Gå til indhold

Rektorkollegiet for universiteternes indstilling af Nicole Schmitt til Undervisningsprisen 2021

Danske Universiteter indstiller professor MSO Nicole Schmitt fra Biomedicinsk Institut (BMI) ved Københavns Universitet til vinder af Undervisningsprisen 2021.

Nicole Schmitt er drevet af overbevisningen om, at nutidens uddannelse skaber værdi og impact i fremtiden, både for den enkelte og for samfundet. Hun underviser med stort personligt engagement, og hun formår at dykke ned i lige præcis de områder af stoffet, som hun ved, at de studerende har sværest ved.

Nicole er meget opmærksom på førsteårsstuderende og deres socialisering på universitetet. Hun har stor forståelse for, at det er særligt vigtigt for førsteårsstuderende at blive taget godt imod og møde en underviser i øjenhøjde, og derigennem få mod på at deltage i de kritiske samtaler om fagligheden. Med sin brug af en bred og fleksibel vifte af pædagogiske greb (f.eks. metaforer, analogier, skuespil etc.) skaber Nicole et trygt og inspirerende læringsrum, hvor forskning og undervisning vægtes lige højt, og hvor hun prioriteter, at de studerende ikke kun skal lære stoffet, men også skal ”lære at lære”. Derfor bygger hun små øvelser i forskellige studieteknikker ind i sine forelæsninger og klassetimer, og gør det på den måde nemmere at finde sig tilrette i overgangen fra gymnasiet til universitetet.

I evalueringer roser de studerende Nicoles strukturerede, anerkendende og pædagogiske tilgang koblet med stor kreativitet, hvilket gør det sjovt at lære og nemt at være engageret – også som førsteårsstuderende.

Kernen i Nicoles undervisning er at lære gennem refleksion, ikke gennem at lytte. Derfor indeholder hendes undervisning mange aktiverende elementer såsom quiz, konkurrencer, backchannel kommunikation eller peer feedback. Den studenteraktiverende og - centrede tilgangsvinkel er tydeligt tilstede i hele hendes pædagogiske spektrum, uanset om målgruppen er førsteårsstuderende eller ph.d.-studerende.

Nicole er en underviser, der arbejder pædagogisk på flere niveauer. Hun går forrest ved at anvende nye undervisningsmetoder og ny teknologi, og som professor MSO og i funktionen som viceinstitutleder for uddannelse ved BMI er hun dybt involveret i at udforme uddannelsesstrategi og handleplaner på tværs af universitetet. Hun har bl.a. udviklet et ’JuniorVIP’ program for ph.d.-studerende og post docs, som fremmer undervisningskompetencer og udvikling af ’transferable 21st century skills’. Som medvejleder for en ph.d.-studerende inden for uddannelsesforskning er Nicole involveret i at skabe ny forskningsbaseret viden, og i samarbejde med fakultetets Center for Online and Blended Learning er hun desuden i gang med at undersøge nye bæredygtige løsninger for undervisningen post covid-19.

Nicole faciliterer videndeling på tværs af KU, bl.a. som frontløber for implementering af en forskningsbaseret metode til kursusudvikling, og har gennem flere år holdt workshops og foredrag ved KUs konferencer ‘Make a Difference – Teach and Learn with Technology’. Nicole er stærkt engageret i fakultetsforankret strategisk arbejde, og er dybt involveret i at skabe fremtidens undervisning bl.a. som projektstyregruppemedlem i både KUs strategi 2023 projekt ’Digitalisering af Uddannelse’ og i det UFM finansierede projekt ’Digital Sundhed og Data’.

Kort sagt, Nicole Schmitt er akademiker i ordets bedste betydning, fordi hendes tilgangsvinkel til såvel undervisning som forskning er gennemsyret af systematisk analyse og refleksion og en personlig drivkraft mod videndeling, som er stærkt motiverende for dem, hun omgiver sig med. Nicole Schmitt er professor MSO inden for “Blended Learning and Engagement in Education” og viceinstitutleder for undervisning ved Biomedicinsk Institut, Københavns Universitet. Hun blev kåret som Årets underviser 2020 ved KU - ‘Årets Harald’.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 26. september 2021