Hvordan kan lærere på landets erhvervsskoler holde sig opdaterede om de nyeste teknikker og trends i de brancher, hvor eleverne færdes både under og efter uddannelsen? De lærere, der selv kommer i praktik i virksomheder, får lettere ved at udvikle praksisrelateret undervisning. Og hvorfor ikke toppe praktikken op med en international dimension, når nu de er i gang? Det er filosofien bag et nyt tiltag hos EUC Syd.
”Efter erhvervsuddannelsesreformen er der kommet fokus på, at efteruddannelse og opkvalificering af lærere også handler om at kende til praksis i virksomhederne. Her hos EUC Syd synes vi, at det er oplagt at spille det internationale kort. Efter vi har haft faglærere fra kokkeuddannelsen i praktik på en restaurant i Spanien, har vi opdaget, hvor meget det betyder, at lærerne kommer ud i en udenlandsk virksomhed. Det var et fagligt eldorado, og derfor vil vi gerne videre ad den vej”, siger Lene Bonnen Sandholdt, der er international koordinator hos EUC Syd.
Ideen opstod tilfældigt
EUC Syd, der med 20.000 elever og kursister samt 400 medarbejdere er Sønderjyllands største uddannelsesinstitution, har lang tradition for internationalt uddannelsessamarbejde. Årligt modtager institutionen, som har afdelinger i Haderslev, Aabenraa, Sønderborg og Tønder, over 200 udenlandske elever på kortere eller længere ophold. Og på flere af uddannelserne har eleverne mulighed for at komme i praktik i udlandet.
Også medarbejderne rejser ud, og oftest besøger de andre erhvervsskoler i Europa, hvor de i en uge følger en medarbejder. En type ophold, som EUC Syd har rigtig gode erfaringer med. Ved en tilfældighed opstod ideen så om at gå skridtet videre: At lade medarbejdere komme i egentlig virksomhedspraktik i et andet europæisk land.
”Under en rejse i Nordspanien spiste jeg en aften på en helt fantastisk hotelrestaurant, som havde en Michelin-stjerne. Da jeg sad dér og nød maden og stemningen, tænkte jeg: Her skal nogle af vores kokkelærere da prøve at komme i praktik. Restauranten var med på ideen, og da jeg kom hjem, sagde jeg til lærerne: Jeg har fundet et praktiksted til jer!”
”Det var faktisk ret ukompliceret at få det arrangeret”, fortæller Lene Bonnen Sandholdt.
Spansk succes gentages – i Skotland
To lærere fra uddannelsen for kokke og catere pakkede derfor i november 2014 kufferten for at tage i praktik i Nordspanien. Som rejsekammerat havde de en tredje lærer, som besøgte en erhvervsskole i samme område. Erfaringerne herfra er så gode, at EUC Syd håber at gentage succesen i 2017. Denne gang er planen, at et hold kokkelærere skal i praktik på en hotelrestaurant i Skotland.
”Vi vil meget gerne blive bedre til at efteruddanne lærerne på denne måde - også på andre af vores mange uddannelser. Derfor afholder vi en intern inspirationsdag for alle interesserede medarbejdere, hvor de lærere, der har været afsted, kan dele ud af deres erfaringer”, fortæller Lene Bonnen Sandholdt.
"Jeg blev fagligt og kulturelt opgraderet"
Faglærer Dan Feld-Jakobsens praktikophold på en spansk Michelin-restaurant gav faglig selvtillid. Han bruger sin nye viden om praktisk molekylærgastronomi, når han underviser kokkeelever på EUC Syd.
”Til daglig holder jeg mig opdateret ved at læse faglitteratur, men det giver virkelig noget andet og mere at stå i køkkenet og være med i den daglige produktion, som jeg gjorde i Spanien. Jeg blev fagligt og kulturelt opgraderet,” siger Dan Feld-Jakobsen.
Sidst Dan Feld-Jakobsen havde været ude i praksis var i 1990’erne, før han blev lærer på EUC Syd. Det var en stor udfordring pludselig at stå i et restaurantkøkken igen – og så tilmed i et så topprofessionelt ét af slagsen, fortæller han. Restauranten, El Portal, som ligger på hotel Echaurren i den nordspanske Rioja-region, har en Michelin-stjerne, og det gik lynhurtigt i køkkenet fra tidlig morgen til sen aften.
Med sig hjem fik Dan Feld-Jakobsen masser af inspiration til nye råvarer og tilberedningsmetoder – og en kulturel øjenåbner. I Nordspanien er ingredienser, som mange danskere vil gå uden om, nemlig populære. Kokkene udnytter deres viden om kemien i maden, og hvordan den ændrer sig under tilberedningen, til at frembringe velsmagende måltider af blandt andet svinehoveder og lammehaler.
”Som lærer får du konstant din faglighed udfordret af eleverne, som har set en masse af de nyeste teknikker på nettet eller i tv-programmer. Jeg stiger i værdi som underviser, når jeg kan fortælle om, hvordan du helt konkret kan arbejde med molekylærgastronomi og eksempelvis samtidig vise billeder af det. Det benytter jeg mig nu af i undervisningen”, siger Dan Feld-Jakobsen.
EUC Syds råd til praktikophold i udlandet for lærere
-
Efteruddannelsesreformen har sat fokus på, at lærere via efteruddannelse bevarer en tilknytning til praksis. Virksomhedspraktik i udlandet er en oplagt mulighed.
-
Vær åben over for nye ideer, der dukker op, når I rejser i Europa. Måske støder I på mulige praktiksteder i forbindelse med en konference – eller på ferien.
-
Overvej at sende flere kolleger i praktik sammen. Det er godt at have nogen at dele oplevelserne og læringen med.
-
Lad lærerne, der har været afsted, dele deres erfaringer med andreinteresserede lærere på tværs af faggrænser, eksempelvis på en inspirationsdag.
-
Husk at lærere, der har været ude, både kan skabe kontakter til mulige praktiksteder for eleverne og motivere eleverne til at rejse ud.