Gå til indhold

Administrer et Erasmus+ Cooperation Partnership fra 2021

Har du fået tilskud til et Cooperation Partnership i 2021? Her finder du oplysninger, som kan være nyttige for dig, når du skal administrere dit tilskud.

Kontraktbilag

Din kontrakt henviser til disse fire dokumenter. Det er de regler, du skal følge, når du administrerer Erasmus+ projektet.

Hvis du har spørgsmål til kontraktbilagene, så kontakt os på


Administrative dokumenter

De administrative dokumenter hjælper dig, når du administrerer dit tilskud i løbet af projektperioden, og når du skal afrapportere dit tilskud i Beneficiary Reports Module (afrapporteringsmodul).

Samarbejdsaftale mellem projektpartnere

Et cooperation partnership er et samarbejdsprojekt med flere partnere involveret. Det kan derfor være hensigtsmæssigt at indgå en samarbejdsaftale.

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har udarbejdet en kort vejledning om, hvad en samarbejdsaftale kan indeholde. 

Skabeloner til dokumentation af afholdte aktiviteter og udgifter

Det er vigtigt, at du fra starten af projektperioden får et overblik over dokumentationskrav for de forskellige typer aktiviteter, som I gennemfører i løbet af projektet. For at lette din administration er herunder nogle skabeloner, som du kan anvende.

    Valutakurs

    I jeres kontrakt under artikel I.4.10 finder du kravene til omregning af forskellige valutaer til euro. Du kan også få hjælp ved klikke på linket.

    Underskrifter

    I retningslinjerne for underskrifter kan du læse mere om, hvornår en underskrift skal være fysisk, og hvornår du kan anvende digital underskrift, når du skal underskrive de forskellige dokumenter, der anvendes inden for Erasmus+.

    Hvis du har spørgsmål til skabeloner, beregning af valutakurs eller retningslinjer for underskrifter, så kontakt os på


    Programme Guide

    Alle regler for et Erasmus+ Cooperation Partnership 2021 for ungdomsorganisationer- og institutioner findes i Programme Guide.


    Beneficiary Module

    Beneficiary Module (BM) er det system, som du skal anvende til at administrere jeres tilskud fra Erasmus+, så du og dine partnere hele tiden har overblik over jeres forbrug. Det er også i dette system, at afrapportering for projektet skal udarbejdes.

    Hvis du har spørgsmål til administrationen af jeres projekt i Beneficiary Module eller Mobility Tool+, så kontakt os på


    ORS-Organisation Registration System

    I Organisation Registration System registreres oplysninger om organisationer, der søger om tilskud, eller som er partnere i et Erasmus+ projekt.

    Hvis der sker ændringer i oplysninger om jeres organisation under et projektforløb, er det vigtigt, at I opdaterer oplysningerne i Organisation Registration System (ORS) og informerer Uddannelses- og Forskningsstyrelsen om ændringerne. Send oplysningerne til

    Du kan også se her, hvordan du f.eks. ændrer kontaktperson eller uploader dokumenter i Organisation Registration System.

    Hvis du har spørgsmål til ændring af jeres kontaktoplysninger i ORS, så kontakt os på


    Formidling af dit projekt

    Formidling af Erasmus+-projektet er en del af administrationen. Det er vigtigt, at du husker at fremhæve EU-emblemet i sammenhæng med en simpel støtteerklæring i al kommunikation.

    Hvis du har spørgsmål til formidling af dit projekt, så kontakt  eller Pernille Saabye


    Interim

    Hvis dit projekt varer længere end 2 år, skal du midtvejs i projektforløbet udarbejde en interimrapport. Du vil få besked fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, når skabelonen er klar til udfyldelse i Beneficiary Reports Module (BM). Rapporten skal beskrive fremdrift og implementering fra projektets start og frem til tidspunktet for udarbejdelsen af rapporten. Hvis der er blevet anvendt mere end 70 pct. af projektets 1. rateudbetaling (skal fremgå af budgettet i Beneficiary Reports Module (BM)), kan du anmode om 2. rate af projektbevillingen ved indsendelsen af interimrapporten. Rapporten bliver vurderet af styrelsen, og I vil derefter modtage en kort vurdering af interimrapporten.

    Bemærk, at projekter med en varighed under 2 år ikke skal udarbejde en interimrapport.

    Hvis du har spørgsmål til interimprocessen, kan du kontakte  eller Pernille Saabye


     

    Final report

    Når dit projekt er slut, skal du skrive en final report (afrapportering). Skemaet til denne er tilgængelig i Beneficiary Reports Module fra projektets start, så der løbende kan arbejdes på den.

    Du har 2 måneder fra projektets slutdato til at indsende afrapporteringen via Beneficiary Reports Module (BM). Husk løbende at opdatere budgettet i Beneficiary Reports Module, da budgettet skal være færdigt, inden afrapporteringen udfyldes, så data fra budgettet kan komme med. Du skal også stille dine resultater til rådighed for offentligheden samt uploade disse på Erasmus+ Project Results Platform. Afrapporteringen bliver vurderet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen samt eksterne eksperter, og du vil efter endt vurdering modtage evalueringen samt besked om den sidste rateudbetaling.

    Et par gode råd

    I vejledningen ´Sådan udarbejder du en KA2 afrapportering´ finder du råd og vejledning om din afrapportering.

    Hvis du har spørgsmål til udarbejdelsen af jeres afrapportering, så kontakt os på


     

    Behandling af data og personoplysninger

    Europa-Kommissionen stiller forskellige IT-systemer til rådighed, som skal anvendes i forbindelse med administrationen af jeres Erasmus+-tilskud. Alle data, som indtastes i de forskellige IT-systemer, bliver opbevaret i databaser hos Europa-Kommissionen.


    Klagevejledning

    Du har mulighed for at klage til Uddannelses- og Forskningsministeriets departement (www.ufm.dk) over retlige forhold i forbindelse med afgørelser vedrørende Erasmus+. En eventuel klage sendes til Uddannelses- og Forskningsministeriets departement (klage@ufm.dk). Du må gerne notere i overskriften/emnefeltet, at klagen vedrører Erasmus+.


     Hjælp til administration 

    Har du spørgsmål til afrapportering eller bilag, kontakt 

    Har du spørgsmål vedr. evt. ændringer i jeres godkendte projekt, kontakt  eller Pernille Saabye



    Handlinger tilknyttet webside

    Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
    Senest opdateret 18. november 2024

    Afsendere