Gå til indhold

Smart trafik, transport og mobilitet – udvikling af et responsivt og informerende infrastruktursystem

Målet med denne innovationsindsats er at skabe et trafikinformationssystem kaldet Smart Trafik, der opsamler data om de spor trafikken afsætter, behandler disse data og giver den enkelte trafikant mulighed for at træffe informerede valg før og under rejsen.

Indsendt af

Aalborg Universitet

Resumé

Målet med denne innovationsindsats er at skabe et trafikinformationssystem kaldet Smart Trafik, der opsamler data om de spor trafikken afsætter, behandler disse data og giver den enkelte trafikant mulighed for at træffe informerede valg før og under rejsen.

Et responsivt infrastruktursystem monitorerer og stiller data til rådighed for brugerne og skaber dermed bedre kapacitetsudnyttelse, mere miljøvenlig systemanvendelse samt individualiserede og optimerede informationsstrømme og dermed et mobilt hverdagsliv og livsrum med øget livskvalitet. Indsatsområdet er baseret på danske forskningsmæssige styrkepositioner indenfor trådløse teknologier, datamanagement, geodata, trafikledelse, mobility management og by- og mobilitetsplanlægning.

Området vil bidrage til at mindske trafikkens samfundsmæssige omkostninger og med denne indsats vil danske SMV’er få gode muligheder for at for at styrke den eksport, der allerede i dag findes på området.

Udfordring og muligheder

Intet tyder på, at efterspørgslen efter mobilitet vil aftage i de kommende år. Det betyder, at trafikken også i de kommende år må forventes at stige. Det giver en lang række udfordringer, både ift. transportsystemets kapacitet og regularitet og i forhold til trafikkens afledte miljøkonsekvenser - i Danmark og i resten af verden. Disse udfordringer kan imødekommes på mange forskellige måder. Med dette forslag vil vi anvende IKT til bedre trafikinformation for derved at få trafikanterne til at foretage valg, der giver fordele for den enkelte trafikant, men også for samfundet i form af bedre udnyttelse af transportsystemet og mindsker trafikkens miljøpåvirkning. Transportsektoren udgør 8% af BNP og den centrale udfordringen er dermed at begrænse negative eksternaliteter af transporten samt at øge de innovationsskabende og forretningsmæssige potentialer ved hjælp af Smart Trafik.

Målsætning

Trafikanter og køretøjer, der bevæger sig, afsætter forskellige former for digitale spor. Smart Trafik "lytter" til disse spor, behandler dem og efterfølgende informerer trafikanterne om trafikken og trafikanternes muligheder for at foretage den hurtigste, mest behagelige og mest sikre rejse fra A til B. Smart Trafik er et innovativt trafikinformationssystem, der indgår en "noget for noget" aftale med trafikanterne – "du deler dine spor med os og til gengæld får du valide informationer, der gør dig i stand til at optimere din færden i forhold til dine ønsker". Nogle spor vil være baseret på anonyme data medens andre vil kræve en ”kontrakt” med trafikanten.

Der findes i dag systemer, der gør det samme, men disse er delsystemer, der kun lytter til en enkelt kilde og måske også kun informerer til udvalgte trafikanter, der ønsker at betale for at få eksklusiv information. Smart Trafik er et åbent system, der både informerer trafikanterne direkte, men som også lægger informationerne ud til fri afbenyttelse efter principperne for open data, således at andre kan arbejde videre på data både til trafikinformationsformål, men også til helt andre formål, hvor det giver merværdi at have kendskab til trafikkens afvikling såvel i realtid som historisk.

Innovationsbehov

Som anført ovenfor findes der i dag en række trafikinformationssystemer, men de er i høj grad "stand alone" systemer, der ofte basere sig på en enkelt eller få datakilder. Der er behov for systemer, der på en kosteffektiv måde kan opsamle data fra mange forskellige kiler, behandle og integrere dem til valide trafikinformationer til den individuelle trafikant – hvad enten trafikanten er bilist, cyklist, bruger af den kollektive trafik eller kombinere de forskellige transportmidler.

Mere specifikt baseret på en lang række datakilder: (1) GPS data fra kørende biler, (2) Data for mobiltelefonnettet, (3) Sensorer på vejnettet, traditionelle som spoler, radar og kamera, men også sensorer som aflæser unikke numre på radioer i passerende elektronik – fx en Bluetooth radio i en mobiltelefon. (4) Digitale kort (5) Hændelsesregistreringer fra Trafikcentre mv. Den nødvendige forsknings- og innovationsindsats vil ligge indenfor følgende områder: Mobilkommunikation, Datamanegement, Trafikledelse, Trafikkens miljøkonsekvenser, Trafikinformation, Mobility Management og By- og Mobilitetsplanlægning. En sådan indsats må gå hånd i hånd med et samarbejde med allerede etablerede aktører på markedet, såvel offentlige som private, med henblik på at sikre, at udviklingen på området optimeres både i forhold til at få størst mulig mobilitet for færrest mulige miljøomkostninger i en dansk kontekst, men også for at støtte danske virksomheder i at udvikle og sælge løsninger på et område, der er i kraftig vækst på det globale marked.

Smart Trafik rummer også innovations- og forretningspotentialer omkring udvikling af lokationsbaserede services. Det er vigtigt at understrege, at disse områder ikke er markedsdrevene i traditionel forstand. Årsagen hertil er, at der er stor forskel på hvilke trafikinformationer, der er optimale for den enkelte, og hvilken information der fra et samfundsmæssigt perspektiv giver den bedste trafikafvikling. Datakilderne til det skitserede system findes i vid udstrækning allerede, det handler derfor primært om at indsamle og behandle disse data og formidle resultaterne til trafikkanterne. Derfor er tiden fra forskningsindsats til markedsintroduktion relativ kort.

De danske forudsætninger

Danmark har de forskningsmæssige styrkepositioner indenfor ovennævnte faglige områder, der er nødvendige for at løfte området. Samtidig er der i Danmark en række SMV’ere, der allerede er etableret indenfor området og vil kunne indgå i en sådan satsning, der bør tage afsæt i EU reglerne om Pre-commercial Procurement. Endelig kalder også den danske transportsektor på effektiv trafikinformation til at reducere trængsel og formindske transportens miljøkonsekvenser. Af konkrete samarbejdspartnere (endnu ikke formaliseret) påtænkes; Gatehouse, Blip Systems, N-Tec samt flere mindre Nordjyske virksomheder fra den tidligere Nordjyske Mobilklynge, Teknologisk Institut samt DTU Transport.

Effekter og potentialer

Effekterne er åbenlyse: En mere effektiv indenlands transportsektor til gavn for landets økonomiske udvikling, men også et bidrag til reduktion af sektorens miljøpåvirkning. Dertil kommer, at et godt hjemmemarked på dette område vil give danske IT virksomheder gode muligheder for udvikling af produkter, der kan sælges på et globalt marked, der er i rivende udvikling. Det moderne hverdagsliv er i stigende grad mobilt og en bedre informations- og koordinationsplatform baseret på teknologier, som allerede benyttes, vil gavne den fysisk-funktionelle trafikafvikling, såvel som brugernes muligheder for at tilrettelægge og organisere et mobilt hverdagsliv og livsrum med større livskvalitet. Brugeren vil efter implementering af Smart Trafik opleve mindre spildtid, større indflydelse på egne vilkår og mulighed for nye services og produkter til forbrug under vejs. Særligt sidstnævnte forhold omkring udvikling af nye services og produkter knyttet til en øget faktisk mobilitet i et system, hvor brugerne allerede bærer de grundteknologier, som skal anvendes, er et underudviklet potentiale i erhvervsøkonomisk forstand. Innovationspotentialet samt de kommercielle muligheder her indenfor vil være en ny type effekter af denne satsning.