Gå til indhold

Kvalitetssikring af tværnationale uddannelser

Alle, der arbejder med videregående uddannelser på tværs af grænser, bør sætte sig ind i OECD og UNESCO’s retningslinjer for kvalitetssikring af tværnational uddannelse.

For at beskytte de studerende og andre parter mod tvivlsomme udbydere og underlødige uddannelser på et globalt marked for uddannelse udarbejdede UNESCO og OECD i 2005 retningslinjer for, hvordan regeringer, organisationer og uddannelsessteder sikrer kvalitet i tværnational videregående uddannelse. Disse retningslinjer – "Guidelines for Quality Provision in Cross-Border Higher Education" – skal også fremme, at tværnational uddannelse imødekommer den enkeltes behov såvel som sociale, økonomiske og kulturelle behov i de enkelte lande.

Hvilke uddannelser er omfattet?

OECD og UNESCO’s retningslinjer dækker al videregående uddannelse på tværs af grænser, uanset om det er den studerende eller uddannelsen, der krydser de nationale grænser. Uddannelse på tværs af grænser – "tværnational uddannelse" – er altså et videre begreb end "transnational uddannelse".

Retningslinjerne omfatter uddannelse udbudt af såvel offentlige som private institutioner, enten som fjernundervisning eller som konfrontations-
undervisning på et udenlandsk uddannelsessted i udlandet eller et udenlandsk uddannelsessted i den studerendes eget land.

Anbefalinger til alle aktører om at sikre kvalitet

Retningslinjerne henvender sig til landenes regeringer, de videregående uddannelsesinstitutioner, studenterorganisationer, kvalitetssikrings- og akkrediteringsorganer, anerkendelsesorganer samt faglige organisationer. OECD og UNESCO anbefaler bl.a., at de relevante aktører: 

  • kvalitetssikrer og akkrediterer egne uddannelser udbudt i udlandet og udenlandsk udbudt uddannelse i eget land
  • anerkender udenlandsk uddannelse efter transparente kriterier og internationale konventioner
  • samarbejder nationalt og tværnationalt med alle relevante aktører, herunder kvalitetssikrings-, akkrediterings- og anerkendelsesorganer
  • sikrer klar, entydig og troværdig information om tværnational uddannelse til studerende og andre aktører.

Retningslinjerne opfordrer både uddannelsesinstitutionerne og de studerendes organisationer til at være aktive medspillere: Uddannelsesinstitutionerne skal sørge for, at deres tværnationale uddannelser har samme kvalitet som deres nationalt udbudte uddannelser, og de studerendes organisationer skal presse på for at få tværnational uddannelse kvalitetssikret.


Rettesnor for danske uddannelsesinstitutioner

Danske uddannelsesinstitutioner er på mange punkter godt med, når det gælder at kvalitetssikre uddannelse, ikke mindst i kraft af arbejdet med Bologna-processen. Retningslinjerne fra OECD og UNESCO understøtter dette arbejde.

I 2007 fik Danmark en ny lov om akkreditering, der betyder, at uddannelse udbudt af danske uddannelsesinstitutioner i udlandet skal akkrediteres enten her i landet eller i modtagerlandet. Uddannelsesinstitutionerne kan bruge OECD og UNESCO’s retningslinjer som rettesnor for kvalitetskrav til dansk transnational uddannelse. Men også når uddannelsesinstitutionerne modtager udenlandske studerende på danske betalingsuddannelser i Danmark, kan retningslinjerne være vejledende med hensyn til at sikre de studerendes rettigheder. Det samme gælder for anerkendelse af udenlandske uddannelser, hvor OECD og UNESCO’s retningslinjer ligger i forlængelse af Lissabon-konventionen.


Se også:

 

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024