Gå til indhold

Styrkelse af dansk eksperimentel hydro- og aerodynamik samt skibssimulerings ekspertise

I FN´s søfartsorganisation, IMO, her man de sidste 4-5 år arbejdet med at etablere regulering for skibes CO2 udslip. De nye regler betyder at nye skibe fremover ikke må overskride en grænseværdi for deres CO2 udslip per ton dødvægt per sømil.

Indsendt af

Danmarks Rederiforening

Resumé

I FN´s søfartsorganisation, IMO, her man de sidste 4-5 år arbejdet med at etablere regulering for skibes CO2 udslip. De nye regler betyder at nye skibe fremover ikke må overskride en grænseværdi for deres CO2 udslip per ton dødvægt per sømil. Denne værdi betegnes skibets Energi Effektivitets Design Indeks, EEDI, og reglerne trådte i kraft 1. januar 2013. For at undgå at EEDI ikke overskrides, vil skibe fremover blive udstyret med mindre fremdrivningseffekt med øget risiko for at de ikke kan klare at sejle eller manøvrere i dårligt vejr.

Dette medfører formentlig, at den nye EEDI lovgivning vil blive suppleret med krav til skibes fremdrivningseffekt og manøvreevne af hensyn til deres sikkerhed. For at kunne analysere denne meget komplekse problemstilling har Danmark nogle stærke faglige kompetencer hos FORCE Technology i Lyngby, hvor skibe kan afprøves ved modelforsøg og efterfølgende testes i en skibssimulator, hvor manøvreevnen vil kunne testes/simuleres under forskellige vejrforhold. Det er det problemkompleks der ønskes løst gennem dette projekt.

Udfordring og muligheder

Danmark har gennem en årrække været førende inden for manøvresimuleringer via en helt speciel ekspertise hos FORCE Technology i Lyngby, hvor man har opbygget et stærkt center for skibssimuleringer kombineret med ekspertise inden for skibsmodelforsøg.

Danmark har tillige deltaget meget aktivt i tilblivelsen af EEDI lovgivningen og har indgivet mange dokumenter til arbejdet i IMO og har derfor sat et stort aftryk på reglerne. Det vil derfor være nærliggende at fortsætte dette arbejde bl.a. ved at kunne give et bidrag til belysning af risikoen ved at have for lav fremdrivningseffekt og en utilstrækkelig manøvreevne i dårligt vejr.

En løsning på det beskrevne problem kan tænkes at blive at skibe fremover skal igennem en standard manøvresimulering, der viser at skibet har den fornødne manøvreevne. På det felt kan FORCE Technology via deres ekspertise stå meget stærkt internationalt i markedet for modelforsøg med udgangspunkt i de nye CO2 emissionskrav via arbejdet i IMO. Dette vil give FORCE Technology nye internationale forretningsmuligheder.

Målsætning

Forslaget skal sikre at skibe fremover vil have den nødvendige fremdrivningseffekt og manøvreevne, så størst mulig sejladssikkerhed opnås med deraf mindsket risiko for tab af menneskeliv samt forebyggelse af skibsgrundstødninger med risiko for forurening af havet.

Innovationsbehov

Det har stor betydning at Danmark kan gøre sig gældende indenfor maritim forskning og udvikling, specielt indenfor området skibsmodelforsøg og dertil relateret softwareudvikling, som vi har haft tradition for gennem mere end 50 år, siden FORCE Technology i sin tid blev grundlagt (1959).

For at kunne opnå den bedste position for at kunne videreudvikle denne ekspertise foreslås inddragelse af forskere på DTU, hvor man arbejder med beregningsmetoder til bestemmelse af skibes ekstra fremdrivningseffekt ved sejlads i bølger.

Da de praktiske aspekter vedr. sejlads også skal inkluderes i arbejdet vil det også være naturligt om der inddrages repræsentanter fra rederierhvervet og lodserier, herunder navigatører med erfaring og interesse for emnet. Disse navigatører vil kunne bistå under manøvresimuleringerne.

Da arbejdet vedr. EEDI allerede er i gangsat af IMO, skal et sådan udviklingsarbejde igangsættes hurtigst muligt.

Forudsætninger

Som det ses har Danmark via sin mangeårige erfaring oplagte forudsætninger for at kunne bidrage til løsning af grundudfordringen med at sikre at fremtidens skibe har tilstrækkelig fremdrivningseffekt og fornøden manøvreevne. Tillige har Danmark forudsætningen for at lade et sådan udviklingsarbejde få afsmittende effekt på vort engagement i international regeludvikling primært i IMO, idet vi indtil nu har bidraget med mange input i det internationale regelarbejde.

Effekter og potentialer

Dette forslag vil 1) fremme regeringens vision om at gøre Danmark til Europas Maritime Centrum ved at fremføre gennembearbejdede forslag til regelværket i fx IMO og 2) sikre at FORCE og DTU understøtter det Blå Danmark med unik forsknings- og udviklingsbaseret teknologisk service der skal sikre erhvervet en spydspids position og forbedret konkurrenceevne samt stor innovationskraft.

Danmark vil samtidig forstærke sin position i IMO som en af de nationer, der leverer forhandlingsinput at høj faglig standard. FORCE Technology vil få endnu et kompetenceløft som kan være med til at sikre forskningsinstitutionens fortsatte eksistens i et hårdt internationalt konkurrencefelt.