Kampagne skal få flere danske studerende på udlandsophold
Tanja får den brasilianske kultur ind under huden i løbet af sit udlandsophold i Brasilien, Mads læser spansk på Mexicos største universitet sammen med flere end 200.000 studerende, og for Astrid er Istanbul blevet hendes andet hjem efter et semester i Tyrkiet.
De tre danske studerende fortæller om deres udlandsophold i tre videoer, der skal bidrage til at få flere danske studerende på udlandsophold – og gerne til vækstlande som netop Brasilien, Mexico eller Tyrkiet.
Videoerne er en del af en ny kampagne under sloganet ’Fagligt udsyn gir´ personlig udvikling’, som Styrelsen for Videregående Uddannelser lancerer i regi af hjemmesiden gribverden.dk, der informerer om og inspirerer til udlandsophold.
Regeringen har sat som mål frem mod 2020, at mindst halvdelen af alle studerende tager på studie- eller praktikophold i udlandet i løbet af deres uddannelse. Hjemmesiden Grib Verden er et af initiativerne, som skal hjælpe uddannelsesinstitutionerne med at nå dette mål.
Og for de studerende er der god grund til at tage til udlandet i løbet af uddannelsen. En ny undersøgelse udarbejdet for EU-Kommissionen viser, at europæiske unge med en videregående uddannelse klarer sig bedre på arbejdsmarkedet, hvis de har international erfaring på CV’et.
Kampagnen for studie- og praktikophold i vækstlandene kickstartes i uge 43 og varer i tre uger. Der vil i kampagneperioden blive offentliggjort en ny video hver uge med de tre danske studerende, som har valgt at læse eller tage i praktik i Brasilien, Mexico og Tyrkiet.
Derudover vil der løbende være konkurrencer, nye beretninger fra studerende på studie- og praktikophold i vækstlande og mulighed for at stille spørgsmål til de tre hovedpersoner i videoerne.