Gå til indhold

Udflagningen i bakgear – tøj og tilbehør produktion i Danmark

Vi skal have beklædnings og tilbehørsproduktionen tilbage til Danmark. Nye teknologier og bæredygtige processer kan skabe arbejdspladser i SMV´er og nye muligheder for iværksættere.

Indsendt af

Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning

Resumé

Vi skal have beklædnings og tilbehørsproduktionen tilbage til Danmark. Nye teknologier og bæredygtige processer kan skabe arbejdspladser i SMV´er og nye muligheder for iværksættere. Mange års outsourcing har frataget os grebet om at skabe innovation i down stream processer og udvikle vores stærke danske håndværks-kompetencer til gavn for branchen.

Ved at insource produktion til Danmark igen, skaber vi samtidig en stærk branding-effekt af ’Made in Denmark’, for fordelene ved at kunne styre kemikalieforbrug og reducere transportomkostninger kan gøre Danmark førende indenfor bæredygtig produktion af beklædning og tilbehør.

Udfordring og muligheder

Beklædningsindustrien var en af de første produktioner, som blev outsourcet til lavtlønslandene i 90’erne (først Østeuropa, senere Asien). Siden er 20.000 jobs mistet i industrien i DK. Konsekvenser af den outsourcede produktion ses nu:

  • Kompetencer indenfor metervarer/materialer, tilskæring og nye bæredygtige produktionsteknologier er en mangelvare. Når fabrikker ikke ejes af danske brands, men produktionen bookes på forskellige fabrikker rundt i verden, går meget innovation i disse down stream aktiviteter tabt. 
  • Ved outsourcing er det svært at styre, hvilke kemikalier, der bruges i fremstillingsprocesserne. Se fx Greenpeaces rapport om NPE, som er forbudt i Europa, men tilladt at importere i tøj fra ikke-europæiske lande.
  • Underleverandører til beklædningsindustrien, fx små håndværksvirksomheder, har haft dårlige vilkår, faggrupper som i årene med produktion i Danmark tilførte værdi, fordi de var helt tæt på produktionen. 
  • Danske SMV’er kommer ofte bag i køen i Fjernøsten, fordi deres ordrer er små og et stadigt større hjemmemarked i produktionslandene efterspørger produktionskapacitet. Et stærkt stigende antal producenter i Kina og Indien sælger deres egne brands direkte til det Europæiske marked. Det vil snart påvirke konkurrenceforholdene for danske brands.
  • Forbrugerefterspørgsel på bæredygtige produkter er stigende.  Det har store miljøomkostninger at producere under forhold, som ofte er meget mindre reguleret end i EU og aktivistiske organisationer som fx Greenpeace synliggør stadig mere effektivt miljø-uvenlige praksisser. På nærmarkeder har man bedre kontrol med miljøpåvirkninger som kemikalie- og ressourceforbrug samt spildevandsrensning.
  • Store tøjkæder lancerer nu genbrug. Forbrugerne får rabat for brugt tøj som, hvis det er i dårlig stand, transformeres til fibre, der kan bruges i nye produkter.
  • Foruden konkrete miljøfordele ved ikke at transportere varer over lange afstande, er der også de fordele, at leveringstid og transportudgifter reduceres. Desuden lettes kommunikationen i produktionsprocessen, hvilket kan betyde færre fejl og bedre kvalitet.
  • Sociale medier, smart phones etc. har skabt en hel ny adfærd med mere dag-til-dag-efterspørgsel og spontane indkøbsmønstre. Skal virksomheder imødekomme dette er det en fordel at producere lokalt, hvor man hurtigt kan indarbejde ændringer og levere i en fart. Der er således en forretningsmæssig fordel ved at være tæt på de markeder, som efterspørger produkter og services.    

Websitet makeitbritish.co.uk understøtter produktion i UK og flere store interna-tionale engelske brands har nu insourcet dele af deres produktion til UK.

Målsætning

Etablere et partnerskab, der kan arbejde med produktionsprocesser baseret på nye teknologier, så der med fordel skabes lokal og bæredygtig beklædnings og tilbehørsproduktion i Danmark.

Fokus på mellem-/højprissegmentet, der giver plads til fleksibel produktion og håndarbejdsmæssige traditioner. Herunder at indarbejde ny viden i produkter og skabe samarbejde på tværs af små virksomheder, der kan byde ind med nye ideer og kreative løsninger til SMV´erne. Produktion i DK skaber en god platform for nye iværksættere, som ofte har for små serier de første år til, at udenlandske producenter ønsker dem som kunde.
Forventning: 30% af produktionen til mellemsegmentet sker i DK efter 3-5 år.

Innovationsbehov

Der skal sammensættes et partnerskab med kompetencer fra forskellige led af værdikæden med en tidshorisont på 3-4 år. Forskere inddrages, bl.a. inden for robotter, laser, sensorer, nye materialer, og bæredygtigt design. En videnspartner fra Hong Kong Research Institute of Textiles and apparel (forsker i optimering af produktionsprocesser i beklædningsbranchen) deltager som udenlandsk partner.

Desuden behov for at forske mere i bæredygtighed som løftestang til udvikling af nye services og systemer, som binder leverandører og brugere tættere sammen udnyttelse af lokale ressourcer og håndværksmæssige kompetencer. Håndværkets DNA kan medvirke til at give mode-og tekstilbranchen ny kulturel tyngde.

Der indgås partnerskaber med relevante danske partnere, bl.a. Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning og partnere herfra: Teknologisk Institut (tekstil og robotteknologi), TEKO/VIA UC, Kunstakademiets Designskole, Designskolen Kolding og Alexandra Instituttet. Desuden: Robo Cluster og Syddansk Universitet (afdeling for robotteknologi), DELTA, Dansk Mode & Textil, Dansk Producentforening, D2Innovate og partnere.

De danske forudsætninger

Der er stadig få kompetencer tilbage i Danmark med indgående indsigt i produktion af beklædning og tilbehør. Disse mobiliseres sammen med danske virksomheder, som ejer produktion i udlandet og udenlandske eksperter. Sammen med branchen opføres produktionsanlæg, der skal virke som udgangspunkt/showcase for udvikling af fremtidens produktionsanlæg i Danmark.

Udvikling og forskning i processer, hvor ny teknologi afprøves og evalueres. Danske og internationale teknologiske eksperter vurderer og evaluerer processer og omkostninger. Uddannelserne inddrages og justeres ift. behovet for fremtidige kompetencer. Designskolen Kolding vil kunne understøtte arbejdet via et nyt laboratorium for udvikling af det gode håndværk.

Effekter og potentialer

Insourcing skaber/øger beskæftigelse i selve produktionen og hos underleveran-dører, samarbejdspartnere og nye iværksættere, som får mulighed for at sætte små serier i produktion i DK.  Flere iværksættere får markant betydning for beklædningsbranchen - efter finanskrisen er mikrovirksomheder næsten uddøende og branchen har de sidste 4-5 år manglet disse, da de traditionelt er nye up coming brands, der skal vokse og blive de næste SMV'er.

Der forventes store innovationer i produktionsprocesserne. Dels ressource-besparende, dels ved at udvikle nye og mere bæredygtige metoder.  Også branding-mæssigt vil indsatsen skabe en stærk værdi, hvor ’Made in Denmark’ kommer til at stå stærkt i både national og international markedsføring.

 

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 05. marts 2013