovet for at håndtere kulturelle dilemmaer i ældreplejen er mere aktuelt end nogensinde før, så vi håber, at mange social- og sundhedsskoler og kommuner vil benytte materialerne,” siger Jens Folkersen.