Gå til indhold

Fremtidens samfundsvidenskabelige uddannelser: styrket innovation, partnerskab og beskæftigelsesegnethed

Forsideillustrations tekst mangler
Rapport til Videnskabsministeriet udarbejdet af Arbejdsgruppen vedrørende fremtidens samfundsvidenskabelige uddannelser.
: 08. april 2005
: Aarbejdsgruppen vedrørende fremtidens samfundsvidenskabelige uddannelser. Videnskabsministeriet
: 37

Om publikationen

Danske samfundsvidenskabelige uddannelser har det grundlæggende godt. Den store vækst i antallet af kandidater er stort set blevet opsuget af arbejdsmarkedet. Spørgsmålet er imidlertid, om godt er godt nok? Det er det spørgsmål, som en uafhængig arbejdsgruppe nedsat af Videnskabsministeriet har søgt at besvare.

Fremtidens nøgleord er innovation og partnerskab, hvis de samfundsvidenskabelige kandidater skal rustes med solid beskæftigelsesegnethed til et globalt arbejdsmarked.

Arbejdsgruppen kommer frem med i alt ti overordnede anbefalinger og herunder cirka 30 gode råd, til hvordan fremtidens samfundsvidenskabelige universitetsuddannelser skal indrettes.

Arbejdsgruppen foreslår også flere aftagerpaneler og alumneforeninger, en strategisk tilgang til efter- og videreuddannelse, en større kobling mellem uddannelse og erhvervserfaring og forbedret studie- og karrierevejledning.

Endelig anbefales en produktudvikling af undervisnings- og eksamensformer, et nationalt forum for uddannelsesforskning og et 'pædagogisk rejsehold', der skal hjælpe med at forbedre undervisningen.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 22. februar 2013