I et stort antal af verdens byer er der områder, som er socialt dysfunktionelle og giver anledning til fx tomme boliger, kriminalitet, social uro m.v. Meget peger på, meget på, at den fysiske indretning af udearealerne kan have en afgørende betydning både for problemernes opståen og løsning.
Transport, logstik og livsrum
Du kan downloade alle INNO+ indspil, der relaterer sig til temaet Transport, logstik og livsrum her.
Der er behov for en mere holistisk tilgang til energi i transportsektoren, hvor der fokuseres på hele værdikæden ift. fremstilling, brug og bortskaffelse af innovative brændsler, disses distribution og køretøjer.
Forslaget omfatter innovation inden for design, nybygning, retrofitting og operation af skibe med henblik på at være på forkant med imødekommelse af nye og fremtidige krav til reduktion af miljø- og klimapåvirkning fra skibstransport.
KEA indgår i projekter, der involverer lokalbefolkning, Københavns Kommune, private virksomheder, internationale og nationale anerkendte forskere for at udvikle bæredygtige løsninger til byudviklingens udfordringer.
Fremtidens vækst er afhængig af et velfungerende mobilitetssystem. Men mobilitetssystemet skal udvikles indenfor begrænsede finansielle ressourcer og indenfor rammerne af tilladelige drivhusgasemissioner.
Den maritime branche peger på, at der i fremtiden er skærpede krav til operation og sammentænkning af forskellige systemer og delkomponenter i enheder som f.eks. skibe og offshoreenheder.
Nøglen til et fremtidigt succesfuldt intermodalt transportsystem for gods ligger i lang højere grad indenfor organisering og optimering af de processer, der styrer godsstrømmene. Dette kræver en helt ny tilgang til organisering af transport.
Det foreslås, at der etableres en fælles dansk maritim udviklingsplatform, der Integrerer samarbejdet mellem de danske maritime virksomheder og leverandører inden for udvikling af forretningsmodeller, teknologier, services og servicesystemer (servicecertifikater).
Udfordringerne forbundet med brugen af fossile brændstoffer er velkendte, og vejen til et fossilfrit samfund går over udvikling af mere energieffektive og -besparende teknologier, vedvarende energikilder, mere optimale energisystemer og mere viden om forbrugeradfærd.
Målsætningen er, at skabe grundlag for konkurrenceevneforbedringer for Det Blå Danmark med henblik på en større beskæftigelse og valutaindtjening.
Befolkningstilvæksten i de store byer giver et stigende pres på byernes funktionalitet, samt en udfordring i at opretholde natur og grønne områder i byerne, som kan være med til at fremme sundhed og livskvalitet.
Dette projekt peger på lokalområdet som lokalitet for øget fysisk aktivitet. Det teoretiske udgangspunkt er, at små og fleksible tiltag placeret dér, hvor borgerne bor, vil fremme den fysiske aktivitet generelt.
Der foreslås igangsat en række indsatser, der skal udvikle og udnytte de globale muligheder, som skabes gennem udvikling af en ny generation af integrebart navigations- og kommunikationsudstyr til skibe. Løsningerne skal skabe højere sejladssikkerhed og samtidig højne produktiviteten om bord.
Nye miljørigtige og effektive transportløsninger for varer og personer og udvikling af nye arbejdsformer, som reducerer behovet for pendling.
Trængsel er en stor samfundsmæssig udfordring både i Danmark og i mange andre lande. IT-baserede løsninger i form af intelligente transportsystemer (ITS) kan på forskellig vis bidrage til at lette trafikafviklingen.
En fokuseret samfundsvidenskabelig forskning om klimaudfordringen for skibsfarten skal tilvejebringe ny viden til udnyttelse af de kommercielle muligheder ved den globale klimaudfordring for den danske maritime sektor.
Udvikling af løsning for etablering af landstrøm til krydstogtskibe for at sikrer en minimal CO2 og NOX udledning nær byområder. Dette vil resultere i renere luft og dermed mulighed for byudvikling når relevante havneområder.
Den globale arbejdsdeling betyder bl.a., et styrket behovet for effektiv logistik og distribution af varer til markeder i hele verden.
En indsats for maritim motorteknologi, der radikalt kan forandre systemer til fremdrift af oceangående skibe, for at nedsætte deres miljøbelastning og forbedre søtransportens økonomi.
En fokuseret innovationsindsats skal i et bredt samfundspartnerskab udvikle og implementere økonomisk og miljømæssigt effektive løsninger, som i de kommende år kan reducere dansk skibsfarts udledning af CO2 med 20 procent i 2020 og 30 procent i 2025.
Havvindmølleindustrien er en branche i stærk vækst både på europæisk og globalt plan. Op- og udbygning af vindmølleparker er i rivende udvikling, og danske rederier er store aktører i denne branche.
Miljø- og klimaforandringer har medført et øget fokus på miljørigtig adfærd og praksis i forbindelse med drift af skibe, og dette har skabt behov for nye løsninger for rederierne baseret på grønne værdier.
For at kunne implementere ny grøn teknologi på det maritime marked er der behov for at teste og tilpasse en række maritime virksomheders produkter, løsninger og serviceydelser i de reelle driftssituationer.
De maritime aktiviteter i Arktis er stigende. Danmarks interesser i Arktis og Grønland giver et stærkt incitament for at udnytte den stigende aktivitet til innovation.
Der er betydelige driftsøkonomiske og miljømæssige fordele ved skibe bygget i letvægtsmaterialer som fx komposit. Brændstofforbruget og udledningen af drivhusgasser er væsentligt lavere ved konstruktioner med letvægtsmaterialer frem for med tungere materialer som aluminium og stål.
Omstilling til grøn transport repræsenterer en global samfundsudfordring med en unik kombination mellem eksisterende/potentielle danske erhvervsmæssige styrkepositioner og et stort internationalt vækstpotentiale med deraf følgende positive vækst og beskæftigelsespotentialer til følge.
Målet med denne innovationsindsats er at skabe et trafikinformationssystem kaldet Smart Trafik, der opsamler data om de spor trafikken afsætter, behandler disse data og giver den enkelte trafikant mulighed for at træffe informerede valg før og under rejsen.
Klimatilpasningen kræver en strategisk tilgang, som er i stand til at sammentænke en række forandringsprocesser på en sådan måde at byens funktionsmåde bliver mere bæredygtig, mere i overensstemmelse med aktuelle livsformer og forventninger til bylivet.
I FN´s søfartsorganisation, IMO, her man de sidste 4-5 år arbejdet med at etablere regulering for skibes CO2 udslip. De nye regler betyder at nye skibe fremover ikke må overskride en grænseværdi for deres CO2 udslip per ton dødvægt per sømil.
Already today 30% of the cost of most products is due to transportation and delivery of goods to stores or end-users. The process is by far not optimized. There is a tremendous opportunity to consider new methods in optimization and algorithms.
Handlinger tilknyttet webside