Gå til indhold

Rektorkollegiet for universiteternes indstilling af Mads Pagh Nielsen til Undervisningsprisen 2023

Danske Universiteter indstiller lektor og viceinstitutleder Mads Pagh Nielsen fra Institut for Energi, Aalborg Universitet, til Undervisningsprisen 2023

Lektor Mads Pagh Nielsen er et særsyn som underviser, da han kombinerer undervisning af højeste karat med roller som studieleder og viceinstitutleder og samfundskritisk energiforskning og et stort engagement i udviklingen af danske virksomheder inden for grøn omstilling. Kombinationen betyder, at Mads Pagh Nielsens undervisning har stor relevans for de studerende. Samtidig er han med til at udvikle det arbejdsmarked, de studerende skal ud på efter studietiden.

Mads Pagh Nielsen bidrager til de studerendes uddannelse med undervisning, hvor viden og eksempler fra forskning og erhvervssamarbejde tydeliggør sammenhængen til den kontinuerlige udvikling af fremtidens bæredygtighed. Et eksempel er den årlige Energy Camp, som Mads Pagh Nielsen står bag, hvor studerende mødes med virksomheder og forskere for i fællesskab over to intense dage at udvikle tværfaglige forslag til at løse centrale energiudfordringer. Mads Pagh Nielsen ved intet bedre end ”at se lyset blive tændt i de studerendes øjne”, når de forstår stoffet og den større sammenhæng, og de mærker hans egen glæde ved emnet. Mads Pagh Nielsen insisterer på, at de studerende får medejerskab i undervisningen, hvor de skal dele erfaringer med at begå og lære af fejl for sammen at sætte den akademiske barre højt. Målet er at opnå teknologiske kvantespring, som er nødvendige for den grønne omstilling.

I 2000 tog Mads Pagh Nielsen initiativ til et uddannelsesforløb i brint og brændselsceller, som også i dag spiller en væsentlig rolle ift. at uddanne ingeniører bl.a. i P2X-teknologier. Og fornylig har han gennemført en master i offentlig ledelse, hvor han interviewede studerende og kollegaer for at finde frem til deres motivation. Mads Pagh Nielsen har også igangsat arbejdsgange for sparring, peer review, samarbejde og rotation underviserne imellem på instituttet for, at undervisningen bliver en teamindsats i konstant udvikling. Mads Pagh Nielsen udvikler systematisk sin undervisning på baggrund af sparring fra såvel kollegaer som studerende, som altid inviteres til at give Mads Pagh Nielsen feedback.

Mads Pagh Nielsen er projektleder for leadENG, hvor de studerende på tværs af ingeniørretninger løser konkrete udfordringer inden for bl.a. vindmølleteknologi og energilagring. I 2022 modtog projektet den anerkendte undervisningspris QS Reimagine Education Award for bedste undervisningstiltag i Europa. Det viser, at Mads Pagh Nielsen har et ønske om og en vilje til at sprede pædagogisk undervisningsudvikling ud over de nationale grænser.

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024