Gå til indhold

Østergaard: Universiteter skal forpligte sig på bedre kvalitet og sammenhæng

Uddannelsesminister Morten Østergaard præsenterer den 16. januar den første del af de udviklingskontrakter, der udstikker retningen for de danske universiteter de kommende tre år – på de enkelte universiteters egne vilkår.

De fire overordnede mål, der udstikkes af regeringen, bliver bedre kvalitet, bedre sammenhæng, hurtigere færdiggørelse og øget innovationskapacitet.

– Vores prioritering er klar – bedre og mere uddannelse er afgørende for vækst og velstand i fremtiden, og vi skal have flere unge igennem og have dem hurtigere og bedre rustet ud på arbejdsmarkedet. En forudsætning for det er blandt andet mere kvalitet og en bedre sammenhæng både internt i uddannelsessystemet og i forhold til erhvervslivet, siger Morten Østergaard:
– De studerende har de senere år vist, at de har viljen til at komme hurtigere igennem, men for eksempel skal vi rydde op i de blindgyder, der er i dag, så de studerende får bedre mulighed for at sammensætte deres uddannelser på kryds og tværs uden at blive begrænset af barrierer som krav om supplering og dårlige muligheder for meritoverførsel. Det kunne også handle om at begrænse frafald ved bedre vejledning eller bedre forventningsafstemninger ved uddannelsesstart. Vi skal også gøre det langt nemmere for de unge at sætte tempoet op eller eksempelvis genvinde tabt tid, siger han, men peger på, at det aldrig må blive på bekostning af kvaliteten, der er et selvstændigt mål i udviklingskontrakterne:
– Det er en central opgave for universiteterne at sikre kvaliteten i uddannelserne og dermed sikre dygtige dimittender til arbejdsmarkedet. Det kan handle om flere undervisningstimer, men eksempelvis også om at ruste de unge bedre til det arbejdsmarked, der venter dem, og derfor er det sidste, pligtige mål også, at der skal skabes en højere innovationskapacitet på universiteterne – herunder samarbejde med erhvervslivet om videnoverførsel.

Som et led i regeringens ønske om deregulering bliver det hvert enkelt universitet, der skal komme egne forslag til, hvordan man lokalt vil forsøge at nå målene.

– Der skal stilles krav, og der skal leveres resultater, for universiteterne spiller en vigtig rolle i samfundet og skal bidrage med løsninger på de store udfordringer, vi står over for, men vi har brug for dynamiske universiteter i konstant udvikling, og det fremelsker man ikke med stram styring og et indviklet reguleringsregime, men ved større frihed og tillid. Vores tilgang til udviklingskontrakterne er udtryk for, at jeg tror på, at det er dem, der sidder med udfordringerne ude på universiteterne, der også er bedst til at finde løsningerne, siger Morten Østergaard.

Udover de fire overordnede mål, der er ens for alle universiteter, vælger hvert enkelt universitet tre – fem selvvalgte mål, der kan variere fra universitet til universitet.


For yderligere oplysninger, kontakt pressesekretær Ingeborg Nielsen, tlf. 2211 0200.