Delanalyse 1b: Almen dannelse i læreruddannelsen
: Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
: 2018
: 33
Delanalyse 1b belyser, på hvilken måde professionshøjskolerne har styrket undervisningen i Almen dannelse/Kristendomskundskab, Livsoplysning og Medborgerskab (KLM), og på hvilken måde professionshøjskolerne har tydeliggjort almen dannelse som et element i undervisningsfagene på læreruddannelsen.
Analysen bygger blandt andet på vurderinger af bekendtgørelsens kompetencemål og eksempler på litteraturlister foretaget af norske og svenske fageksperter samt på fokusgruppeinterview med undervisere og studerende. Analysen udgør en del af datagrundlaget i den samlede evaluering af læreruddannelsens stærke og svage sider, som en ekspertgruppe med nordisk deltagelse har ansvaret for. Ekspertgruppen aflægger sin endelige evalueringsrapport inden udgangen af 2018.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet udarbejdet de første to delanalyser til evalueringen af læreruddannelsen.
Kontakt
Handlinger tilknyttet webside