Gå til indhold

Rektorkollegiet for professionshøjskolernes indstilling af Claus Bjerre og Bo From Jacobsen til undervisningsprisen 2021

Motivation for indstilling af Claus Bjerre og Bo From Jacobsen, begge lektorer på bygningskonstruktøruddannelsen på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Undervisning tilrettelægges, så de studerende har flere arbejdsformer at vælge imellem. De kan derfor organisere deres egne læringsstrategier.

De studerendes læring understøttes af flere forskelligartede læremidler, der understøtter forskellige læringspræferencer. Der arbejdes med at få de studerende til at arbejde med refleksion både i forhold til egne læreprocesser og til det ’faglige produkt’, som opgaven er et udtryk for.

Studerende: ”Reflekteringstid var centralt i undervisningen. Her gives gode råd og materiale til at gennemføre vores idé på et højt fagligt niveau. Vi blev hele tiden mere bevidste om, hvad samarbejdsprocesserne krævede af os, og hvad vi skulle bruge af ny viden, hvis vi skulle nå målet.”

Underviserne har struktureret traditionel undervisning og digitalt distribuerede læremidler på en måde, der gør, at de studerende bevarede overblikket, går metodisk til arbejdsopgaven samt selv erkender, hvornår de er klar til at gå videre.

Undervisernes viden om, hvor de studerende befandt sig i læreprocessen, betød at de kunne understøtte dem meningsfuldt.

Studerende: "Undervisernes metoder bidrog til at gøre processen overskuelig. De doserede os den nødvendige viden til at klare metodens enkelte faser. Det var med til at inspirere de enkelte grupper, og give os ”overskud” til at være engageret i projektet. Når faserne i forløbet blev afsluttet gik underviserne i dialog med de enkelte grupper mhp. at give konstruktiv feedback og feedforward.”

Claus og Bo indstilles som team fordi de to undervisere har forskellige kompetencer, supplerer de fagligt hinanden godt og formår at ”spiller hinanden bedre”. Lige så vigtigt er imidlertid, at de begge er nysgerrige på nye undervisningsformer og har fokus på at få det fagdidaktiske element implementeret, samt at de studerende når læringsmålene. Der banker et stort pædagogisk hjerte i begge undervisere, og deres udgangspunkt er altid: ”Hvordan får vi professionspraksis ind i undervisningen?”

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 26. september 2021