Gå til indhold

Outlook rapport: 'Designing a happier student life for better learning'

Inspiration og viden om, hvordan man kan styrke de studerendes trivsel og skabe de bedste forhold for akademisk læring og personlig udvikling.
Outloog rapport 'Designing a happier student life - forside
Denne Outlook-rapport fokuserer på forbedring af trivsel og sundhedsfremmende initiativer. Den præsenterer:

  • initiativer, der fokuserer på trivsel og en styrkelse af elevernes resiliens;
  • eksempler fra fremtrædende amerikanske universiteter;
  • forslag til, hvordan man kan overføre disse praksisser i en dansk kontekst.

Danmark har et internationalt ry for konsekvent at blive rangeret som en af de lykkeligste nationer i internationale trivselsundersøgelser. Den globale fortælling om, at danskerne er de lykkeligste mennesker i verden, er blevet et brand, der eksporteres til hele verden. 

På trods af, at Danmark traditionelt ligger højt på listen over verdens lykkeligste lande, viser den nuværende globale tendens med stigende dårlig mental sundhed, især blandt unge, sig også i Danmark. En ud af fem studerende i Danmark føler sig stressede, og en ud af ti studerende i Danmark føler sig ensomme i løbet af deres liv på en videregående uddannelse.

Flere initiativer i USA er rettet mod at forbedre elevernes mentale sundhed
og trivsel, da forskning har vist, at de studerendes trivsel har en enorm indflydelse på deres uddannelsesrejse, og hvor succesfulde de bliver.

Data viser, at lykkelige personer har succes på tværs af flere livsområder, herunder:

  • parforhold
  • venskab
  • indkomst
  • arbejde
  • sundhed

Når de studerende føler sig glade, oplever en følelse af at høre til og føler sig set, er der større sandsynlighed for, at de udvikler koncentration og motivation samt evner til at overkomme vanskeligheder, udvikle modstandsdygtighed, har bedre forhold til andre og generelt leverer en højere akademisk præstation.

Outlook'en er skrevet i samarbejde med Innovation Centre Denmark i Silicon Valley og Boston og bygger på fem case-beskrivelser, der er blevet lavet igennem hele projektforløbet. 

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024