Flere undersøgelser viser, at trivsel har en stor betydning for studerendes uddannelse og generelle succes. Desværre rapporterer én ud af fem danske studerende, at de føler sig stressede og én ud af ti, at de føler sig ensomme på studiet. Tallene kommer fra en nyere national undersøgelse lavet af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Ministeriet har sat fokus på denne problemstilling med et politisk mål om at forbedre trivsel for alle studerende, og ikke kun de, der selvrapporterer.
Sammen med Innovation Centre Denmark i Silicon Valley og Boston er der blevet gennemført et projekt med titlen ”Hvordan designer vi et bedre studieliv? - internationale erfaringer og kapacitetsopbygning”. Dette internationalt rettede projekt har samlet viden og erfaringer fra flere amerikanske eliteuniversiteter, der arbejder med trivselsdagsordenen og har førende eksperter på området.
Projektet var rettet mod uddannelsesinstitutionerne og har budt på videndeling og inspiration. Forskellige aktiviteter indgik som en del af projektet, herunder en studietur, workshops, et seminar, en national konference og videndeling igennem publicering af specifikke cases, der har sat fokus på forskellige temaer indenfor trivselsfremme og de amerikanske erfaringer med disse. Projektet har desuden skabt et netværk både nationalt i Danmark på tværs af den videregående uddannelsessektor men også internationalt med amerikanske eksperter og institutioner.
På denne temaside kan du læse om nogle af de amerikanske initiativer og seneste forskning på området. Du kan downloade hver enkelt case, og den Outlook rapport, der har samlet viden og giver inspiration til, hvordan den kan bruges i en dansk sammenhæng.